АПИ търси изпълнител за тунела под Шипка

Стойността на обявената обществена поръчка е 267,2 млн. лева без ДДС

Агенция „Пътна инфраструктура“ публикува обществената поръчка за избор на строител на пътното трасе под връх „Шипка“, по което ще има общо 5 тунела, 6 моста и други съоръжения. Стойността на обявената обществена поръчка е 267.2 млн. лв. без ДДС, а оферти ще се приемат до 5 декември тази година.

В заданието е предвидено изграждането на път с обща дължина 10.5 км. Той включва основния тунел под „Шипка“, както и други 4 по-малки тунела, намиращи се преди и след основната тръба. Дължината на главния тунел под върха ще е 3.2 км, а прилежащите към него проходи ще са с дължина съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м.

От АПИ уточняват, че 7.6 км ще са изцяло ново строителство, докато останалите 2.9 км ще са реконструкция на съществуващия път I-5 Габрово-Казанлък. Освен общо 5-те тунела, цялата поръчка за пътя под „Шипка“ предвижда построяването на 6 моста, 1 подлез, 12 бр. армирани насипи, 1 стоманобетонова подпорна стена и 1 стоманобетонова укрепителна стена.

Тунелът под „Шипка“ ще се намира на 1 км западно от прохода „Шипка“ и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната в област Стара Загора. Той ще бъде с две ленти за движение по 3.75 м, две водещи ивици по 0.50 м и два тротоара по 0.85 м.

Срокът за изпълнение на строително-монтажните работи е 1280 календарни дни, или близо 3 години и половина.

Maщaбният пpoeĸт зa изгpaждaнe нa Oбxoдния път нa Гaбpoвo, вoдeщ ĸъм бъдeщия тyнeл пoд „Шипĸa“, e paздeлeн нa 5 eтaпa и ce изпълнявa в двe фaзи. В заключителен етап е пъpвaтa фaзa, ĸoятo вĸлючвa cтpoитeлcтвoтo нa 4 yчacтъĸa oт oбeĸтa и eтaпнa вpъзĸa c oбщa дължинa 23.25 ĸм. Bтopaтa фaзa oбxвaщa cтpoитeлcтвoтo нa пeтия yчacтъĸ oт обxoда нa Гaбpoвo, вĸлючитeлнo и на основния тyнeл пoд „Шипĸa“.

Предвижда се проектът за обходния път на Габрово да бъде предложен за финансиране от бъдещата Оперативна програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. Тунелът ще е възлова точка при движението в посока Север – Юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва са: Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа) и Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа).

През 2017 г. при среща на тогавашния регионален министър Николай Нанков с представители на китайската компания „Ситик Констракшън“ стана ясно, че дружеството, което е част от голям държавен конгломерат в Китай, има интерес да построи тунела под „Шипка“. Предстои да се види дали компанията ще подаде оферта по обявената днес от АПИ обществена поръчка.

Коментари

Задължително поле