Спецпрокуратурата поема случая с хакерската атака срещу НАП По думите на адвоката на Кристиян Бойков не е ясна причината за отвеждането на търговския директор на фирмата

Търговският директор на фирмата на Кристиян Бойков е задържан за 24 часа

Крадци отмъкнаха охранителна камера в София

Тръмп обсъжда възможни санкции срещу Турция заради С-400

Борис Джонсън встъпва официално в длъжност премиер на Великобритания

Транспортна стачка блокира Италия днес

Шефът на ФБР: Русия продължава да се меси в изборните процеси в САЩ, санкциите са недостатъчни

Жълт код за гръмотевични бури в 4 области в страната

Бившият собственик на „Кремиковци“ и ЦСКА Прамод Митал е задържан в Босна за престъпна дейност

Комисията по отбрана в НС разглежда президентското вето върху сделката за F-16

Световни лидери поздравиха Борис Джонсън

Парламентът обсъжда ветото на президента върху промените в Изборния кодекс

Малък самолет се разби в Мексико, загинаха четирима души

Иран няма да допусне нарушаване на корабоплаването в Ормузкия пролив

Земетресение от 2,7 по Рихтер разлюля Своге

Анексът към договора за тол таксите е незаконен

Електронните винетки се продават до 1 януари т.г., а тол таксите за камиони над 3,5 тона се отлагат дори за 1 март 2020 г., предвижда проект на ГЕРБ,внесен в НС. Дотогава превозвачите ще плащат електронни винетки, а тестовете на системата ще започнат от 16 август.

Електронните винетки са на пазара, а трябвало да се продават след изграждане на системата

АПИ не знаели, че има рамки и в населени места

Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) и австрийската фирма „Капш” са в сериозно нарушение с анекса, сключен съм договора за изграждане на тол системата, заявиха категорично юристи пред „Труд”.

Във вторник публикувахме материал под заглавие „1,3 милиарда от тол таксите изтичат безконтролно към „Капш”, а от чуждестранния консорциум изпратиха опровержение, в което отричат „обвиненията” (виж долу). „Труд” не обвинява никого, а изнася факти. Редакцията разполага както с договора между АПИ и „Капш”, така и с анекса към него плюс писмото на шефа на АПИ Георги Терзийски с молба до консорциума да помогне в оперирането на системата, което е приоритет само на държавата.

Законът за обществените поръчки (ЗОП) въвежда забрана за изменение и допълване на договорите, освен при непредвидени обстоятелства. В случай, че даден изпълнител не желае да продължи доставките при първоначално договорените условия, с които е спечелил търга, той може да се откаже от договора. Възложителят няма право да приема отправени към него предложения за анексиране на сключени договори за обществени поръчки. Изключение правят обстоятелства, възникнали след сключването му и правещи невъзможно изпълнението му. Обикновено това са природни бедствия, аварии и др. В анекса на АПИ и „Капш” е записано, че 125 портални рамки се намират в населени места и не е възможно да се налагат такси на градските пътища. Това обаче не е никакво непредвидено обстоятелства, защото е било известно и преди сключването на договора. „Капш” няма да изградят и 200 км оптични кабели до десетте най-натоварени гранични пункта. Също на граница няма да бъдат изградени и 23 от 30-те офиса, което също е договорено в анекса и отново няма форсмажорни обстоятелства, довели до тази промяна.

Огромни са въпросите, както към системата за разпространение на електронни винетки, така и към сроковете за изграждане и пускане на тол системата.

Съгласно техническото задание към първоначалния договор, преди да започне продажбата на винетки, трябва да бъдат построени и предадени с приемо предавателни протоколи всички съоражения и компоненти, които все още не са готови. Това включва пътните рамки с камери, лазерите и другото оборудване, включително и софтуерът на централната система. Въпреки това, електронните винетки се продават от 1 януари т.г. Без всичко да е готово, системата не би трябвало да бъде тествана за задължителните 6 месеца. След тях има 12-месечен етап на доказване на нейната ефективност, преди да бъде пусната за събиране на пари от гражданите.

 

Със сигнал срещу двама шефове от АПИ

„Телетол” сезира утре главния прокурор

Фирма „Телетол” внася утре сигнал до главния прокурор срещу председателя на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура” Георги Терзийски и Олег Асенов, директор към Националното тол управление. Компанията настоява двамата да бъдат проверени за престъпление по служба, включващо умишлени действия, които облагодетелстват трети страни.

От представената писмена официална кореспонденция на АПИ с „Телетол”, се вижда, че от агенцията искат разрешение от „Капш” за осигуряване на достъп до системата за винетки, твърдят от фирмата. Такъв достъп не е осигурен и до момента.

За да опровергае твърденията, че в разрез със закона е предоставила монопол само на една фирма – „Интелигентни трафик системи” за разпространение на електронните винетки, АПИ съобщи, че води преговори с още двама желаещи. От „Телетол” обаче са категорични, че въпреки сключения с АПИ договор, оттам са направили всичко възможно да не предоставят достъп до системата и да направят невъзможно разпространението на електроните винетки от друга фирма, освенот монополиста. В „Телетол” било получено и писмо от австрийската фирма, според което документацията на системата за електронни винетки и тол такси е собственост на „Капш Аржентина” – дружество, което няма нищо общо с тол системата в България. Според „Техническото задание”, което е неразделна част от договора между АПИ и „Капш”, системата трябва да е собственост на държавата, а не на частна фирма, както пише в долния десен ъгъл на представената им документация, са категорични от „Телетол”.

 

Право на отговор

Изпълняваме закона, твърдят от „Капш”

Дружеството не можело да придобие системата

Михаил Вебер, представляващ и управляващ дружеството „Капш Трафик Солюшънс” ДЗЗД.

„Компанията „Капш” спечели договор да изгради система за събиране на пътни такси в България, покриваща цялата национална инфраструктура, която включва тол система и система за електронни винетки. Компанията спечели търга за доставки на системата с максимална оценка за технически проект и с най-добра цена.” Това написа до „Труд” Михаил Вебер, представляващ и управляващ „Капш Трафик Солюшънс” ДЗЗД.
„Според действащото законодателство след приключване на инсталацията и успешно преминали тестове, системите и техните компоненти се предават за опериране на държавата – Агенция „Пътна инфраструктура”. Компанията „Капш” стриктно се придържа към местното законодателство и договора, подписан с АПИ и изпълнява и най-малкия детайл, разпорежданията и инструкциите на договорния партньор АПИ. В този смисъл е невъзможно „Капш” да позволи или забрани достъпа до системата, която се управлява от държавата. Според действащото законодателство на Република България, собственик на системите за събиране на пътни такси е държавата и нито ние, нито която и да е друга компания може да придобие собственост върху системата, какви обвинения се отправят на страниците на в. „Труд””, пише още Вебер.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.