БСП: Информацията за околната среда трябва да е публична

Снимка: БСП/ Чавдар Георгиев

„Целите по опазване на околната среда винаги имат приоритет над търговските операции”. Това заяви в пленарна зала народният представител от ПГ на БСП Лява България Чавдар Георгиев.

Той подчерта, че не може да се крият количествените данни във връзка с управлението на отпадъци, най-вече за особено опасните. „Обществото трябва да знае как се влияе на околната среда. Всички искаме да живеем в по-добри условия. Част от тези условия са и дейностите по управление на отпадъците – те да са на показ пред обществото, за да може то да осъществява своя обществен контрол, не само административен от Министерство на околната среда и водите”, заяви Георгиев. Той попита какъв е проблемът да бъдат публикувани отчетите и данните, след като тази информация вече е създадена, представена е на министерството.

Чавдар Георгиев заяви, че Изпълнителна агенция по околната среда трябва да даде публичност на данните в националната информационна система. Той припомни, че тя е била финансирана още по времето на правителството на Орешарски. „Няма технологични пречки системата да работи и да предоставя публична информация. Текстът, предлаган от комисията води до извода, че публични ще бъдат само регистрите, а останалата част от системата ще се ползва само за служебни цели”, каза още социалистът.

 „Аргументите за секретно ноу хау, което ако бъде разбрано от конкурентите и обществото, фирмите ще загубят позиции- са лъжливи. Пазите  ноу хау само в  защита на олигархични интереси.” Това заяви депутатът от левицата Георги Божинов.

Той даде пример с оползотворяването на моторни превозни средства. По думите му в България организациите, които оползотворяват и имат разрешение, са с два различни статута –  тези, които са доказали, че могат да извършват тази дейност в съответствие със закона и екологичните норми  и други, 6-7 организации, които имат право да събират такса. Социалистът обясни, че таксата се определя от министерството и ако искаш държавата да извърши тази услуга, я заплащаш, ако не- отиваш при тези организации, които имат разрешение. „Те в договореност поддържат цена, близка до таксата от 250 лв, определена от държавата. Близо 10 г. се поддържа това положение”, каза още той.

Според него една група от фирми,изпълнили всички условия да оползотворяват автомобили в съответствие с изискванията на закона и са внесли 1 млн. лв. като гаранция, че ще изпълняват условията- не получават разрешение. За да могат 6-те фирми, имащи монополно положение, да прибират от българските граждани една такса за стари и една по-малка такса за нови автомобили.

Георги Божинов се обърна към президента Плевнелиев с апел- при назначаването на служебен министър, той да подпише на фирмите, които са изпълнили всички условия, да работят. Защото същите тези фирми  съдят държавата за  отказ на разрешение, а има осъдителни присъди на трета инстанция и решението не се изпълнява. Според Божинов така ще се възстанови естествената пазарна конкуренция и таксата за хората ще падне 5 до 10 пъти. Към новоизбрания президент Божинов се обърна с думите: “Ако Плевнелиев не го направи, министърът на околната среда и водите назначен от вас, нека да разпише на всички фирми, които отговарят на законните условия и са внесли на таксата от 1 млн. лв.”

„Това, че вносителите не защитават предложението си, говори, че от внасянето му досега може да са постъпили и по-привлекателни предложения”, коментира народният представител от ПГ на левицата Янаки Стоилов. Той допълни и че общините ще разрешават извън индустриални зони да се изграждат площадки за оползотворяване на автомобилите след отпадане на ограничението. „Явно няколко души трябва да получат по недопустим начин облаги, с каквато цел ще се дават тези разрешения”, каза още Стоилов.

 

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете