Острава - чешкият Перник, но не съвсем

Столицата на Моравско-Силезийския край е известна със славното си миньорско минало, дните на НАТО, тенисиста Иван Лендъл и буйните футболни фенове

 

Ако се включите в още непознатата игра “Познай града” и чуете следното описание: “той е известно с миньорското си минало, металургията, а сетне голям олигарх е изкупил всичко по време на приватизацията и сега миньорите са безработни”, ще вдигнете ръка и ще кажете “Перник!” И ще загубите. Столицата на Моравско-Силезиййския край Острава може да се нарече чешкия Перник, но не съвсем.

Градът е с големината на Пловдив. Според различни информации тук са живеели хора още от времената на мамутите. Това ще ви кажат местните и няма как да ги оборите. Ще се кълнат, че турбопрародителите им са били най-изкусните ловци на мамути.

Въглищата в този край са открити още от античността и хората са ги използвали по предназначение - за отопление и скара. С мамутски пържоли, предполагам.

През средновековието благодарение на специалния статут на града там се развива търговията. Острава няколко пъти е била сривана до основи заради подли нападения на поляци и германци, пожари. Населението упорито отказвало да изчезне от лицето на земята въпреки зверствата на съседите и честата визита на холера и чума.

От средата на XVIII век икономиката рязко дърпа нагоре, защото били открити огромни залежи на въглища. През следващия век, доста преди България да бъде освободена от османците, в Острава отваря врати металургичен комбинат. По време на комунистическия режим градът вече е център на тежката промишленост на Чехия. Свободната конкуренция на демокрацията и нравите на новите капиталисти приключват с тази хеви метъл гордост. Последният миньор избутал количката с въглища през 1994 г. и приключил със саждите.

Вместо да го нарежат на скрап, металургичния комбинат е превърнат в музей, при това доста посещаван. Иначе градът е толкова кротък, че можеш да заспиш от спокойствие, докато се разхождаш. Чехия се слави като шестата по сигурност държава в света и това важи и за Острава. Бирата “Остравар” е фантастична, шницелите - също. Проблем могат да имат единствено феновете на футболните и хокейните отбори от западните градове, които идват да се перчат тук. Местните пощръкляват дори само като чуят пражки акцент. Тогава винкелите влизат в действие. По това тотално си приличат с перничани.

Острава е родният град на великия в миналото тенисист Иван Лендъл, който години наред беше номер едно в света с 8 титли от “Големия шлем” и десетки купи. Тук е родена и една друга звезда Мартина Хлавац Мраквиова, но на нея й приляга друга рубрика.

 

Повод за размисъл

Чехите - с най-модерните ВВС в Централна Европа

Докато в България различни лобистки дружинки се карат кой да дръпне поръчката за превъоръжаване на ВВС, я докарахме дотам, че трябва да плащаме някой да поеме задълженията ни като член на НАТО и да провежда еър полисинг. През това време чехите изглежда са извадили молива, сметнали са кое е най-изгодно за държавата и са го изпълнили. Така в момента чешките ВВС са въоръжени с 14 нови изтребителя JAS 39 Gripen, взети на лизинг. Общо взето за чисто новите шведски изтребители поколение 4+, плащат приблизително 62,9 млн. евро годишно (по курса на еврото спрямо кроната към днешна дата).

Те успяха да удължат лизинговия период на договора до 2027 г. Сделката включва редица модернизации на изтребителите Gripen, например свързани със способностите въздух-земя, оперативно съвместимата с НАТО мрежа за обмен на данни Link 16 и др. Така изтребителите Gripen ще бъдат снабдени с най-съвременния софтуер.

Първият договор за лизинг е бил подписан през 2004 г. за периода от 2005 до 2015 г. Цената за целия пакет (логистика, поддръжка, обучение на пилотите и персонала, модернизациите и др.) е бил 20 млрд. чешки крони. Това е около 2 млрд. чешки крони годишно. Точната цена зависи от курса на еврото през съответната година.

Така пилотите им са обезпечени за полети непрекъснато. За период от 11 години флотилията от изтребители Gripen има над 21 300 летателни часа.

И което е още по-интересното - след като имат боеспособни изтребители, другите държави дето нямат, като България, канят чехите за еър полисинг. Така те бдят над небето над Исландия, Литва, Латвия, Естония. Може да се наложи да ги наемем и ние. Без коментар.

 

Дните на НАТО - спиращо дъха авиошоу

Чехите нямат вътрешно колебание с кого са съюзници в този свят. Те не искат да чуят за няколко неща - за комунизъм, за Русия и за имигранти. В Острава се провеждат и традиционните дни на НАТО. Те са горди с това, че са членове на алианса и тези дни наистина са празник за жителите на Силезия и Моравия. Шоуто се провежда на международното летище на чешкия град, които се комбинират и с дните на ВВС на Чехия. Става въпрос за мащабно събитие с участие на всички чешки силови структури – армия, ВВС и сухопътни войски, полиция, пожарна, Бърза помощ, Службата за охрана, както и участници от още 22 държави. Специална страна партньор тази година беше Германия с мащабно присъствие на авиацията на ВВС, сухопътните войски и военноморските сили, силови и спасителни структури. Участва и италианската демонстрационна група Frecci Trecolori.

Това, което прави впечатление на пришълци от страни като България, е чистотата, спокойствието и организацията. Можете да си представите, че когато десетки хиляди зрители се стичат по междуселските пътища, задръстванията и опашките стават огромни. Едното платно е свободно и може с часове да стоите и да дебнете, но няма да видите наглеци, които искат да прецакат другите. По банкетите има спрели коли, но те са подредени като в аптека. Местните, които имат свободни поляни, ги организират в паркинги - платени. Слагат жълтите жилетки, държат палка в ръка и който поиска, внимателно го упътват къде да спре. И там има скара, бира, много бира, прекалено много бира, но... нека го кажа така - всеки си чака реда пред тоалетните.

В такава мирна обстановка, шоуто наистина е наслада за очите и ушите.

Сред по-интересните самолети и вертолети тази година изложбата бяха бомбардировачите В-1В, В-52, конвертопланът CV-22B, новият УТС L-39NG, изтребителите JAS39C/D, F/A-18C/D, EF2000, Rafale, Tornado ECR/GR4, L-159, вертолети Ми-24, Ми-171, Ми-2, NH-90, Tiger, военно-транспортните и специализирани самолети А-400М, С-295, C-160, C-27J, C-130, М-28, P-3C.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Репортажи