Великденски органов концерт

Концерт на студентите от вокалния факултет от НМА „Проф. П. Владигеров”

В европейската музикална култура органът е инструментът, спомогнал за развитието на религиозната и полифонична музика по време на Средновековието. Като образец на сакралната музика той е бил особено предпочитан в творчеството и на бароковите композитори (Бах, Хендел, Вивалди), когато нотописът по евангелски текстове е бил обичайна практика. През 18 и 19 в. органът навлиза широко в класическото творчество, а днес все по-често е вплетен в анвангардната и филмова музика. Мощното и въздействащо звучене на този музикален инструмент предопределя участието му не само в църковни ритуали, но в светски тържествени церемонии – божествената същност и трансценденталното познание намират своята адекватна интепретация чрез оратории, меси и кантати. Особено това е видимо преди големи църковни празници (Коледа и Великден), когато по световните сцени можем да чуем органови концерти.

В рамките на тази традиция студентите от вокалния факултет от НМА „Проф. П. Владигеров”, ръководени от проф. Благовеста Константинова, привлякоха в Голямата зала на академията над 200 почитатели на бароковото музициране, което в основата си изпраща послания към Христовите страдания, Божията любов и човешкото покаяние. Концертът започна и завърши с два хорала от Бах „Аз те викам Господи, Исусе Христе” и „Христос лежеше в примките на смъртта” в изпълнение на ас. Благовеста Ангелова (орган). В програмата се редуваха арии, канцонети и песни в изпълнение на Калина Томова (Й. С. Бах, оратория „Матеус Пасион”; Г. Фр. Хендел, оп. „Алчина”), Анджелка Бехнам (Г. Фр. Хендел, оратория „Месия”; П. Маскани, „Аве Мария”), Валентина Тодорова (А. Вивалди, кантата „Gloria”), Наталия Йовева (А. Скарлати, „Канцонета”), Нели Колева (Г. Фр. Хендел, оп. „Юлий Цезар в Египет”), Борис Ангелов (Г. Фр. Хендел, оп. „Орландо”), Анна-Полимния Проваду (Г. Фр. Хендел, оп. „Риналдо”). През последните години в България се обучават и множество китайски студенти, които демонстрират бързо израстване в оперното изкуство. Публиката аплодира две техни представителки: Лиу Уе (А. Калдара, „Жестокостта ти”; Ц. Франк, „Panis Angelicus”) и Ютинг Диен (Пърсел-Бритън, „Ако музиката беше храна за любовта”; В. А. Моцарт, „Agnus Dei”).

С този концерт студентите демонстрират уменията си в изпълняването на специфичната музика на Барока, навлизат в богатата музикална култура на католицизма, която е послужила за основа на редица жанрове и поджанрове в класическата музика.

 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Култура