Изкуственият интелект заменя част от хората в доставките

Очакват изкуственият интелект да има съществена роля във веригите от доставки.

Очакват големи промени в транспорта и търговията

Редица индустрии ще бъдат разтърсени от новата технология

Разработват роботи и автономни камиони

Изкуственият интелект вероятно ще разтърси транспортната индустрия, трансформирайки начина, по който се управляват веригите за доставки и намалявайки броя на работните места, твърдят анализатори и представители на индустрията, пише CNBC.

Задават се различни роботи, автономни камиони и ботове за клиентско обслужване, както и генеративен изкуствен интелект, който може да предвиди смущения или да обясни защо прогнозите за продажбите може да не са изпълнени, допълват от индустрията.

„Изкуственият интелект (ИИ) може да успее напълно (или почти напълно) да премахне всички допирни точки с хора във веригата за доставки, включително задачите на бек офиса“, коментират анализатори на Morgan Stanley, водени от Рави Шанкър.

„Сферата на товарния транспорт е на прага на смяна на поколенията, водена от пробивни технологии, включително автономни машини, електромобили, блокчейн и дронове. ИИ е най-новата от тези потенциално трансформиращи технологии, които се появяват, а може би и най-мощната досега“, добавят анализаторите.

Банката твърди, че очаква няколкостотин автономни камиона да започнат работа в САЩ през 2024 г., намалявайки цената на измината миля с 25-30%, а в крайна сметка могат напълно да премахнат необходимостта от шофьори. (Срокът за това е „след повече от три години“).

Веригите на доставките често са дълги и многостранни. Една компания може да се снабдява от производители в различни части на света, а компонентите се доставят до централен завод за сглобяване, преди стоките да поемат към разпространение до клиентите по целия свят.

Производството и транспортирането на стоки бяха жертва на прекъсвания заради пандемията и войната в Украйна. Това доведе до недостиг на компоненти като компютърни чипове, както и до пренасочване на пратките. Тази сложност на работата означава, че компаниите често не са наясно какво се случва с продуктите им от единия край на процеса до другия.
„Именно тук се намесва изкуственият интелект. Като предвиждат какво може да се обърка в главната транспортна мрежа преди то да се случи, системите с изкуствен интелект или тези за машинно обучение могат дори напълно да избегнат сценарии на прекъсване на работата“, допълват анализаторите от Morgan Stanley.

Генеративният изкуствен интелект ще се превърне в съществена част от дейностите на гиганта в доставките Maersk, заяви главният технологичен и информационен директор Навнет Капур. С появата на генеративния изкуствен интелект, имаме истинска възможност да превърнем ИИ в нещо масово, коментира Капур пред CNBC. Maersk изпозлва изкуствен интелект от няколко години, а сега „агресивно търси“ начини да го интегрира в своите бизнес процеси и функции в голям мащаб. Един от начините, по които се ползва, е да помага на клиентите да планират по-добре.

„Използваме изкуствен интелект, за да изградим това, което наричаме предказуем модел на пристигане на товари, за да подобри надеждността на планирането за нашите клиенти“, казва Капур. Maersk също иска да използва изкуствен интелект, за да препоръчва решения, когато транспортните маршрути са претоварени, като съветва дали стоките трябва да се превозват или съхраняват например.

„Според мен генеративният изкуствен интелект е трансформираща технология, появяваща се веднъж в живота, така че ще има загуба на работни места в по-традиционната среда, но също така вярвам, че ще създаде нови позиции, както всеки един предишен бум в технологиите“, заявява Капур. Той допълва, че позиции като инженерите, които обучават ИИ, така че да дава по-добри отговори, вероятно ще бъдат по-търсени.

Анализаторите от Morgan Stanley описват технологията като нож с две остриета за транспортните компании: изкуственият интелект може да им помогне да станат по-ефективни, но също така може да намали нуждата от услуги от логистични фирми и трети страни, които организират опаковането, съхранението и транспортирането.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Капитал и пазари