Бутилираната вода – най-голямата афера в историята на човечеството

Бутилираната вода е сред най-търсените продукти по целия свят. Продажбите й нарастват средно с 10% годишно, а през следващата 2022 г. оборотът на тази индустрия ще бъде 290 милиарда долара. Ако в развиващите се страни всичко е ясно, тогава каква е причината за нарастващото търсене на този продукт там, където населението е снабдено с висококачествена чешмяна вода?

За първи път бутилирана вода започва да се продава още през 18 век. През 1760-та бостънската компания Jackson’s Spa пълни минерална вода в стъклени бутилки, предлагайки ги на своите клиенти като терапевтично средство за различни заболявания. През 19 век в някои страни производителите започват да предлагат бутилирана питейна вода, която е обикновена, но пречистена. Търсенето на този продукт е голямо, тъй като чешмяната вода в градовете е с изключително ниско качество и населението страда от чревни инфекции.

Бизнесът се развива активно в много страни по света, докато през 20 век не е измислена технологията за хлориране на водата от чешмата. С появата на евтина и висококачествена вода в много домове в САЩ и Европа, закупуването на обикновена бутилирана вода почти спира и активно се продава само лечебна минерална вода.

За лечебна е твърдо установена единствено водата от подземни източници. През 1898 г. френският лекар Луи Перие основава водолечебница в град Вереж и открива предприятие за бутилиране на минерална вода от местните извори. Перие доставя продукта си в елитни хотели и ресторанти в Европа, но бизнесът му е много малък. Всичко се променя през 1946 г., когато предприятието е купено от предприемчивия бизнесмен Густав Левен. Благодарение на него, за кратко време водата от Вереж взема лъвския дял на европейския пазар, изтласквайки конкуренти като Евиан и Вител.

В началото на 70-те години марката Perrier се превръща в безспорен лидер в Европа и навлиза на огромния американски пазар. В Съединените щати маркетингът изисква специален подход, така че Левен залага предимно на снобизма на местния потребител. Водата от Европа е представена като продукт за елита, за тези, които са постигнали успехи в този живот и могат да си позволят всичко.

Това е успешна стратегия за американския пазар - тя работи и от 1975 до 1978 г. обемът на продажбите на вода Perrier на американския пазар нарастват от 2,5 милиона до 75 милиона бутилки годишно. Модата за здравословен начин на живот помага много в бизнеса на Левен - бутилирана вода вече се смята за един от основните му атрибути.

През 90-те години индустрията претърпява истинска революция – на пазара представят своя бутилирана вода гиганти като PepsiCo (вода Aquafina), Nestle ( Pure Life water) и Coca-Cola (вода Dasani). След като тези производители стъпват на пазара, бутилираната вода бележи окончателната победа над чешмяната.

Анализаторите на Beverage Marketing Corporation изчисляват, че 460 милиарда литра бутилирана вода се продават годишно по целия свят. Най-големият потребител на този продукт е Китай, чиито жители купуват 80 милиарда литра, а второто място е за САЩ, където продават 45 милиарда литра. Следващите по консумация са страните с горещ климат като Мексико, Индонезия, Бразилия, Индия и Тайланд.

Към десетте лидери, предлагащи бутилирана вода, се присъединяват проспериращите европейски държави Германия, Италия и Франция, където всяка година продават съответно 12, 11 и 9 милиарда литра бутилирана вода. Търсенето на този продукт там е голямо, въпреки високото качество на чешмяната вода.

Замисляли ли сте се някога за това колко бутилираната вода е по-скъпа от чешмяната? Разликата в цената е приблизително 2000 пъти! Има страни, в които такава вода е по-скъпа от млякото, бирата и дори бензина. И това не е в развиващите се страни, където няма достатъчно питейна вода, а в страни, където комуналните услуги са най-добри.

Според Food and Water Watch, литър бутилирана вода в САЩ е средно три пъти по-скъпа от литър мляко и почти 4 пъти по-скъпа от литър бензин. Защо се случва? Защо хората купуват обикновена бутилирана вода, без да жалят средства за нея? Основният коз на производителите на бутилирана вода е, че тя е екологична, чиста и полезна за хората. Това се внушава на  потребителите чрез интелигентни маркетингови техники, информационни реклами и билбордове. Всъщност това, което ни предлагат хитрите търговци на обикновена вода, няма нищо общо с реалността.

Изследователи от компанията Environmental Working Group, които дълго време работят върху качеството на бутилираната вода, информират, че повечето производители не крият, че техният продукт е обикновена чешмяна вода, но е претърпяла допълнително пречистване. 18% от марките все още настояват за изключителните свойства на своите продукти, но категорично не искат да посочват местоположението на минералните извори, от които получават своята „живителна течност“. Това означава, че източникът е обикновен водопровод.

Лабораторните изследвания показват, че в повечето случаи бутилираната вода не се различава от чешмяната. "Допълнителното пречистване", за което компаниите обичат да говорят в развитите страни, не дава абсолютно нищо, тъй като чешмяната вода вече отговаря на най-високите стандарти.

Интересен факт е, че в САЩ и страните от ЕС качеството на чешмяната вода теоретично може да бъде по-високо от бутилираната. Това на пръв поглед абсурдно обстоятелство се дължи на факта, че държавата контролира много по-строго чешмяната вода от бутилираната.

Има много примери, когато предлаганата от производителите вода се оказа опасна за здравето. През април 2019 г. американското списание Consumer Reports обяви, че във водата на шестте най-популярни марки в САЩ е открит арсен с концентрация, опасна за човешкото тяло.

Но дори ако производителят се отнася към продукта си възможно най-внимателно, бутилираната в пластмасови бутилки пречистената вода, не може да бъде чиста по подразбиране. В процеса на съхранение, дори не твърде дълго, тя неизбежно се замърсява с микрочастици от пластмасата, от които са направени бутилките. Също така е добре известно, че дори и при слабо нагряване, пластмасата започва да отделя вредни химикали, които веднага влизат във водата. Ето защо не се препоръчва да се оставя бутилирана вода на пряката слънчева светлина.

В рекламите марките подчертават, че бутилираната вода има по-добър вкус от чешмяната. Така ли е? Не е трудно да се провери това твърдение и в Университета на Върмонт решават да отговорят на този въпрос. Те дават на група дегустатори да опитат чешмяна вода и вода на известна марка, без обозначения. Както се оказа, професионалните дегустатори в по-голямата част от случаите не могат да направят разлика между чешмяна вода и вода от красива фирмена бутилка, която струва стотици пъти повече.

Президентът на Тихоокеанския институт Питър Глейк казва в интервю за Business Insider: „Грешно е да се приема, че бутилираната вода е по-чиста, по-здравословна или по-безопасна от чешмяната. Тя не е по-добре регулирана, по-добре проверена и по-добре контролирана. И когато възникнат проблеми с чешмяната вода, решението е да инвестираме в модернизиране и обновяване на нашите водопреносни системи, а не в бутилирана вода.“

Не трябва да забравяме, че по отношение на екологичността при производството на бутилирана вода има какво да се желае. Пластмасовите бутилки са един от най-сериозните замърсители на планетата. През 2016 г. при производството на бутилки за вода в САЩ са използвани 2 милиона тона пластмаса, за производството на които са нужни най-малко 64 милиона барела петрол.

С увереност можем да кажем, че общото убеждение, че бутилираната вода е по-добра и по-здравословна от обикновената чешмяна вода, е резултат от лобиране на интересите на производителите на тези продукти на най-високо ниво и, разбира се, от ефекта на умело направената реклама.

Изданието Business Insider прави груба оценка на средствата, инвестирани от Nestle Waters NA, Nestle USA и Coca-Cola за лобиране на техните интереси в Конгреса на САЩ и се оказва, че за тази цел са похарчени поне 28 милиона долара. А знаете ли каква е основната цел на този лобизъм? Изобщо не популяризиране на бутилирана вода. Производителите се стремят да намалят бюджетните разходи за общественото водоснабдяване. Също така известни марки инвестират много в антиреклама на чешмяна вода, показвайки нейното лошо качество и опасност за здравето. Всяка инвестиция тук е оправдана - милиони хора по света започват да се страхуват от чешмяна вода и това се отнася дори за жителите на страни като Великобритания, Швейцария и Франция.

Основната тайна на производителите на питейна вода, която те никога няма да разкрият доброволно, е рентабилността на техния бизнес. Много уважавани експерти смятат, че печалбите на играчите на този пазар могат да се конкурират с печалбите, получени от наркокартелите от търговията с наркотици. Ползите за световните брандове не са стотици, а хиляди проценти!

В американския документален филм „Stream: For the Love of Water“, излъчен през 2011 г., авторите дават много прост пример. В началото на 2000-те години Nestlе придобива правото да използва вода от Мичиган в продължение на 99 години. За тази възможност компанията плаща 70 хиляди долара, което е годишно около 700 долара. Какво печели един от най-големите производители на бутилирана вода от това? Цифрата е невероятна – в компанията постъпват повече от 1,8 милиона долара на ден!

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Лайфстайл