Мел Гибсън снима детективски сериал

Русия е заплатила глоба от 15 милиона долара на Международния олимпийски комитет

Актьорите Гал Гадот и Марк Хамил ще връчват награди “Оскар”

Мъж обгоря след инцидент в леярна Прокуратурата проверява и друг случай

Валери Жаблянов в блиц пред “Труд”: ГЕРБ удрят всеки, който не им харесва

Легионер стрелец обвинен за хулиганство Горския човек заплашил служители на МВР, че ги очакват много изненади

Световният бронзов медалист Антъни Иванов избра плувния басейн в Благоевград за подготовка за шампионата в Гърция

Еди Рама: Изказването ми за общ президент на Албания и Косово беше извадено от контекста

Прокуратурата предаде на съд Кирил Принца

Отнеха 2 кг злато на циганка баячка Държавата води дела за имущество за над 3 млн. лв. на Маринови от Долни Дъбник

Застрахователи осъдени да платят 128 000 лв. обезщетение на ранено дете

Строят две иновативни къщи за новия кризисен център за лица в Търново Инвестицията е за 2,1 млн.лева

Дронове могат да заместят пчелите

Силите за специални операции на България и Македония със съвместно учение през май

Пиян вокалист на „Кикимора” провали грандиозния концерт във Велико Търново със Старозагорската опера Публиката напуска залата по средата на „Children in Time“

„Амал и нощните посетители” – 65 години триумф по света

На сцената в София.

 

„Амал и нощните посетители“ – една от най-популярните детски опери по света днес, е типичен пример за това как нещо, което е трябвало да се случи, става факт. Когато през 40-те години на миналия век от радио-телевизионния гигант NBC отправят покана към Джан Карло Меноти да напише заглавието, първоначално той не проявява особен интерес. Така идеята отлежава няколко години, докато световноизвестният композитор попада в музея „Метрополитън“ на картината „Поклонението на влъхвите“ на прочутия ренесансов нидерландски художник Йеронимус Бош, която го грабва и го кара да се заеме с написването на творбата.

Тя е създадена за излъчване на телевизионния екран, но както авторът признава впоследствие, всъщност той я мисли и пише като представление за сцена. Така или иначе вълнуващата коледна притча за добротата и за желанието да бъдеш щедър дори когато това не е във възможностите ти, завладява публиката от първата си поява на екран на 24 декември 1951 г. Меноти я завършва буквално в последния момент преди телевизионното излъчване и репетициите текат, преди творбата да е изцяло готова.

Сантименталната история и приятната и лесна за изпълнение дори от аматьори музика превръщат „Амал и нощните посетители“ в традиционен предколеден елемент в програмата на телевизионния гигант NBC в продължение на цели 13 години и в предпочитана сценична детска адаптация. Тя е и едно от най-изпълняваните оперни заглавия през ХХ век. Само до 1978-а е изиграна пред публика в САЩ в 587 представления.

Поставя се за първи път в България в Музикалния театър от режисьора Пламен Карталов през 1992 г. През следващата година постановката е представена в НДК. В Софийската опера „Амал и нощните посетители“ е с режисьор Юлия Кръстева. „Творбата се базира на библейската притча за поклонението на влъхвите, които на път към новородения Исус със своите дарове попадат в бедната къща на Амал и майка му. Малкото недъгаво момче оздравява, след като с готовност подарява единственото, което притежава – своята патерица. Оттук то последва влъхвите като жив пример за чудесата на Младенеца, започнали още с неговото раждане. Идеята на тази опера е за възпитанието на децата в духовност. Либретото е на самия композитор Джан Карло Меноти“, разказва Юлия Кръстева.

Премиерата на „Амал и нощните посетители“ е на 17 декември от 17 ч, следващите представления са на 18 и 26 декември и на 7 януари 2017 г. от 11 ч. Диригент е Стефан Недялков. Сценографията, костюмите и мултимедията са на Елена Шопова. Хореограф е Лора Николаева, помощник-режисьор – Румяна Димитрова. В ролята на Амал зрителите ще видят Мария Павлова, майката се изпълнява от Мариана Цветкова, тримата мъдреци: Каспар – Хрисимир Дамянов, Мелхиор – Илия Илиев, Балтазар – Стефан Владимиров. Паж – Александър Георгиев. Участват оркестър и хор на Софийската опера и балет и деца от балетната школа „Маша Илиева“.

 

105 години от рождението на автора

Като юноша Джан Карло Меноти учи в консерваторията “Верди” в Милано. Седемнайсетгодишен заминава за Филаделфия, САЩ, където изучава композиция при Розарио Скалеро в института “Къртис”. Установява се завинаги в Америка. Не се отказва от италианското си поданство и корени, но се смята за американски композитор. Работи активно като оперен режисьор, либретист и импресарио. През 1958 г. основава IL festival di due mondi (”Фестивалът на двата свята”) в италианския град Сполето, където ежегодно се срещат млади италиански и американски композитори, диригенти, певци и инструменталисти. По- късно прави такъв фестивал и в Мелбърн, Австралия, известен като “близнака на Сполето”. По негов образец на много места в Европа и Америка биват учредени подобни фестивали, сред които е и нашият “Аполония” в Созопол.

Първия си голям успех като оперен автор завоюва през 1937 г. с едноактната комична опера “Амелия отива на бал”. Следват “Старата мома и крадецът” (1939), “Богът на острова” (1942), “Медиум” (1946), “Телефонът” (1947), “Консулът” (1950), “Амал и нощните посетители” (1951), “Светицата от Бликър стрийт” (1954), “Мария Головин” (1958) и “Последният дивак” (1963). Пише още балети, кантати, симфонични поеми, инструментални концерти, камерни творби.
Меноти е сред големите съвременни драматурзи на ХХ век с изострен театрален усет за сцената. Той тръгва от голямата италианска традиция (Верди и особено от Пучини) и си служи с нейните условности – дори с нейните схеми, но спонтанно и без типичната италианска реторика. Подобно на своя велик съвременник, англичанина Бенджамин Бритън, предпочита камерния интимен изказ с подчертан психологизъм и отсенъчност на чувствата. Неслучайно Меноти нарича произведенията си не опери, а “пиеси с музика” или “музикални драми”. Словото и музиката в неговия театър са неделими и до голяма степен, като притежава и безспорен литературен талант, той дължи успеха си и на това, че сам избира интересните съвременни сюжети и пише сам либретата за оперите си. Меноти е сред най-често поставяните оперни автори не само в Щатите, но и в целия свят.

 

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете