Академик Иван Юхновски, бивш председател на БАН, пред „Труд“: Лъженауката хомеопатия ни дебне отвсякъде

Защо лъженауката набира голяма скорост. Какви опасности крие хомеопатията и защо хората не бива да й вярват. Световноизвестният български учен - химик, не крие тревогата си от мощната реклама на хомеопатични продукти, които той нарича една от най-масовите заблуди. Освен това акад. Иван Юхновски коментира и т. нар. Истанбулска конвенция, разделила обществото ни. Той споделя мнението си и за спорното съдържание на учебниците по история за 10-и клас.

- Академик Юхновски, науката върви със стремглави темпове напред, но едновременно с нея с голяма скорост се придвижва и лъженауката. Като учен, как се борите с този проблем?

- Въпросът за лъженауката ме занимава вече повече от 40 години. Още преди доста време имах възможността да се преборя с една крайно негативна афера – противотуморното средство ПТС 1300. С него, без никакви официални санкции се „лекуваха“ хиляди хора, болни от рак. ПТС 1300 се произвеждаше и разпространяваше от лаборатория, създадена в Химкомбината в Девня под покровителството на ДС. Установихме, че ПТС 1300 съдържа недопустими количества силно токсично арсеново съединение и след трудни преживявания с ръководните органи през 1990 г. бе взето решение тази „фабрика за смърт“ и заблуди да бъде затворена. Днес в нашето общество се ширят и оказват негативното си действие много нови и стари лъженаучни теории и практики, разнообразни по форма обществени заблуди. Сега една от най-масовите заблуди за хората се нарича хомеопатия. Писал съм доста против тази лъженаука, защото нейните покровители се опитваха и продължават да опитват да подкрепят големите илюзии, че има научно потвърждение за верността на основните й тези.

- Защо казвате „една от най-масовите заблуди“? Знаете ли колко много хора вярват на хомеопатията?

- Вярвам, че като учени сме длъжни да предупредим хората. В най-реномираните научни списания в света всичко по теорията и практиката на хомеопатия е проучено и разобличено. През последните три години обширни доклади и проучвания бяха публикувани от NHMRC - Съвета за обществено здраве и медицински изследвания към австралийското правителство, от NIH - Националния институт за здравеопазването към здравното министерство на САЩ, от FTC - Федералната търговска комисия на САЩ. Специален меморандум публикува Комисията за борба с лъженауката и фалшифицирането на научните изследвания при Рускaта академия на науките, а само преди няколко месеца това стори и EASAC - Научният консултативен съвет на европейските академии. Във EASAC членува и БАН.

- Какви са основните изводи, направени в тези документи?

- Основните изводи във всички тези важни документи са, че твърденията, относно механизмите на действие на хомеопатичните препарати, са неправдоподобни и несъвместими с установените научни концепции. Категорично се заявява, че не са известни заболявания, за които да има доказателства, че хомеопатията има ефект, надхвърлящ „плацебо ефекта“. Тоест, ефекта на хапчето, в което няма лекарство, но болният вярва, че има. Констатира се, че хомеопатията не е безвредна, защото ползвайки я, болните пренебрегват методите на лечение на научната медицина с доказана ефективност и това може да доведе до неблагоприятен изход, включително и до смъртта на пациентите.

- Запознали ли сте необходимите органи у нас с тези световни изследвания, какво направихте вие – учените, защото рекламата на такива продукти е доста мощна?

- За съжаление, рекламирането на хомеопатичните продукти по всички телевизионни канали в страната е изключително широко. Почти всяка седмица под формата на здравни предавания по практически всички телевизии се пропагандират методите и продуктите на хомеопатията. За последните 10 -15 години у нас са издадени десетки книги и „ръководства“ по хомеопатия и само една преводна от английски автор срещу лъженауката и хомеопатията. През миналата година ние - група академици и член-кореспонденти на БАН, медици, биолози, физици, химици и общественици създадохме Форум за борба срещу лъженауката в България. Чрез него ще се постараем да доведем до нашето общество информацията за вредните последици от разпространението на различните форми лъженаука у нас. Досега някакви организирани форми на борба срещу лъженаучните прояви у нас не е имало, а става дума за защита на интелектуалното състояние на нашето общество.

- Извинете, академик Юхновски, но аз самата познавам доста хора, които твърдят, че се лекуват само с хомеопатия и не вярват на съвременната медицина, която според тях била „пълна с химия“. Защитниците на този вид лечение веднага биха ви репликирали с тезата: Може да не лекува, но не вреди.

- Това не е вярно. Вече ви споменах за основополагащите документи на водещите държавни институции, в които се отхвърлят лечебните свойства на хомеопатията в резултат на много сериозни проучвания за нея. Препоръчва се на правителствата да предприемат мерки за ограничаване разпространението на хомеопатията, а върху опаковките на самите препарати с надпис пациентите да бъдат осведомявани, че лечебните свойства на съответния препарат не са потвърдени научно и те не могат да очакват лечебен ефект. Съществената вреда от хомеопатията е, че тя отдалечава пациента от навременната, доказала своята ефективност медицинска помощ. Има съвсем актуални американски данни затова, че използването на хомеопатични препарати за лечение на зъбни проблеми при бебета може да доведе до много тежки последици. Що се отнася до вашите познати те, вероятно, са доста здрави хора тъй като има болести, които минават сами и това се приписва на използваните хомеопатични средства. Не бих им пожелал да разчитат много на хомеопатията, за да не се окажат доста закъснели в някоя нормална болница, където ще трябва да ги спасяват с всички лечебни средства на фармацевтичната химия и истинската медицина. Как ще лекувате заболяване с нищо? С наивната вяра, че ви лекуват? А в преобладаващата част от хомеопатичните препарати няма практически нищо от именуващото ги активно вещество.

- А какъв е плана ви на действие в България, имате ли такъв?

- Разбира се. На първо място решихме да се обърнем към ректорите на четирите медицински университети в страната (в София, Пловдив, Варна и Плевен), в които, за съжаление, от няколко години се преподава хомеопатията като свободно избираем предмет. Подготвихме Обръщение - подписка, в което настояваме в храмовете на научната медицина да се прекрати преподаването на тази лъженаука. Подписали са се 67 академици и член-кореспонденти на БАН, между които водещи медици в страната. Това обръщение получи солидна подкрепа от Съюза на учените в България и от ръководството на Националната пациентска организация. Предстои да проучим защо в страната ни не се спазва Закона за здравето, съгласно който рекламата на хомеопатията и другите неконвенционални лечебни средства е забранена.

- Академик Юхновски, сега много млади учени напускат страната, защото нямат никакъв шанс с тези ниски заплати. Да не говорим пък за факта, че годишно по 500 наши лекари отиват да работят в чужбина. Това не е ли тревожно?

- Държавата е длъжница на младите учени. В БАН те имат добри условия да се занимават с наука, но заплатите им са недопустимо ниски. Заради твърде слабото финансиране на БАН притокът на млади хора е намалял много. Какво може да направи един млад учен, със заплата от 600 лева? Може ли да направи къща, семейство? Имаме прекрасни млади хора в чужбина със значителни научни постижения, но те няма как да се върнат при тези малките заплати. Държавата обаче е длъжник не само на младите учени, а и на по-старите. Защото те са гръбнакът на българската наука, създатели на българските научни школи и грижовни учители на младите.

- А какво мислите за Истанбулската конвенция, която раздели за пореден път българското общество?

- Аз съм добър християнин и смятам, че становището на БПЦ е не само правилно, но добре юридически и логически обосновано. На нас тази конвенция не ни трябва и за пореден път това беше повод обществото да се раздели. Особено ме притеснява фактът, че джендър философията трябва да се прилага, да се разяснява още от детска възраст. Как и защо на тези неукрепнали деца ще се изясняват въпросите за неестествените сексуални особености на хора, които са едно малцинство? Това е тежко изпитание и някои от тях могат да се подхлъзнат. Не мога да приема и друго – в тази конвенция, която е срещу насилието срещу жените, не се споменават думите майчинство, майка и бременна жена. В документ, в който се говори за джендър пол около130 пъти и значително по-малко се споменава полът в нормалния смисъл на думата, поражда съмнението, че зад хубавото заглавие се крие и нещо друго.

- Но от Съвета на Европа, от Брюксел искат силово да ни наложат тази конвенция...

- Доколкото ми е известно тази конвенция не е приета по правилата на СЕ, с гласуване и консенсус. Карат ни да приемем без уговорки документ, който вероятно е нелегитимен. И той предизвиква такава негативна реакция в обществото ни с несвойствени на нашата вяра, обичаи и манталитет постановки.

- Привържениците на конвенцията обвиняват останалите в нетолерантност към различните.

- Самите права на всеки човек у нас- и на лезбийката, и на гейовете и трансджендърите, са защитени, защото всички сме човешки същества. Всяко общество в историческото си развитие си създава определен набор от морални ценности. Естествено е, че нормалните общества се интересуват от естествените сексуални отношения, от които се поражда живот. Но на отношения, които не водят до детераждане – на тях не се гледа по същия начин, защото са противоестествени, каквито документи и да се подписват. И се учудвам, че днес се губи обществено време и енергия, за да се обсъждат такива чужди проблеми, а не истинските наши проблеми.

- Много и различни са коментарите за промените в учебното съдържание за 10-и клас особено по история. Вие какво мислите за тях – разприте са най-вече за изучаването на периода между 1944-а и 1989-а?

- От всички науки, най-приложната е историята. Всички я прилагат всеки ден – от кафенетата до парламента. Обикновено тя се използва за политически цели и много по-малко за поука. Преди две години направих едно изследване във връзка с разправията относно понятието „османско присъствие“ и други такива омекотяващи изрази спрямо един страшно дълъг и мрачен период от нашата история, който българският народ отдавна е нарекъл турско робство. Това изследване бе публикувано и коментирано в няколко вестника. Проучих 28 учебника по история за прогимназиите в 50 годишния период преди 1944 г.

- И какво са написали авторите на учебниците тогава?

- В 90% от тези учебници - някои от тях са издавани по 8 пъти, този страшно дълъг период от нашата история е наречен „турско робство“ и „черно робство“. Изключително малко са случаите, в които се говори за „османско“, но пак „робство“. Прегледах и трудовете на големите ни историци от Първата до Втората световна война. Там беше същата картина. Някои, които са противници на думата робство, казват, че у нас не е имало роби и т.н. Да, нашето робство е друго – то не е класическият пример на робството в Римската империя, нито на робството в Америка. То е специфично. Това е оценка на народа и на неговата интелигенция – възрожденска и следосвобожденска. Българите са били без права – рая, на чиято собственост ,живот и чест е можело да се посегне без никакви колебания. Затова се казва „турско робство“ и националната ни интерпретация в случая е валидната. Нека не подслаждаме горчивите страници на българската история.

- Кажете все пак мнението ви за сегашните промени, които се готвят в учебника по история.

- Доколкото може да се съди само по една програма, периодът в българската история от началото на XX век, особено след Първата световна война, е много олекотен. Тази ни история е пълна с драматични събития, които българският народ е преживял – преврати, суспендиране на конституция, нови преврати, имало е много тежки политически борби, война, бомбардировки – децата трябва и това да научат.

- Казват, че авторите искали да накарат децата да мислят.

- Добре, но за да мислиш, трябва нещо да знаеш. т. е. трябва да имаш факти, данни – нещо, за което да се постараеш да размислиш, да го обясниш и да го подредиш в твоята представа за историята на родината си. Учебникът трябва да е наситен с факти, които не подлежат на подмяна и съмнение с поредната смяна на правителството. Без факти, няма история, а празно говорене. Децата трябва да има върху какво да мислят и то да бъде поднесено вярно. От бъдещите автори на учебниците трябва да се иска максимално точно и безпристрастно да представят цялата най-нова история на България.

Нашият гост

Академик Иван Юхновски е роден на 12 август 1937 г. Той е учен химик със световна известност. Три мандата е председател на БАН. Почетен доктор е на редица университети в България и в чужбина. Световноизвестен с приносите си в спектрохимията и строежа на органичните съединения. Автор е на много технологии и патенти. Експерт на Нобеловия комитет по химия. Носител на орден „Стара планина” - първа степен.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта