Варна излезе… на морето Ръководството на най-голямото пристанище намери баланса с атракции на кея и увеличено производство

Пристанището увеличава своята производствена дейност.

Най-красивата прегръдка на Варна с морето е в атрактивната зона на пристанището. От миналата година кеят с обновената си визия стана емблематично място за разходка, отдих и купон на варненци и гости на града. За втора година те ще честват празника на Варна на 15 август в района на Морска гара с пищна заря.”Щурците” ще съберат хиляди свои фенове на втори юбилеен концерт за половинвековната си годишнина. Предстоят концерт на Криско, проектът на Иван и Андрей “One Love”, в който участват български и македонски рап звезди, след това за първи път край морето ще се проведе традиционният и много бляскав конкурс “Мис Варна”.

Всичко това стана възможно след като поетапно се реализира идеята на общината и на “Пристанище Варна” ЕАД градът да се отвори към морето. Най-големият български порт, който е търговската врата на страната ни, прие предизвикателствата на една изключително балансирана политика да изгради атрактивната зона и не само да запази, а да увеличи производство си, като за миналата година постигна най-голямата печалба в цялата си 111-годишна история – над 13 млн. лева. Началото на обновяването тръгна с ремонт на ДП “Пристанищна инфраструктура” , с изграждане на паркинг с 400 места, отвори се портал, направиха се кръгови движения. Колите имат толеранс от половин час, в който не плащат за паркомясто, а след това за всеки час тарифата е един лев. От миналото лято беше направена уникалната артинсталация от 5 големи 40-футови контейнера, боядисани в ярки цветове и дадени на търг, за да се превърнат в атрактивни заведения, а на втория етаж има трибуни и пресцентър за спортни и морски събития. Най-отгоре е надписът “Порт Варна”, който нощем свети. Има изградена красива и удобна детска площадка, по-малки контейнери от 20 фута предлагат напитки и бърза закуска. Общината осигури цветарници, палми, кошчета за смет, а това лято държавното предприятие монтира електрически стълбове в ретро стил и сенници за почивка.
Където свършва старият вълнолом, има втори портал за пешеходци, за майки с колички и е осигурен лесен достъп за хора с увреждания. До входа отвори врати най-новото заведение “Клуб на докера” в стар пристанищен склад, който не е използван от три десетилетия насам. Инвеститорът, който е избран с публичен търг, е запазил възможно по-голяма част от автентичния вид на сградата, така че да се впише в общата визия на “Стара Варна” заедно с оцелялата стена на някогашния вълнолом. Четири са заведенията отдадени под наем на известни вериги и брандове, инвестициите са за тяхна сметка, а в държавния пристанищен оператор влизат приходи от тях.

Догодина ръководството на пристанището има намерение да отвори и лекотоварния портал, който е срещу сградата на Дирекция “Морска администрация” – Варна, откъдето могат да влизат автомобили и така да се разтовари близкото кръстовище на басейн “Приморски”. Наоколо има стари магазии, също неизползвани, на които ще се търси ново предназначение. Най-голяма грижа на ръководството е сигурността на хората, които посещават атрактивната зона, за да не се допусне нито един инцидент. Според изискванията на гранична полиция, митницата и други служби, тази зона се затваря при пристигане на лайнери, военни кораби на НАТО. Кеят по цялото протежение е обезопасен с пояси, стълбички, пояс от павета за децата, които карат кънки и ролери. Вече никой не гони въдичарите, най-естествената атракция, каквато представляват те, чакайки слуката си.

Интерес представляват и 4-те стари котви, една от които на кръговото движение до Морска гара, останала от Руско-турската война, е превърната в слънчев часовник. Има котва от пристанище на Дунав, както и от някогашния кораб “Тетевен”. Скоро експозицията ще се обогати с локомотив от 1939 г., с парен кран за въглища от 1951 г. и други находки. Този сезон беше поставена на видно място легендарната ветроходна яхта “Булкон Стар”, проектирана от известния конструктор Рон Холанд и построена в Германия през 1978 година. През 1986 година е победител в Трансатлантическата регата “Карлсберг” (Плимът-Ню Порт). До нея на голяма табела са изписани имената на всички шкипери и отличията, които са постигнали.

С отварянето си пристанището не губи нито педя от своята територия, необходима за производствените мощности. Дали ще има инвеститор или държавата ще намери пари да построи новия интермодален терминал, но за изместване на порта са необходими между 7 и 10 години. Затова решихме да действаме, ние да си почистим “двора”, да подобряваме визията, лицето, поетапно да отваряме, но и да наситим с повече техника и модерни технологии пристанищната дейност, посочва в своята концепция ръководството. Защото, както се казва, едно пристанище винаги създава град, а след 100 години градът превзема пристанището и така е навсякъде в Европа.

Над 10 млн.лева инвестиции за производството

“Пристанище Варна” ЕАД осигурява над 5 млн. лева за нова техника и още около 5 млн. лева за подобряване на инфраструктурата тази година. От порта коментираха, че генерално е обновен паркът с терминални влекачи, като са доставени и ремаркета към тях за обработка на контейнери, насипни и генерални товари. Най-голямото пристанище у нас се е сдобило и с два нови челни товарача, вилков товарач и друга мобилна техника, обособява се специална площадка за контейнери с насипни товари. Извършена е рехабилитация на асфалтова настилка на над 20 дка от тиловата част на 16-то кейово място. Във Варна – Изток е направена цялостна подмяна на електротрасетата. Варненското пристанище е основен хъб за съхранение и обработка на тръбите, които в момента се полагат по дъното на Черно море.

Над 5,2 млн. тона товари са обработени в терминалите от началото на 2017 г. до сега , съобщиха за “Труд” от варненския порт. Сравнително нов тип товари за най-голямото българско пристанище са наливните, като досега през годината са обработени близо 460 хил. тона. Пристанището бележи ръст от 7% при обработката на контейнери- те са общо 85 525 TEU. Ударно в момента се изнасят традиционните зърнени товари. От януари до юни експортът е над 461 хил. т зърнени товари от миналогодишната реколта. В момента на терминалите на порта се обработват 7 кораба, които ще изнесат над 290 хил. тона от новата реколта, предимно за страни от Западна Европа.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. Много захаросано е написано. Не се казва обаче, че във Варна хората работят за 500-600 лв (ако изобщо могат да си намерят работа).

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.