Социолози: Изборите печели лицето Хикс

Щом „интригата е вече ясна“, нужно ли е да се гласува

Нашите социологически агенции заприличаха на туристическите ни фирми. За тях предизборният период е сезонът, в който могат да пробутват скапана продукция. Нали и при тях ден година храни... Особено фриволна в това отношение се оказа агенцията с напълно неуместното название „Екзакта Рисърч Груп“. Та претендиращата за точност „екзакта“ социология е стигнала до „прецизния“ извод, че партийните предпочитания ще са водещи при избора на президент и 2/3 от избирателите щели да подкрепят кандидата на партията, на която симпатизират. И понеже ГЕРБ била водеща политическа сила, ерго нейният кандидат (ка) ще е печелившият (ата). А че особата му (й) е все още неизвестна, е незначителна подробност от пейзажа на едни божем мажоритарни избори. Т.е. за предстоящия президентски вот вече имаме претворена на дело репликата на премиера от предишните „и магаре да предложим, пак щяхме да победим“. Магарето поне е твар от плът и кръв, нечифтокопитна, ездитна и пр. (Впрочем свойството да бъдат ездитни не е чуждо на някои наши президенти.) Докато настоящият кандидат г-н (г-жа) Х е неизвестна величина, обречена на победа. На такава абстракция би се запънала и математическата наука. Значи Х е някакво абсолютно число, спрямо което всяко друго е по-малко. Само дето не знаем кое е. Знаем само, че е ненадминато.

Тук е уместно да цитираме анонимния (подобно на печелившия кандидат-президент) автор Чергар, който в сайта си „Бъзикилийкс“ отбелязва: „Дори няма нужда изборите да се провеждат, а направо да се вземат резултатите от социологическите агенции. Защо да плащаме два пъти - веднъж на социологически агенции и медии и втори път за организиране на самите избори. Още повече че да платим на първите ни излиза по-евтино, отколкото да организираме самите избори. Мисля, че вече дори на децата е ясно кой ще победи. Аз дори написах приказка за изборите и я чета на моите деца, казва се „Избори по телефона“ и съм се подписал като Джани Цветанов.“

Друга социологическа агенция - „Афис“, също третира енигматичната президентска величина Х като митично могъщество, политическия Минотавър срещу когото подобава да се изправи не кой да е друг, а ген. Румен Радев.

„Ясна е основната интрига на предстоящите президентски избори - неизбежен балотаж ще има между кандидата на ГЕРБ, който и да е той, и подкрепения от БСП Румен Радев.“ прогнозира „Афис“-социологията. Не по-малко озадачаваща, да не речем нелепа, е констатацията: На въпроса: „Посочете името на човек, който има качества за президент“, 10,7% са посочили Румен Радев и едва на второ място с 5,7 процента са посочили кандидата на ГЕРБ.“

Задачата съдържа условието да се „посочи името на човек“, а тук респондентите в допитването преценяват хипотетичните качества на безименния, за когото единственото известно е, че е човек. Макар, че и това не е абсолютно сигурно с оглед упоменатото на предишните избори магаре. Макар че балотаж между генерал и магаре ще бъде неравностойно състезание с непредвидим финал. А на социологията работата й е да предизвестява. Включително и на „Афис“.

А откъм „Галъп“ се забелязва една предпазливост в предвижданията. Първан Симеонов допуска и сюрпризи на изборите: „Изненада може да дойде отвсякъде, защото в ситуации на безалтернативност, в които някак си политическият елит излъчва едно общо бръмчене, в което отделните играчи все по-малко се отличават, може да се появят силни кандидати, които да се позиционират срещу целия елит, и при това успешно.“ Но и той също, макар и без цифри и проценти, а в елегантна метафорика фаворизира господин (госпожа) Х. „Кандидатът на ГЕРБ най-вероятно ще е „кандидатът с бял костюм“.“

Сега остава костюмът да получи и тяло. Иначе ще стане като с онзи герой на Булгаков, който представлява костюм. Облеченият в него е невидим, което не му пречи да подписва документи, да поставя резолюции и да раздава нареждания...

Кулминацията с оповестяването на костюмирания наближава. Публиката ще го дочака неусетно, докато социолозите я подгряват.

Агенции, питайте ни и за себе си

Преди надпреварата в изследвания на електоралните нагласи при президентските избори препоръчително е социологическите агенции (без изключение) да направят ексклузивно допитване какво е доверието на българското общество в тях самите. Опасяваме се, че след последните прогнози за неизбежната победа на неизвестен кандидат данните биха опрели дъното.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Коментари