Откриха две момичета обявени за общодържавно издирване Криминалисти от Търново засякоха откраднат автомобил

Мъж е открил мумифицирано тяло в своя къща в с. Антимово

Спипаха 400 литра нелегален алкохол в къща в Поликраище

Има риск от разхлабване на фискалната политика

Задържаха младеж, пребил жена от Елена

Неправоспособен и пиян водач карал мотор без номера

Проф. Георги Рачев: Катастрофалните сценарии за климата не се потвърждават, но продължава бавното затопляне В Черно море толкова високи температури не са регистрирани от 40 години, каза климатологът

На 79-годишна възраст почина Жорж Ганчев

Друсат се с райски газ в заведенията по морето

Григор Димитров падна с още 4 места в световната ранглиста Това е най-лошото класиране за българина от 28 май 2012 г.

Руски изтребител летя в близкия комсос (ВИДЕО)

Изтича срокът за подаване на заявления за АЕЦ „Белене“

Каква е разликата между добрия и страхотния адвокат?

Румяна Арнаудова: Мартин Трифонов е убил детето с камък

Датският премиер: Идеята да продадем Гренландия на САЩ е абсурдна

Бирата завладява душата и софрата на българина Най-големите любители са в Монтана и Русе

Необичайно прохладното лято и намаленият брой на туристите от чужбина доведоха до спад в продажбите на бира.

Консумираме по 75 литра на глава от населението

Бирата има все по-важна роля в живота на българина и присъства все по-често на трапезата ни. Пием повече бира дори от холандците и белгийците. Това каза за “Труд” Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България, по повод вчерашния Международния ден на бирата.

През 2018 г. консумацията на бира у нас е била 75 литра на човек от населението. По отношение на производството, продажбите и консумацията на бира на човек от населението България изпреварва някои емблематични “бирени” държави със столетни традиции в пивопроизводството, показват данни на Пивоварите на Европа и Евростат. Така например у нас биреният пазар (5,5 млн. хектолитра годишно) е по-голям отколкото в Ирландия (4,5 млн. хектолитра) и Дания (3,6 млн. хектолитра), а консумацията на пиво на глава от населението в България е повече в сравнение с Холандия (70 литра), Великобритания (67 л.) и дори Белгия (68 л.).

Последното социологическо проучване на Съюза на пивоварите в България показва, че за поредна година най-често бира пият в Монтана, където наздравици с кехлибарената течност вдигат средно по 13 пъти месечно. Топ три на градовете с най-големите любители на бирата се допълва от Русе и Бургас, където бира пият съответно над 12 и над 10 пъти на месец. За сравнение, жителите на София и Варна пият бира по около 9 пъти на месец, като в това отношение морската столица е с малка преднина пред София.

Като цяло за страната най-големите любители на пивото са мъжете на възраст 40-49 години, които пият бира 10-11 пъти месечно. При дамите най-активните почитатели на пивото са в същата възрастова група, но те консумират пенливата напитка по 6 пъти в месеца.

През летните месеци 55% от българите над 18 г. пият бира поне веднъж седмично, показват данните на Съюза на пивоварите в България (СПБ). 60% от потребителите определят пивото като най-подходящото за тях питие, а 44% смятат, че при умерена консумация бирата е част от здравословния начин на живот.

За първите шест месеца на настоящата година има лек спад в продажбите на бира в страната поради необичайно прохладно лято и намаления брой на туристите от чужбина, каза Ивана Радомирова. Точни данни за продажбите до юни все още няма, но по-ниските температури и честите валежи са довели до свиване на продажбите на бира не само в заведенията, но и до намаление на консумацията в домашни условия. “Както ние често казваме, нашият най-добър бизнес партньор е Слънцето”, обобщи Ивана Радомирова.

Най-често у нас се консумира светло пиво. То представлява 92-93% от пазара, като подобна е ситуацията на бирения пазар и по света. През последните няколко години обаче българският потребител все повече желае да експериментира с нови вкусове и видове бири. Запазва се тенденцията за увеличаване на продажбите в кенове и намаляване на дела на пластмасовите бутилки.

Премиум сегмент

Младите купуват по-скъпи бутилки

Предпочитанията на потребителите се определят от възрастта и покупателните възможности.

Премиум бирите от високия ценови сегмент стават все по-популярни и по-модерни в България, каза Ивана Радомирова. Те обичайно се пият от по-младите потребители, които са в активната възрастова група 29-40 години и живеят в по-големите градове на страната.
Това са хора, които много пътуват или са завършили образованието си в чужбина, готови са да експериментират, имат по-динамичен и съвременен стил на живот. Това са хора с по-високи доходи, които все повече проявяват интерес към нетрадиционни за нашия бирен пазар стилове и марки пиво и са почитатели на премиум и бутикови бири от по-високия ценови сегмент.

Това стимулира предлагането на все по-голямо разнообразие от нови стилове (с горна и долна ферментация) и марки пиво – червено, бок, тъмно, радлер, както и произвежданите от членовете на Съюза на пивоварите непастьоризирани и нефилтрирани лагер бири, тип пилз. Те могат да бъдат произведени само при фабрични условия, тъй като лагер технологията изисква големи инвестиции за оборудване, идеална чистота на производствената среда, голям професионализъм и “висш пилотаж” на уменията на майсторите – пивовари.

В Европа има над 55 хил. марки

Изнасяме за страни с много емигранти от България

Инвестициите на бранша са 1,4 млрд. лв.

В Европа произвеждат над 55 хил. марки и близо 100 вида бира.

Българска бира се изнася за съседните страни, както и за държавите, в които има големи български диаспори. Най-голям е експортът за Румъния заради географската близост. Родна бира се изнася и за страни с много развита бирена култура като Германия и Белгия. Износ има и за Испания и САЩ, но експортът за Щатите е в малки количества.

Естествените съставки на пивото – малц, хмел, пивоварни дрожди и вода, както и особеностите на технологичния процес, правят възможно в Европа да се произвеждат над 55 хил. марки и близо 100 вида бира. Интересен факт е, че пивото съдържа близо 900 съединения, които обуславят спецификите и характера на напитката.

Нараства интересът към безалколните и слабоалкохолни бири, показват данните на СПБ. От всички алкохолни браншове само в пивопроизводството има методи, които позволяват продуктът да бъде с 0% алкохол. В същото време безалкохолните бири имат вкусови качества на традиционното пиво, тъй като съдържат същите натурални съставки малц, хмел, пивни дрожди и вода.

През 2018 г. в България са продадени 5,5 млн. хектолитра бира, а оборотът на пивоварните предприятия е близо 480 млн. лв. За миналата година производството на бира у нас е 5,1 млн. хектолитра.
Финансовите отчети на членовете на СПБ за 2018 г. показват, че платените от тях акциз и ДДС са почти 130 млн. лв. Инвестициите на пивоварните компании през миналата година са 46 млн. лв., а за първите 6 месеца на тази година вече надхвърлят 21 млн. лв.

От стартирането на процеса на приватизация на пивоварната промишленост в страната през 1994 г. до днес в сектора са инвестирани над 1,4 млрд. лв. За последните 3 години (2016 – 2018 г.) вложенията в дълготрайни материални активи за производство на пиво и малц у нас надхвърлят 130 млн. лв.

В средиземноморските страни пият повече навън

Само 20% от потреблението е в заведения

80% от потреблението на бира в България е в домашни условия, а само 20% е в ресторанти и заведения – т.н. студен пазар, защото пивото се поднася студено на масата. През последните години има спад на продажбите в заведенията, за сметка на домашната консумация. Тази тенденция се наблюдава не само у нас, но и в повечето страни от ЕС, като до голяма степен се дължи на начина на живот, разказа Ивана Радомирова от СПБ.

Страните със средиземноморска култура и начин на живот, плюс Ирландия, са единствените, в които делът на продажбите през заведенията е по-висок отколкото през магазинната мрежа, допълни тя. Потреблението на бира е въпрос на култура на населението. В страни като Испания, Италия и Гърция хората излизат вечерно време много по заведения и съответно там консумират бира. Затова в средиземноморските страни делът на продажбите през студения пазар е по-голям, отколкото през магазините. В това отношения лидер е Португалия, където 69% от потреблението на бира е в заведенията. След това е Ирландия с 65%, Малта – 64%, Испания – 63%, и Гърция – 59%.

Любопитни факти

Предпазва от затлъстяване и разкрасява

Бирата подобрява метаболизма и има много антиоксиданти.

Пивото не съдържа мазнини и холестерол и е с ниско съдържание на прости захари. В 100 мл стандартна бира се съдържат 45 калории, а при безалкохолната те са едва 22. Умерената консумация на бира не води до напълняване. Редица научни изследвания развенчаха мита за “биреното коремче”.

Най-новите научни факти показват, че само бирата и млякото съдържат молекулата никотинамид рибозид. Тя подобрява метаболизма в клетките, предпазва от затлъстяване, засилва мускулите, предпазва от диабет и удължава живота. В пивото витамините от групата В са: тиамин (В1), рибофлавин (В2), ниацин (В3), пантетонова киселина (В5), пиридоксин (В6), фолиева киселина (В9) и коболамин (В12).
Българската бира съдържа до 140 мг/л полифеноли. Високият антиоксидантен капацитет на пивото се дължи и на фенолите (до 4 мг/л), които идват от суровините с растителен произход.

Пивото е богат източник на разтворими фибри. Те поддържат редовната функция на стомаха, спомагат за храносмилането и намаляват нивата на холестерол.
Бирата ускорява обмяната на веществата в организма. Съдържа вещества, които стимулират имунната система. Бирата подпомага красотата, като бирената мая има силно положително въздействие върху кожата, ноктите и косата на човека.

Страни от ЕС с най-голямо потребление на бира на човек от населението (в литри)

 

Фест

Дегустация и забавления в Бургас

Пивовари от цялата страна се събират на 3 и 4 август в Бургас, където ще представят различни марки българска крафт бира. Празникът, на който всеки ще има възможност да опита от кехлибарента напитка, ще се проведе в зоната за отдих на парк “Минерални бани” в квартал “Ветрен”. Всеки ще може да опита избрана от него марка срещу закупуването на специален жетон.
Американско барбекю, щанд със сирена, рибни деликатеси и още много изненади очакват посетителите на бирения фест.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.