Агнешко е на миналогодишните цени в Гърция, оптимизъм цари сред търговците

Пазарът преди Великден в Гърция е на празнични обороти, като търговците очакват, включително услугите за пътуване, кетъринг и настаняване, да надхвърли миналогодишните 1,5 млрд. евро.

Що се отнася до себестойността на празничната трапеза, според първите данни, с които разполага Министерството на развитието, продуктите, включени в тазгодишната "Великденска кошница", са на същите или дори по-ниски цени спрямо 2023 г. като цената на агнешкото в супермаркетите е на същите нива като миналата година, т.е. малко под 10 евро за килограм. Потребителите могат да намерят агнешко от 9,78 евро до 9,99 евро за килограм. Цените на козунаците остават непроменени спрямо 2023 г., докато цените на яйца и сирене фета са намалели.

Междувременно контролните екипи "разорават" пазара, тъй като тази година Великден е в рамките на летния туристически сезон и увеличеният туристически поток от чужбина също е потребител на тези стоки. 

Трафикът в супермаркетите се увеличава, като потребителите използват комбинираните „Битова кошница“, „Постна кошница“ и „Великденска кошница“, за да организират навреме своята празнична трапеза.

 „Великденската кошница“ е в сила от 24 април до 4 май, „Постната кошница“ също е в сила до 4 май. Всъщност  „Великденската кошница“ е разширение на „Домашната кошница“, като се добавят четири категории храни: агнешко, козунак, кифли и великденски шоколадови яйца и свързаните с тях продукти.

Според данни на ELSTAT инфлацията при храните е 5,3% през март 2024 г. от 8,2% през януари. Тя е надолу с почти 3% за два месеца, докато през последните два месеца цените на храните са намалели с 1,2%.

На разположение на потребителите от понеделник 22 април е и „Кошница на кръстника“, която включва общо 12 продуктови категории: Великденски свещи, играчки /пъзели, кукли, бебешки играчки, електронни и спортни играчки, плюшени животни, музикални играчки, шоколадови яйца и други.

Промените във великденската консумация и хранителните навици на гърците отразяват резултатите от проучване на Consumer Goods Retail Research Institute, проведено през март 2024 г. с извадка от 800 потребители от цяла Гърция.

По-конкретно, всяко четвърто домакинство ще пътува извън  градовете за Великден, семейните трапези ще бъдат по-малки с повече приготовления у дома. 40% смятат, че ще намалят покупките си, а 34%, че ще ги увеличат. 26% смятат, че то ще остане непроменено. Прогнозите са, че тази година разходите за Великден на домакинство ще възлизат на 190 евро, 120 евро за хранителни стоки и 70 евро за подаръци.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Свят