14 000 деца отпадат от училище на година

40% от 15-годишните не разбират какво четат и не могат да прилагат наученото в елементарни ситуации

Едва половината българи намират работа до три години след завършване

14 000 деца отпадат от образователната система годишно. Това сочат данните от последния мониторингов доклад за 2016 г. на инициативата „България 2030“, представен в София.

Статистиката показва, че броят на преждевременно напусналите системата на образованието постоянно нараства, като през 2013 г. техният процент е 12,5, през 2014 г. - 12,9 на сто, а през последната година вече 13,4.

Освен това една четвърт от завършилите основно образование не продължават към следваща степен.

Най-често отпадането в училище става в горните класове. Причините са основно две - икономически и ниска ефективност на образователната система. Констатацията на експертите е, че сегашната образователна система не е насочена да работи, така че да е в синхрон с останалите системи, касаещи децата - социална и здравна, и реално да предотвратява социалното им изключване.

Притеснително е също, че 40% от 15-годишните ученици са функционално неграмотни - те не разбират текстовете, които четат, и трудно могат да приложат наученото дори в елементарни ситуации във всекидневието. През последните години се отчита намаляване на този процент, като за сравнение през 2006 г. той е бил 48%, но въпреки това остава един от най-високите в Европейския съюз.

На дъното сме и по брой ученици, които успешно се реализират на пазара на труда три години след завършването си - 53% при 70,80% средно за Европейския съюз.

Докладът, изготвен от инициативата „България 2030“, посочва още, че у нас публичният разход за образование е 3,8% от БВП, или малко над 3,1 млрд. лв., което е малко под средното за ЕС и въпреки това резултатите и постиженията на системата ни са значително по-слаби от средните за общността.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Образование