Обявиха грипна епидемия в Перник и Пазарджик

Търсят с кучета избягалия след гонката с полицаи край Стара Загора

Честваме Антоновден

Владимир Путин пристига на посещение в Сърбия

Тереза Мей се среща с противниците си след победа във вота на недоверие

Двама души са арестувани след продължителна гонка между полицаи и автомобил

Правителството на Ципрас оцеля със 151 вота

Нормативното убийство на зимния туризъм

На 17 януари 2019 да почерпят

Задигнаха колата на Хю Грант, актьорът моли крадците да му върнат само сценария

Правителството на Тереза Мей оцеля във вота недоверие

Две коли са се ударили челно в Пловдив, трима души са ранени

Убитата млада жена в „Банишора“ е бита, душена и ритана

Остават опашките пред лифта в Банско Кметът на зимния курорт Георги Икономов пред „Труд“: Законодателството трябва да се прецизира

Майк Пенс: САЩ ще се борят, за да гарантират поражението на „Ислямска държава“

Бойко Рановски – Трибуквеният комисар

Министър-председателят Бойко Борисов одобри предложението на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски и назначи Бойко Рановски за изпълнителен директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” ИААА. Това съобщи вчера правителственият пресцентър. Така отдел “Пътна полиция” в Дирекция на полицията остана без началник поне за известно време.

Бойко Рановски прибира комисарската си униформа в гардероба и от понеделник влиза с костюм в сградата на една служба, чиито ръководители понякога са били извеждани оттам с белезници. Нужно е да поясним, че въпреки всички купешки имена, които чиновническата мисъл ражда през годините, българите знаят, че има две структури – КАТ и ДАИ. Едната е в МВР, другата е в транспортното министерство. Представителите и на двете махат на колите и камионите с палки, които помежду си наричат “хранилки”.

Преходът в България мина, трибуквените групировки за рекет СИК и ВИС ги няма, но КАТ и ДАИ останаха, както и ще да ги прекръстят. Това са и двете държавни служби, които заедно с митниците, дават най-много бройки, когато компетентните органи отчитат успехите си в борбата с корупцията.

Отдел “Пътна полиция” в Дирекция на полицията, който досега бе ръководен от Рановски, всъщност е нещо като шапка, по-точно – фуражка, за всички 28 областни служби на КАТ. Без да може да ги командват, шефовете от София, спускат отгоре методически указания, директиви, пояснения и прочие, а получават от страната данните за катастрофи, жертви, проверки, глоби и т.н. В този “национален КАТ” се раждат и идеите за промени в законите и наредбите, които да подобрят обстановката по българските пътища. През всичките години там най-добре са се справяли ръководители с юридическо образование, за съжаление – след пенсионирането на комисар Алекси Стратиев, такива няма.

Рановски пое поста като началник на КАТ през март 2015 г. на мястото на комисар Антон Антонов, който премина на работа в НСО. Рановски е завършил Висшето военно инженерно строително училище “Любен Каравелов” и от 1996 до 1999 г. е служил като офицер в Българската армия. От август 1999 г. започва работа в МВР като районен инспектор в Трето софийско РПУ. От 2003 г. е назначен в сектор “Териториално обслужване” в отдел “Охранителна полиция” на СДВР. От 1 март 2005 г. е служител в Пътна полиция, а след 10 години става неин началник.

Годините 2012 и 2013 завършиха с по 601 жертви на катастрофи, при средногодишно 1000 за последните десетилетия. Следващите 3 години до 2016 г. убитите се увеличаха до 708. През 2016 г. България оглави първо място в ЕС по брой на загиналите на пътя спрямо 1 млн. от населението, а през 2017 г. остана на второ място след Румъния.

През 2015 г. КАТ предложи над 100 промени в Закона за движение по пътищата. След като 2 години се търкаляха из 43-тото НС, те влязоха в сила от януари 2017 г. Станаха известни като пакета “Настимир” по малкото име на тогавашния председател на транспортната комисия. Нито Рановски, нито някой друг по-висш от шеф от МВР, не се опъна на нелепите текстове, гласувани с откровено корупционна цел. Те действат и досега и дават права на пътния полицай и инспектора от ДАИ да мачкат шофьора и превозвача, докато се стигне до рушвет. За съжаление, този пакет и до ден днешен не е отменен от 44-то НС с изключение на най-голямата идиотщина – да се наказват по един и същи начин тези, които нямат книжка с онези, чийто срок на валидност на документа е изтекъл.

Рановски бе поддръжник на махането на знака пред камерите на КАТ през лятото на миналата година. Промяната позволи на патрулите да дебнат из храстите, да снимат от цивилни коли, ако щат – да монтират камерите си в контейнери за боклук. Резултатът – близък до нула. Вярно е, че снимат повече коли с превишена скорост, но какво постигнаха освен някой и друг лев от глоби отгоре. Ефект, измерен в жертви и ранени, очевидно няма.

Стига се и до печални ситуации – от КАТ отчитат хиляди и хиляди засечени, снимани, спрени, проверени и глобени на ден, на седмица, на месец, а на фона на техните “ювелирни” акции, пътните злополуки не спират, а хората излизат на протести да блокират поредното окървавено кръстовище или пешеходна пътека.

Миналата есен Рановски стана член на забулената в тайни работна група, която обсъжда разделянето на Закона на движение по пътищата на три части. Единият ще е досегашният, вторият за водачите и третият за автомобилите и сервизите. През май МВР публикува три проекта, в които механично се преписват досега действащите норми, включително и от пакета “Настимир”. В закона остана безумния термин “несъобразена скорост”. Това е любимата дъвка на всеки катаджия – от дежурния на бариерата до комисар Рановски, когато му се налага да обясни причините за всяка катастрофа. Повече от това не го интересува.

Направени бяха близо 200 предложения за нови текстове. Лошото е че същата работна група се зае да ги разглежда, без да допусне представители на НПО, на адвокатурата, на медии и прочие “външни автори”. Рановски остава в групата, но вече не като шеф на КАТ, а като директор на ДАИ. Горим от нетърпение да прочетем новите им произведения, които щяха да са в жанр комедия, но за жалост се отнасят до трагедията, която се разиграва по българските пътища.

 

Призна за “слепите” камери в новите патрулки

Комисар Бойко Рановски бе един от малкото полицейски шефове, който намери достатъчно кураж през юни 2017 г. да потвърди информацията на “Труд” за “слепите” камери на КАТ. Тогава се оказа, че 148-те мобилни камери, монтирани в полицейски коли “Опел”, не могат да работят добре зад предното стъкло на току-що получените чисто нови 278 автомобили “КИА”. Новият тогава вътрешен министър Валентин Радев назначи вътрешна проверка кое длъжностно лице е подготвило условията за обществената поръчка. Проверката стигна до кривата круша в двора на Дирекция на полицията.

 

За него

Човек от кариерата

Професионалист е, човек от кариерата, има достатъчно опит. Надявам се, че ще се справи успешно с работата в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”.

Иван Вълков, депутат от ГЕРБ, член на Комисия по транспорт в парламента

 

Смятам, че няма да се справи

Познавам г-н Рановски, той е много разбран човек, работил съм с него. За съжаление смятам, че той няма да може да се справи с „Автомобилна администрация”, защото то е съвсем различна служба от военизираната структура на „Пътна полиция” в МВР. Отделно от това, предстои да се пишат нови закони. Той отива там без свой екип при положение, че административният капацитет в агенцията е под всякаква критика.

Димитър Ганев, бивш шеф на ИААА

 

Проблемите остават

С напускането на Бойко Рановски на „Пътна полиция”, проблемите в „Пътна полиция” остават и не се решават. България продължава да е най-опасното място за живеене в ЕС.

Богдан Милчев, бивш началник на КАТ-София и експерт от Института за пътна безопасност

 

Нужна е промяна

Не познавам комисар Рановски и да ви кажа честно, не вярвам, че ще има някаква промяна в агенцията. Но ако той настина иска да направи такава промяна, може да я осъществи само и единствено, ако смени цялата администрация до последната секретарка.

Борис Гаврилов, председател на Българския автомобилен съюз

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.