Стивън Спилбърг - Спасяването на редник Байдън

Репутацията на Стивън Спилбърг може да отиде на кино след решението му да задълбочи своя политически активизъм в полза на властта в САЩ и да впрегне режисьорската си визия за преизбирането на потъналия в скандали американски президент Джо Байдън. Спилбърг официално се включва в кампанията на страдащия от исторически нисък рейтинг 81-годишен    обитател на Белия дом и ще прави стратегия, за да го „продаде“ на публиката все едно е някакъв филм.

И веднага започнаха шегите със заглавия на Спилбърг в новия му контекст. „Спасяването на редник Райън“ става „Спасяването на редник Байдън“. „Челюсти“ се преименува на „Мумията“. Вече имаме още „Джурасик Байдън“, „Индиана Джоунс и забравящия президент“, „Близки срещи от предизборен вид“ и „Извънземното... в Белия дом“.

Разбира се, режисьорът винаги е бил донор и другар на Демократическата партия и беше особено активен фен на Обама. Но сега включването му изглежда като проява на наистина лош вкус.

Филмовият индустриалец Стивън Спилбърг не може да стои дълго извън заглавията. Наскоро той поздрави своя стар другар Том Круз и му рече, че е „спасил задника на Холивуд” с успеха на „Топ Гън: Маверик”. Спилбърг каза още, че не съжалява, че е отказал офертата да режисира поредицата „Хари Потър”, защото е искал повече време със семейството си.

На 77 години той още е в голямата игра. Младите лъвове се борят за сочната студийна мръвка, но старият алфа хищник винаги взима своето. Критиците харесаха филма му „Семейство Фейбълман” но публиката остана хладна към полу-биографичната му носталгична драма. Същото стана и с предната му творба - прогресисткия римейк на американската класика “Уестсайдска история”. В комерсиален план и двете заглавия бяха пълен провал, но това едва ли ще нарани дълбокия джоб на Спилбърг.

Проблемът е друг - в новата версия на „Уестсайдска история” има трансджендър персонаж, изигран от сексуално “небинарния” актьор Айрис Менас. Отделно Стивън Спилбърг отказа да сложи субтитри на испанските реплики за прожекциите в САЩ, за да не давал “доминираща роля на английския”. Доста абсурдно решение, което даде съответните резултати.

През последните години брадата и влиянието на този могъщ магнат намаляват осезаемо. Истината е, че той вече не е онзи майстор с магическото докосване. В този смисъл е неприятно, но повече от очаквано стар либерал като Спилбърг да иска да се хареса дори още повече на най-крайните днешни активисти в средите на радиоактивния прогресивизъм.

Все пак Стивън Алън Спилбърг, както е цялото име на най-разпознаваемия филмов режисьор на планетата, е отговорен за някои от най-внушителните и вълнуващи американски филми в историята на киното. “Дуел”, “Челюсти”, “Близки срещи от трети вид”, “Похитителите на изчезналия кивот”, “Извънземното”, “Индиана Джоунс и храмът на обречените”, “Джурасик парк”, “Списъкът на Шиндлер”, “Спасяването на Редник Райън”, “Изкуствен интелект”, “Хвани ме, ако можеш”, “Специален доклад”, “Линкълн”...

Дори по-слабите му скорошни филми предлагат “добре познатите запазени марки на режисьора, имитирани от толкова много други хора в индустрията на подвижните картини. Един от класическите спилбъргови похвати е “гримасата на почуда и страхопочитание”. Нарича се още “спилбъргово лице” и представлява кадър, в който камерата бавно се насочва към лице (или лица), загледано в нещо изключително, нещо, което пленява съзнанието на филмовия образ, а оттам и на нас - публиката, която се идентифицира с него. Гледката, предизвикваща “спилбърговото лице”, може да е на извънземните в “Близки срещи от третия вид” и “Извънземното” или на динозаврите от “Джураски парк” и “Изгубеният свят”. А може да е мистериозната сила, буквално разтапяща нацистки физиономии в “Похитители на изчезналия кивот”.

Стивън Спилбърг е върховен виртуоз и в постепенното изграждане на сцена, от най-малките детайли до епическата кулминация. Всички се опитват да кадрират и да движат камерата като него, но малцина успяват да се доближат до чистата кинематографична магия, на която той е станал глобален символ. Подобно на Чарли Чаплин и Алфред Хичкок, името на Стивън Спилбърг е станало синоним на кино.

 

Всеки иска да снима като него

Всички искаме да можем да снимаме като него. Той винаги е в състояние да намери съвършения ъгъл, перфектната гледна точка. Обикновено има не повече от един или два най-добри начина за заснемане на сцена и Стивън винаги ги намира. Човекът има невероятно богато въображение. Той собственоръчно трансформира комерсиалното кино и изобрети летния блокбастър с “Челюсти” още през 1975-а година. Никога дотогава не се беше появявал такъв филм - концептуално това бе второкласен японски хорър с чудовища, но Стивън го изведе до нивото на първокласен хичкоковски съспенс-трилър.

Джордж Лукас, режисьор и продуцент

 

Филмите му са цели университети 

“Извънземното”, “Близки срещи от третия вид”, “Челюсти”, “Списъкът на Шиндлер”- тези и още много други филми са си цели университети. Стивън е ненадминат разказвач в образи. Той може да опише най-сложните отношения само с няколко кадъра. Беше страхотно да работя с него по “Джурасик парк”, който беше чиста филмова магия.

Лора Дърн, актриса

 

Помагал ми е много пъти

Винаги съм знаел, че Стивън е творец с неповторимо въображение. Той ми е помагал много пъти, за мен винаги е удоволствие да го каня на моите снимачни площадки и да го моля за съвети. Малко хора са по-талантливи от него в изграждането на напрежение, поставянето на сложи екшън сцени с много богата хореография на движението и зрелищно насилие. Когато имам да снимам такива кадри винаги му се обаждам. Човекът е национално съкровище.

Мартин Скорсезе, режисьор

Притежава над 3 милиарда долара в активи и кеш

Брадатият бос продължава да бъде един от най-богатите хора в шоубизнеса. Спилбърг е създател на студиото “Дриймуъркс” и е продуцирал повече от 170 заглавия, много от които са топ хитове. Състоянието му се оценява на над 3 милиарда долара. Той е и най-печелившият режисьор в историята - общите приходи от филмите му се равняват на близо 10 милиарда долара. Името му е замесено в продуцирането на още повече от дузина филмови и телевизионни заглавия през следващите две години.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Силуети