България е автоморгата на Европа Средната възраст на возилата на Стария континент е 10,7 години, у нас - над 20

Почти всяка втора кола в България е на над 20 години.

Цялата система е объркана

Българите карат най-старите коли в Европа. Това сочат данните на Европейската асоциация на вносителите на автомобили за 2016 г. У нас средната възраст на МПС-та е над 20 години, докато в останалите държави от ЕС показателят е 10,7 години.

Според експертите за едно десетилетие “възрастта” на автопарка на Стария континент рязко се е качила, тъй като през 2007 година тя е била около 8 години. Причината е световната икономическа криза, която е накарала европейците да затегнат разходите и да не сменят колите си.

Според данните на МВР почти всяка втора кола у нас е над 20 години. Общо регистрираните автомобили в България са над 4 милиона, а 40 процента от тях са в графата с над две десетилетия по пътищата или около 1,6 млн.

У нас има хиляди автомобили, които гният на паркинги. Снимки: Пламен Стоименов
У нас има хиляди автомобили, които гният на паркинги. Снимки: Пламен Стоименов

“В статистиката, в която се казва, че средната възраст на автомобилите в България е 20 години, влизат много оставени коли пред блоковете в градовете и в селата, за които хората нехаят и не искат да ги бракуват. В България цялата система е много объркана, защото колкото е по-стар автомобилът, толкова е по-евтина данъчната ставка, например автомобил на 20 години плаща около 20 лева годишно, докато автомобил на 1 година плаща 400 лева, в зависимост от мощността на двигателя може да стигне до 1000 лв.”, коментира пред “Труд” Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България.

Оказва се, че средно на 1000 българи се падат около 510 регистрирани автомобила, при среден показател за ЕС – 573 автомобила на 1000 жители.

За миналата година у нас са били закупени и регистрирани малко над 26 хиляди нови автомобила при внесени от ЕС над 266 хиляди употребявани коли.

“В цял свят се карат автомобили втора ръка, това не означава, че те не са годни, даже са много по-изгодни и разумни, отколкото чисто нов автомобил. Когато купите един нов автомобил, веднага губите 30% от стойността му. Под стари автомобили визирам коли над 15 години, въпреки че и там има много качествени екземпляри с живот в себе си”, посочи още Доросиев.

В същото време за първите осем месеца на тази година у нас са били закупени малко над 4000 нови автомобила, сочи още статистиката на европейската асоциация. На този фон в ЕС са били регистрирани над 260 милиона нови леки, плюс около 40 милиона товарни, като по този показател общността е световен лидер пред САЩ, Китай и Япония.

Повече от половината возила в ЕС карат с бензин – 56 процента. Около 40 процента са на дизел и едва около 4 процента – с алтернативни горива.

У нас регистрацията на екологични автомобили е повече от символична: от КАТ отчитат регистрирани 2 474 хибрида (0,08 процента от автопарка) и едва 274 електромобила (0,009 процента от автопарка).

Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България:

Отделяме средно 10 000 лв. за МПС

02-10-2В големите градове се карат нови автомобили до най-много 10 години, хората успяват да теглят кредити и успяват да си купят по-скъпи автомобили между 10 и 20 хил. лв., докато в малките населени места бюджетът за една кола е до 5 хил. лв. Българинът търси практичност с по-малолитражни автомобили, по-евтини за поддръжка. Ако се засилят техническите прегледи в България, ще отпаднат много автомобили, защото у нас имаше практика в големите тържища извън София да свалят катализатора и да го продадат за 250, 300 лв. За да има данъчни облекчения, автомобилът трябва да е седемместен и товарен, за да се връща ДДС като облекчение. Нужно е да се помисли в посока автомобилите, които замърсяват повече, да плащат по-голям данък.

 

Алекси Кесяков, секретар на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движение:

Трябва да караш според възможностите си

03-10Ние караме най-стари автомобили, защото такава е икономическата сила на хората. Стари, не стари – те трябва да са изправни. Всеки трябва да се съобразява с възможностите на своя автомобил. А на пътя става въпрос за живота и здравето на хората. Все повече трябва да говорим за безопасния автомобил и според възможностите да ги управляваме по-внимателно. Особено сега, когато настъпва есенно-зимният сезон, трябва да се пренастроим за начина на каране. Ние катастрофираме на завоите. Всеки четвърти загинал е на хоризонтална крива. А през този период с мократа настилка, броят на тези катастрофи са удвоява. Не всеки може да си позволи нова кола, но въпросът е да управляваш според собствените способности.

 

От другата седмица в София

Наемаме електромобили със смартфоните си

До дни столичани ще могат да наемат електромобил в София.
До дни столичани ще могат да наемат електромобил в София.

Софиянци ще могат да наемат електромобили със смартфоните си от средата на идната седмица. Услугата SPARK стартира с 25 електрически Volkswagen е-up! Колите ще бъдат намирани, резервирани и отключвани с приложението. След ползването им можете да ги оставите в синя или зелена зона или в определените за целта места извън центъра на София.

За първите 12 минути таксата е 3,50 лв. След това се натрупват по 29 ст. на минута до достигането на 57 лв., когато колата ще е на разположение за 24 ч.

Испанската компания KIEN MOU пък може да монтира в София изкуствени дървета, които да пречистват въздуха с вградени филтри. За това ще се водят преговори със Столичната община.

 

Изложението започва от днес

Машини за 12 млн. лв. на автосалон в София

Показват 300 експоната на 44 световни марки

83 леки коли, джипове и мотори ще могат да тестват посетителите на автомобилен салон София 2017.
83 леки коли, джипове и мотори ще могат да тестват посетителите на автомобилен салон София 2017.

Автомобили на стойност над 12 милиона лева и над 40 000 конски сили ще бъдат показани на Международния автомобилен салон София 2017, който отваря врати от днес. Посетителите ще видят над 300 експоната, обясниха организаторите от Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители у нас. Ще бъдат представени 44 световни марки, 36 от които са автомобилни.

Сред тях има 18 хибридни и 6 изцяло електрически возила. Освен вносители на автомобили и мотоциклети, запазено място на салона имат търговци с гаражно оборудване, резервни части, гуми, масла, аксесоари, аудиосистеми, банки, застрахователи и други.

На тазгодишното изложение има рекорд на автомобилите, които посетителите могат да тестват – те ще са общо 83, като сред тях ще има и джипове и мотоциклети.

Другата изненада е голямата награда. Както обикновено тя е чисто нов автомобил, но новото е, че късметлията ще може да избере из между 12 марки.

Автосалон София 2017 ще работи всеки ден от 14 до 22 октомври от 10:00 до 20:00 часа в изложбения център на бул.”Цариградско шосе”. Цените на редовните билети са 10 лв., а на закупените онлайн – 8 лв. Най-изгодни са семейните билети за двама родители и две деца до 12 години – 20 лв., или 16 лв., ако са закупени по интернет. Цените за ученици от 12 до 16 години са 5 лв., а за възрастни след 17 часа – 6 лв.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (3)

  1. Защо е така? Ами просто народа няма пари и слава богу, че не живее на кредит като европейците….т.е народа не е сигурен в работата си и в утрешния ден…

  2. Цялата система била объркана.Здрасти!Цялата държава е объркана. Защо на запад не карат по-стари коли от 8 годишни? Защото заплатите им са добри и условията за закупуване на нов автомобил са различни от българските. Нас ни взеха в ЕС точно затова-за да ни направят сметище,да се освободят от негодните си стоки.

  3. Народа е беден, защото прцала Борисов краде над 20 милиарда всяка година, а откраднатите пари се крият, не работят за икономиката.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.