Дизелът умира в Париж до три години

Зрелищният концептуален хибрид с 300 конски сили CXperience загатва плановете на Citroen да възроди популярния в миналото модел CX.

От нашия пратеник в Париж

В любовта французите може да са романтици, но по отношение на колите са прагматици. Това се набива в очи както от липсата на места за паркиране и километричните задръствания в Париж, така и от световното автомобилно изложение, което отваря врати днес за очакваните 1,2 милиона посетители.

Да се стигне с кола до експо центъра „Порт дьо Версай” е изпитание дори за калените в тежкия софийски трафик шофьори (дори си мечтаем за него), но в бавно пъплещите колони човек може добре да огледа какви модели предпочитат жителите на френската столица. Преобладават малки, удобни, икономични и практични автомобили, повечето с дизелови двигатели и почти изцяло местно производство. Подобна е и картината в автосалона, но там фонът е много по-лъскав, масовите коли са изцяло нови и край тях са изложени ефектни студийни модели. Няма ги обаче супермощните, суперлуксозните и суперскъпите марки като Rolls-Royce, Lamborghini, Bentley, Aston Martin, защото Париж не е тяхна територия (за разлика от Лазурния бряг). Няма ги дори по-достъпните коли на Mazda, Ford и Volvo, защото изложението явно не се вписва в техните маркетингови стратегии. На своя земя обаче френските компании натискат мощно газта и показват всичко най-добро и най-ново, с което разполагат.

Citroen залага всичко на една карта и един джокер, каквито са новият сериен модел C3 и концептът CXperience. Естествено, с футуристичния си дизайн CXperience изглежда по-зрелищно и сякаш е кацнала от друга планета върху красивите си 22-инчови джанти с пет спици. Атлетичните пропорции (4,85 м дължина, 2 м широчина), ниският покрив (1,37 м), дългото междуосие (3 м) и късите надвеси демонстрират спортния характер, заложен зад екстравагантната външност. Ако надникнем под капака, ще открием най-авангардни технологии като хибридна задвижваща система от бензинов двигател и електромотор с обща мощност 300 конски сили, възможност за изминаване на 60 км в изцяло електрически режим и бързо зареждане на батерията с капацитет 13 киловатчаса. Колата е оборудвана с множество камери, сензори, микрофони и говорители, чрез които вътрешната комуникация може да става с видеоконференция или просто шофьорът да наблюдава какво правят децата на задната седалка върху огромния 19-инчов цветен екран на таблото. С едно натискане на бутон водачът може да фотографира или филмира в HD формат пътуването и да го споделя в интернет. По традиция Citroen залага на висок комфорт и приятна возия върху прогресивни хидравлични амортисьори, както и на ефектен кокпит, който се разкрива при открехването на срещуположно отварящите се врати. Хидравликата, воланът с една спица и оформянето на задната част в стил хечбек издават директната връзка с популярния през 70-те и 80-те години модел Citroen CX. Явно предстои и той да се събуди за нов живот по примера на легендарния DS. Докато това се случи, Citroen ще разчита много на най-важния автомобил в гамата си - C3, който направи премиера в Париж и бързо привлече вниманието с нетрадиционния си вид и предпазните въздушни капсули като на C4 Cactus.

Peugeot, другият производител в групата PSA, вдига самочувствието и позицията на седене на водачите с новите си четирицифрени модели 3008 и 5008, които са много повече SUV-ове, отколкото ванове. Френските „лъвове” са с по-просторни и комфортни пътнически кабини, по-самоуверен и мускулест дизайн, по-големи багажници, по-модерни двигатели и електронни системи.

Третата френска компания Renault направи няколко премиери (сред тях на обновеното Clio и спортния му вариант R.S.), но голямата звезда на щанда е концептът Trezor - зашеметяващ спортен модел с електрическо задвижване, който подпечатва водещите позиции и големите амбиции на производителя в сектора на електромобилите. На изложението (почти) всяка марка показва електрическа кола, защото явно това ще бъде превозното средство в близкото бъдеще. Французите и по-конкретно парижаните спешно имат нужда от такива модели, защото първата жена кмет на града Ан Идалго възнамерява да забрани всички дизелови автомобили от 2020 г.

Няма стока за милионерите

Само Porsche и Ferrari

изкушават най-богатите

Тазгодишният автосалон в Париж не е мястото, където обичат да пазаруват арабските шейхове, руските олигарси и всякакви други богаташи. На изложението само Porsche и Ferrari изкушават милионерите в залите на изложението, тъй като отсъстват повечето от най-високо позиционираните премиум марки. Италианската компания представи кабриото на хибридния си топ модел LaFerrari с 963 конски сили, в което водачът и пътникът могат да се движат със скорост над 350 км/ч без покрив над главата. Това е най-бързият сериен роудстър в света, но струва скъпичко - поне 2,5 млн. евро.

Porsche иска по-малко пари и предлага място за повече пътници в лимузината Panamera, която дебютира в Париж в хибриден вариант 4Е Hybrid с комбинация от 2,9-литров бензинов мотор V6 и електродвигател. Общата мощност на пакета е 462 конски сили.

Високата цена, късият пробег и липсата на достатъчно зарядни станции слагат прът в колелата на търговията с електрически коли. На автомобилното изложение в Париж водещите производители демонстрират, че работят ударно по създаването на ново поколение електромобили и афишират идеите си със зрелищни концептуални модели.

Тенденции

Токът

Електричеството започва да измества петрола като основна суровина за задвижването на автомобилите в близко бъдеще. Скъпите, тежки и все още слаби батерии вече се подобряват и се очаква средният им капацитет да скочи до 80 киловатчаса до 2025 г. Това означава, че батерии с ресурс от стотици милиони киловатчаса ще бъдат вградени в новите коли и това ще донесе крупни ползи за основните производители в Азия - Samsung, LG, Panasonic, BYD.

Пробегът

Късият пробег в комбинация с високата цена и липсата на достатъчно зарядни станции са основните проблеми на електрическите коли. На парижкия автосалон производителите показват, че напредват ударно в увеличаването на прехода с едно зареждане на батериите. Новото поколение Opel Ampera-e обещава 500 км. За също толкова километри, но засега само хипотетично говорят в Mercedes за бъдещ електрически SUV на базата на GLC. Минимум 200 км, а в добрия случай до 250-300 км, ще бъде пробегът на BMW i3. Nissan Leaf пътува 250, а Renault ZOE - 240 км с едно зареждане.

Новите марки

Автомобилните ценители ще се запознаят с някои нови марки, които лансират производителите за своите коли с електрическо задвижване. BMW беше сред пионерите с i-моделите. В Париж дебютира новият бранд EQ на Mercedes, в който ще бъдат групирани бъдещите електромобили със звезда в емблемата. Volkswagen също има смели амбиции в електрическия сектор и те бяха заявени категорично с концепта I.D. с пробег до 600 км. Това е пионерът, след който ще потеглят 30 нови електрически модела на концерна VW до 2025 г. Естествено, в първите позиции се откроява електрически Golf с пробег от 500 км с едно зареждане. И той ще се появи в много близко бъдеще.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Автомобили