Християн Гущеров е освободен от ареста тази нощ

15 организации настояват за среща с премиера за Банско

Лиляна Павлова: България отчита над 600% ръст на приходите и инвестициите в сектора на цифровите технологии

Шофьорка блъсна пешеходка в Търново

Извадиха 8 младежи от снежен капан на пътя Бузлуджа – Шипка

Театърът в Търново купи автомобили с осигурени 29 000 лева от държавата Автопаркът е подновен с два микробуса и камион

Издирват злосторник, нарязал гумите на кола в Търново

Взривиха златарско ателие в центъра на Бургас

Глобиха 3 000 лв. фирма след откъсната ръка

„Труд“ пристигна отвъд Южния полярен кръг

Емил Димитров-Ревизоро: Ще разсекретим всичко около доклада за БАЦИС

АПИ: Над 900 машини обработват пътните настилки в страната

Сменят 30-годишна апаратура в шуменската болница

Московски: След анализите на Световната банка и ЕБВР процедурата за концесията на летище София ще бъде рестартирана

Петима пострадали при катастрофа между микробус и трамвай в София

Асансьорни неволи с лампички и GSM-и

Около 120 хиляди са асансьорите в България. Експерти твърдят, че над 80 хиляди от тях не отговарят на изискванията за безопасност и могат да станат потенциални убийци, което вече се е случвало (виж карето). Вместо да се влагат средства за поддръжка и ремонт на старите лифтове обаче, хората са длъжни да плащат от джобовете си за куп излишни неща. Защото така е записано в съответната наредба. Тя регламентира изискванията за безопасност за асансьорите, произведени и пуснати в експлоатация преди 2002 година.

До 30 юни 2016 г. всички шахти трябваше да бъдат оборудвани с осветление, а върху покрива на кабината, в шахтата и в ролковото помещение да се поставят устройства за аварийно спиране. В кабините трябваше да се постави осветление, включващо и аварийно захранване при спиране на тока. До 31 декември 2016 г. пък всеки асансьор трябваше да осигури двустранна разговорна връзка между пътниците в кабината и фирмата за аварийна поддръжка. Има и други нови изисквания. До 31 декември 2023 г. под кабината на асансьорите в жилищните сгради и до 31 декември 2018 г. под кабината в останалите сгради трябва да се монтират предпазни щитове, които ще пазят хората от падане в шахтата.

Да видим сега за какво иде реч. „Труд“ се допита до дългогодишни специалисти по поддръжка и ремонт на асансьори. Те категорично не могат да приемат изискването за слагане на осветление в шахтите. Не е ли по-важно редовно да се сменят въжетата, пита експерт по лифтовете. Според него шахтовото осветление е излишно, защото, ако се наложи да се прави ремонт, техниците имат специални преносими лампи. Но щом е записано в наредбата, трябва да се изпълнява. Естествено, за лампите и монтажа им плащат живеещите в сградата.

В края на декември 2016 година изтече срокът за монтиране на GSM устройства във всяка кабина. Целта е при евентуална авария и засядане пътниците да могат да се свържат със съответната фирма, която поддържа лифта.  Всичко това е много хубаво, но е почти напълно излишно. Във всяка асансьорна кабина и сега има стикер с името на аварийната фирма и телефонни номера за контакт. Практически всеки притежава мобилен телефон, тъй че проблем с връзката няма и не би трябвало да има.

Колко струва нововъведението с GSM екстрата? Специалисти изчислиха, че еднократно са необходими между 300 и 350 лева за всеки асансьор, без значение на колко етажа е сградата. Отделно има и абонаментна такса към съответния мобилен оператор, която е около 10 лева на месец. Както се досещате, тези пари трябва също да се заплатят от живеещите в блока. А ако в някой вход, по-модерно наречен „етажна собственост“, решат да бойкотират наредбата, просто ще останат без асансьор, защото той ще бъде спрян от движение и запечатан от Агенцията за метрологичен и технически надзор.

Представете си и следната ситуация. Развеселена компания се качва в асансьора в малките часове на нощта. „А да видим дали техниците не са заспали?“, подхвърля някой „шегобиец“ и натиска бутона за връзка. За разлика от спешния телефон 112, който може да разпознае откъде звъни човек на него, при асансьорната система най-много съненият техник да види от коя кабина му се обаждат. А кой да гони и наказва злосторниците, едва ли ще развълнува особено родното МВР. Тъй че пригответе се отсега за нов вид ало измами.

 

13 инцидента за шест години

На 18 юли 2016 г. – 40-годишен мъж пада в асансьорна шахта във вход на блок на улица „Княгиня Мария Луиза” 40. Пострадалият е изваден от живеещи във входа.

На 3 декември 2015 г. – 2-годишно дете е подложено на тежка операция, след като ръката му е премазана от врата на асансьор.

На 26 май 2015 г. – 40-годишен асансьорен техник пада от седмия етаж в шахта на блок в квартал „Овча купел“ и загива на място.

На 2 февруари 2015 г. – Асансьор с осем души в него пропада два етажа, преди да сработи спирачният механизъм. Инцидентът става в търговски център във Варна.

На 16 януари 2015 г. – 70-годишен мъж загива, след като пада в асансьорната шахта от 14-ия етаж на жилищен блок в столичния квартал „Сердика”.

На 19 октомври 2014 г. 53-годишен мъж загива след падане на асансьор в столичния квартал „Гео Милев“.

На 19 август 2014 г. загива 46-годишна жена, а друга е в тежко състояние след пропадане на асансьор в 12-етажен блок на бул. „Цариградско шосе“ в София.

На 14 юни 2014 г. 51-годишна жена и едногодишното й внуче падат в асансьорна шахта в поликлиника в Бургас. Детето оцелява без наранявания, а жената е приета в болницата в кома.

На 13 юни 2014 г. двама души на 26-годишна възраст са с наранявания, след като асансьор полита надолу от 3-метрова височина.

На 12 април 2013 г. асансьор пада в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) в столицата.

На 13 октомври 2010 г. се запалват кабелите в асансьор в блок в Дупница.

На 30 май 2010 г. подемен асансьор пропада в хотел в центъра на Велико Търново.

На 02 март 2010 г. асансьор с родилки пада в „Майчин дом“ в столицата, пострадали са десет души.

(Агенция „Фокус“)

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (3)

  1. В неделя асансьорът ни се повреди, от сервиза ни отговориха, че не могат да дойдат защото имали много аварии. Та въпросът мие, защо ни е бутон след като сервиза не може да реагира?

  2. Вашият сервиз може да не може защото ви е развален асансьоръ, но когато има заседнал по принцип се третира с предимство. Отделно където ако компанията не може да обгрижва асансьора, се избира друга. Не може по презункция да се приеме, че всеки има телефон… ами старите хора? Ами липсата на сигнал когато сме в асансьоръ(както е в случая моят в България…при положение, че е нов асансьор). Всичко става, а разходите не са за глезотий а за безопасността. Просто в България, хората са свикнали да не плащат за нищо и приемат асансьорите за даденост. За това и 40 годишен блок ще е с 40 годишен асансьор и щото не е паднал до сега, няма и да падне.

    1. Умнико, научи се първо да пишеш грамотно и тогава коментирай !

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.