Бизнесът срещу саботажа на зимния туризъм

Не можем да очакваме гостите да чакат по 4 часа на лифта и след това да имат желание да се върнат в родните зимни курорти или да ни похвалят пред приятели и роднини.

Не можем да очакваме хората да се върнат след 4 часа чакане на лифта, категоричен е зам.-председателят на КРИБ проф. Николай Вълканов

По-добре да се заемат със замърсяването, вместо да спират една от важните индустрии

Институциите да бръкнат с пръст в раната и да спрат саботажа на зимния туризъм. Около тази теза се обедини бизнесът по време на 6-та годишна среща на Националния брод по туризъм, на която медиен партньор е в. „Труд”.

„Обиждаме българските ски курорти с политиката, тъй като проблеми в различна степен има във всичките ни зимни центрове, заради действията на така наречените еколози”, заяви зам.-председателят на КРИБ и член на УС на Националния брод по туризъм проф. Николай Вълканов.

„Не можем да очакваме гостите да чакат по 4 часа на лифта и след това да имат желание да се върнат в родните зимни курорти или да ни похвалят пред приятели и роднини”, категоричен бе той.

Измислените екопречки трябва да бъдат преодолени и този болезнен въпрос да бъде решен, стана ясно от думите на проф. Вълканов. Позицията му бе подкрепена и от останалите присъстващи бизнес организации. Председателят на БТПП Цветан Симеонов беше категоричен, че „зелените” в момента се фокусират само върху определени общини и проекти, а е нужен балансиран подход.

Има значително по-важни инициативи, които реално могат да подпомогнат опазването на природната среда, но „еколозите” не говорят за тях. Например, за да посетиш островите на Филипините или Тайланд нямаш право да имаш пластмасови торбички в багажа. А боклуците, които остават след родните и чужди туристи са много по-голям проблем от изграждането на лифтове, обясни Симеонов. По-разумно е съоръженията да бъдат изградени, а част от приходите от тях да бъдат отделяни за истински екопроекти. Защото опазването на околната среда също става с пари, допълни той.

Националният борд по туризъм подкрепя усилията на министерствата на туризма, на спорта и на екологията да развиват туризма в съответствие с международните норми и екоизисквания. Тези усилия обаче от години са спъвани от своеобразния зелен рекет, категорична бе и изпълнителният директор на организацията Поли Карастоянова. По този начин се блокира и конституционното право на всеки българин да има достъп до общото национално богатство - планината. Навсякъде в Европа с лифт могат да стигнат до различни точки от планината деца, възрастни хора и такива в неравностойно положение. Тяхното право у нас обаче е потъпкано именно заради зеления рекет, категорична беше тя.

На планинския туризъм разчитат основно 64 от българските общини. Но огромният потенциал на страната за развитието на този туризъм се спъва от група, самонарекли се „зелени”, която осребрява собствената си позиция срещу българските национални и туристически интересни, категоричен бе бившия зам.-министър с ресор туризъм Бранимир Ботев.

Публична тайна е, че псевдоеколозите се фокусират само върху определени теми и проблеми, които им носят доходи, а пропускат важни въпроси като замърсяването на градовете, на въздуха, незаконните сметища и застрояване, допълни Ботев. Изграждането на нови лифтове е единственият шанс да се конкурираме със световни зимни дестинации като Австрия и Швейцария и затова този въпрос е крайно време да бъде решен, категорични са от сектора.

 

Трябва да се вдигнат заплатите

Настояват за изсветляване на бизнеса

Изключително важно е да се изсветли туристическият бизнес, защото в тази посока има какво да се желае. Това заяви зам.-председателят на КРИБ и член на УС на Националния брод по туризъм проф. Николай Вълканов. Според него бизнесът постоянно се оплаква от липса на кадри, но за да не изтичат те в чужбина е задължително да се вдигнат заплатите и осигуровките по тях. Решението на този въпрос е изключително важно, за да имаме стабилност в този сектор на икономиката, в който има много инвестиции и носи около 13% от приходите за държавния бюджет, категоричен бе проф. Вълканов. Когато бизнесът се изсветли това ще е добре както за самия сектор, така и за държавата. И ще могат да се отделят средства както за инфраструтура, така и за реклама на туризма, допълни той.

 

Чавдар Златев, изпълнителен директор на ПИБ:

Сега е моментът за инвестиции в сектора

Сега е най-подходящият момент за инвестиции в туристическия сектор. Това бяха категорични представители на банковите среди по време на 6-та годишна среща на Националния борд по туризъм, на която в. „Труд” е медиен партньор.

„В момента ситуацията на финансиране на туристически проекти е изключително благоприятна, заради високото ниво на ликвидност на банковата система и агресивната конкуренция. Това дава възможност за много ниски лихви, което е важно за хотелиерския бизнес, който има големи разходи в сграден фонд, по-ниска възвръщаемост и по-дълго време за изплащане на инвестицията”. Това заяви главният директор „Корпоративно банкиране”, член на УС и изпълнителен директор на Първа инвестиционна банка Чавдар Златев. Секторът се развива успешно като трендът е ясен и всяка година има ръст в броя на туристите и приходите от тази индустрия, стана ясно от думите му. Според него институциите също може да допринесат рискът в тези инвестиции да намалее, което ще бъде от полза за всички участници на пазара.

Инвеститорите в големи проекти в туризма трябва да имат предвид, че в срока за възвърщаемост на инвестициите им от около 15 години бизнесът им непременно ще премине през една или две кризи и трябва да предвидят буферни средства за тези случаи в бизнес плановете си, обясни още Златев.

 

Търсят механизъм за подпомагане на чужди фирми

Външен консултант ни учи как да привлечем повече гости

Търсят инвеститор за нов конгресен център в Слънчев бряг

Международен консултант ще търси подходящите механизми, с които страната ни законно да подпомогне чуждите туроператори и транспортни компании, за да водят повече туристи у нас. Вече е подписан договор с компанията „Ърнст и Янг”, като до месец и половина ще има предложения за механизми, които да позволят това да се случи, обясни министърът на туризма Николина Ангелкова.

До септември трябва да бъде избран конкретен механизъм, така че той да заработи за следващото лято и да бъдат запълнени крилата на сезона от март до май и от септември до ноември, обясни министърът. България не може да субсидира пряко чартърните полети до страната ни, както това правят конкурентите ни, които не са в ЕС като Турция, Северна Македония и Сърбия. В същото време обаче ще бъдат проучени моделите на Хърватия и Гърция.

Държавата ще търси и нови инвеститори в сектора, като се предвижда организирането на така наречените турове за бъдещи вложители, обясни Ангелкова. На 31 май в Слънчев бряг ще бъде проведен специализиран форум на тази тема с международно участие. Там ще бъде повдигната и темата за изграждане на Конгресен център в Слънчев бряг, за който също се търси инвеститор.

Бизнесът, Столична община и Министерство на туризма са постигнали съгласие и за учредяването на нова Национална организация за конгресен туризъм, в която водеща роля да имат общините. А като партньори да бъдат привлечени представители на научните и културни среди, както и бизнесът.

 

Йорданка Фандъкова:

София ще кандидатства за евростолица на смарт туризъм

Кандидатурата на София за европейска столица на интелигентния туризъм през 2020 г. ще бъде издигната съвместно от Столична община и бизнеса. Това стана ясно от изказването на кмета на София Йорданка Фандъкова. Тя беше категорична, че ръководството на общината полага всички усилия за превръщането на столицата в „смарт сити”, така че туристите да имат нужната им информация в реално време.

В София работят за безплатен интернет, полагат се усилия за археологически проучвания и интересно експониране на културните ценности на града. От усилията на общината има резултат, тъй като чуждите туристи през последните 10 години са се увеличили близо два пъти, а големи световни хотелиерски вериги тепърва инвестират в града.

4 млн. лв. са директните субсидии на Столична община за подкрепа на туропретори, които развиват културен туризъм, подчерта още Фандъкова.

Търсят се и инвеститори в столичните стари бани, за да бъдат превърнати в модерни спа центрове. Това ще се случи до края на годината и с банята в Банкя.

 

Конкуренция

1% от приходите да са за реклама

1% от приходите, които генерира браншът, да бъдат отделени целево за туристическа реклама. За това настояват от Националния борд по туризъм. В момента страната ни е с най-малкия бюджет, предвиден за тази дейност в Европа, а бюджетите на преките ни конкуренти са 10 и повече пъти по-големи, подчерта и ресорният министър Николина Ангелкова. Нужна е промяна в модела и механизма на финансиране, така че секторът да стане още по-конкурентноспособен в международен план, категорични са от бизнеса.

Приходите от индустрията са 8,4 млрд. лв. за 2018 г. и са с 6% повече спрямо предходната, отчете Ангелкова. Най-търсените хотели у нас са 4 и 5-зведните и броят им трябва да бъде увеличен, за да отговорим на изискванията на потенциалните ни пазари, обясни тя.

Ведомството работи и за изсветляване на пазара, като през есента трябва реално да бъде въведена във всички места за настаняване новата ЕСТИ система, която ще позволява реална връзка на хотелските регистри с базите на полицията, НАП, НОИ, общините и Министерство на туризма. За тези, които не спазват изискванията на наредбата са предвидени много сериозни санкции, като най-голямата е отнемане на категоризацията и затваряне, обясни Ангелкова.

Коментари

Задължително поле