Станислав Владимиров: За Перник няма друго решение освен водата от „Белмекен“

Вътрешен човек отмъкнал металната каса от казиното в Борован

Главният редактор на „Труд“ Петьо Блъсков за СРС-тата с Румен Радев: Може би ще има още

Венцислав Караджов: В частния сектор има проблеми при обработване на лични данни

Спецпрокуратурата и МВР влязоха в офиси на Васил Божков

Потвърдиха кърви случай на коронавирус и в Обединените арабски емирства

Вандали оскверниха гробищата в град Баня

Димитър Дъбов, член на НС на БСП, пред „Труд“: БСП изглежда като лека кавалерия пред ГЕРБ В България ситуацията е много сложна, търси се нов политически субект

Проф. Кантарджиев: В България вече има желаещи да се изследват за коронавируса

Камион се обърна и затвори магистрала „Тракия“ към София

Силен вятър събори дърво върху лифт в Австрия В кабинките е имало деца, отишли на курс по каране на ски

Земетресение с магнитуд 4,9 разлюля Албания

Нови три случая на коронавирус в Германия Над 130 са вече жертвите на болестта в Китай, заразените са близо 6000

ЕП гласува споразумението за раздялата с Великобритания

Няма сериозни разрушения и данни за пострадали след земетресението в Карибско море

Боян Биолчев представи „Преселението”

В най-студената софийска вечер – 9 януари, в „Перото” (НДК) беше висок градусът на очакването – писателят Боян Биолчев не можеше да се освободи от прегръдките и поздравленията на пристигащите на вълни негови почитатели и приятели. Над 200 души аплодираха представянето на романа му „Преселението” (изд. „Труд”, 2018) – сред тях бяха видни учени, хора на изкуството и културата, негови студенти и десетки читатели.

Събитието се водеше от проф. Амелия Личева, която в краткото си експозе очерта приносните моменти на книгата – като идеи, историческа достоверност, контекст и белетристична техника: „Преселението” реконструира историята, но това става чрез фикцията и така се задействат онези представи за историята, които я мислят като разказ, като плод на интерпретациите и на езика. За Боян Биолчев е важно как ще разкаже всичко това… Фактите са пречупени през паметта, емоциите и преживяванията, затова те не са просто истории и статистика, а са плод на рефлексии, отекване, въздействие… Персонажите не са просто себе си – те са категории на определени състояния и на съзнанието да съхраниш себе си и другия, да пазиш човешкото, да имаш достойнство, да преодоляваш смъртта. Затова много от персонажите нямат име или имат само едно име – Иван, защото те са модели на човешкото. Ще нарека „Преселението” новела в духа на добрата западна традиция”.

Боян Биолчев разказа детайли от процеса на раждане на книгата, а своите впечатления след прочитането в ръкопис споделиха негови колеги.

„Тук е изобразено най-страшното лято на България – 1913 г., когато родината ни воюва с пет държави. Геноцидът над българите в Тракия и Македония е ужасяващ. Вечни победители на Балканите няма…” – каза акад. Георги Марков. Димитър Томов говори за триединството на език, сюжет и психологизъм в книгата, чрез което авторът се изравнява с големите имена на европейската литература.

В типичния си алегоричен стил акад. Антон Дончев вкара темата на „Преселението” в своите детски спомени и определи Биолчев като талантив писател, мислител, жив класик: „Боян не можеше да напише тази книга по-рано, изискват се години, страдания, време за любов, мъка и размисъл. Той пише история, а самият той е история – седи си на клона като ябълка на дървото… Като се замислите, страшно много от нас са засегнати от тази история. Книгата обаче засяга и проблеми: земя и народ, хора и море, човек и човек. Това е направено по виртуозен начин”.

Здравка Евтимова сравни по въздействие романа на Биолчев с високото и мощно присъствие на „Железният светилник” в родния литературен контекст: „След като прочетох тази книга, аз вървя по улиците и се вглеждам в очите на хората – сякаш виждам Иван, който изгаря в пожара. Биолчев издигна думите като крила, той превърна кръвта на нашите предходници в път на незабравата…”

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.