Норвегия няма да премине изцяло на електромобили през 2025 г.

Намаляването на субсидиите и стимулите за покупка на електромобили води до забавяне на сделките с коли на ток.

Без стимули за продажбите на екологични модели

В страната всяка пета кола в момента е с електрически двигател

И в Тайланд свиха субсидиите 

Норвегия, пионерът при електрическите автомобили, може да не успее да изпълни целта си да премахне от пазара колите с двигател с вътрешно горене до 2025 г., ако правителството продължи да премахва мерките, които стимулират продажбите на екологични модели, съобщава Блумбърг. Скандинавската страна, където всяка пета кола вече е напълно електрическа, може да пропусне амбициозните планове и в крайна сметка да навлезе в 2025 г. с 90-процентен дял на електромобилите при продажбите на нови коли, изтъква Ойвинд Солберг Торсен, директор на Норвежката пътна федерация (OFV).

Бързият темп на налагане на електромобилите в страната се дължи на набор от стимули, включително на намалените данъци върху нови покупки, насочени към постигане на въпросната цел. През 2020 г. Норвегия стана първата страна в света, в която електрическите автомобили изпревариха по продажби моделите с двигател с вътрешно горене. Въпреки че нацията се стреми да „изчисти“ напълно своя пазар, това не значи, че ще има забрана за продажби на автомобили с изкопаеми горива от 2025 г.

„Ще бъде трудно да се постигнат тези 100%, ако бъдат премахнати още стимули за електрически автомобили и се увеличат данъците“, признава Солберг Торсен, добавяйки: „Точно сборът от всички предимства означава, че днес имаме толкова голям дял на електрическите автомобили“.

Продажбите на автомобили в Норвегия за 2023 г. са засегнати от намаляването на стимулите за закупуване на електрически автомобили на цена над 500 хил. крони (44 700 долара), като същевременно данъчното предимство от притежаването на електрически модел като служебна кола също беше премахнато, споделя OFV. Досега през годината делът на електромобилите при продажбите на нови автомобили в Норвегия възлиза на 83,5 на сто. 

По-рано тази година Солберг Торсен припомни, че още през 90-те години на миналия век електромобилите започват да се налагат в Норвегия, когато страната се фокусира върху подкрепата за Think – домашен компактен електрически автомобил, предназначен предимно за градско шофиране. „Електромобилите се движеха безплатно по платените пътища, имаха безплатен паркинг и свободен достъп до фериботите“, изтъква още Солберг Торсен.

В същото време в Тайланд одобриха по-малък от първоначално планираното пакет от субсидии за процъфтяващата местна индустрия за електрически превозни средства, като най-големият регионален автомобилен хъб очаква да задържи силния импулс при продажбите на коли с такъв тип задвижване, съобщи Ройтерс.

Новият пакет, одобрен от Националния комитет по политиката за електрически превозни средства, ще предложи субсидия до 100 хил. бата (2764 долара) за електромобил, подчертава Нарит Тердстеерасукди, генерален секретар на Тайландския борд за инвестиции. Схемата, която ще бъде активна от следващата година до 2027 г., ще включва и по-ниски мита при внос и акцизи.

Електромобилите стабилно набират популярност в Тайланд, стимулирани от държавната подкрепа, която в момента възлиза на до 150 хил. бата за единична покупка. Страната представлява около половината от всички продажби на електромобили в Югоизточна Азия през второто тримесечие.

Новият пакет със субсидии в Тайланд ще струва около 3 млрд. бата според оценка на изследователската компания BMI. До 2030 г. Тайланд планира да увеличи дела на електромобилите до 30% от годишното си производство на автомобили, което достига 2,5 млн. броя. Намаляването на данъците и субсидиите, въведени от Тайланд, помогна на страната да привлече множество китайски инвеститори, включително BYD и Great Wall Motor, които се ангажираха да вложат 1,44 млрд. долара в нови производствени съоръжения във втората по големина икономика в Югоизточна Азия.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Капитал и пазари