Вижте какво реши Министерският съвет днес, 12 септември 2018

Снимка: Архив

Правителството прекратява статута на Свободна зона Свиленград

Правителството прекратява статута на Свободна зона Свиленград като свободна зона по смисъла на чл. 3 от Указ № 2242. По този начин се предвижда по отношение на „Свободна зона – Свиленград“ ЕАД да се предприемат действия за прекратяване на статута й на свободна зона, а съответно дейността на дружеството да се подчинява на общия режим.

Приемането на акта ще даде възможност за привличане на български и чуждестранни инвеститори и ще допринесе за реализиране потенциала за развитие на инфраструктурата в региона, използвайки близостта до границата с Гърция и достъпа до транспортен коридор № IV, свързващ Европа с Турция.

Над 2200 договора са подписани през миналата година по ПРСР 2014-2020 г.

Правителството одобри Годишния отчет на Държавен фонд „Земеделие“ и Разплащателната агенция за 2017 г.

През миналата година са подписани 2291 договора по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2014-2020 г. Изплатени са 488 639 628 лв.

В кампания 2017 по схеми и мерки, администрирани по линия на директни плащания, са приети над 113 600 заявления. През 2017 г. преведените субсидии за директни плащания по линия на Европейския фонд за гарантиране на земеделието (ЕФГЗ) възлизат на 1 629 729 001 лв. Изплатените суми по пазарните мерки по линия на селскостопанските пазарни механизми през 2017 г. са в размер на 87 486 177 лв., от които 64 700 353 лв. са от ЕФГЗ и 22 785 824 лв. - национални средства.

По Оперативната програма за развитие на сектор „Рибарство“ 2007-2013 са извършени плащания за 1 505 003 лв. Изплатените средства по Програмата за морско дело и рибарство 2014-2020 са общо 508 322 лв. По инвестиционните схеми за подпомагане към 31 декември 2017 г. са преведени 5 424 902 лв.

През миналата година са изплатени и 123 720 228 лв. по 22 схеми за краткосрочно подпомагане, от които са се възползвали 29 166 земеделски стопани.

Одобрена е национална научна програма „Иновативни, нискотоксични биологично активни средства за прецизна медицина“

Министерският съвет одобри национална научна програма „Иновативни нискотоксичии биологично активни средства за прецизна медицина“ (БиоАктивМед).

С изпълнение на програмата се очаква изследванията да доведат до създаване на нови и съществено подобрени продукти, получени от природни източници. Следва да се разработят нови методологии за изследване на биологично активни вещества и да се определи качеството и приложимостта им, като нови продукти за целите на персонализираната и превантивна медицина. Успешното разработване на алтернативни подходи в борбата срещу инфекциозни, невродегенеративни и злокачествени заболявания ще допринесе за подобряване на качеството на живот на населението. Също така, ще намали натиска върху здравната и социалната система чрез оптимизиране и намаляване на медицинските разходи при мултирезистентни инфекции, както и периодите на нетрудоспособност на засегнатите, което се очаква да доведе до икономически и социални ползи за страната.

Общият бюджет на програмата за периода 2018-2021 г. е в размер на 5,9 млн. лв. Изпълнението й ще се наблюдава и координира от Министерството на образованието и науката. Целта е да се постигне преодоляване на фрагментацията в научноизследователската система, консолидиране на научноизследователския потенциал, концентрация на финансови ресурси за решаване на важни за обществото проблеми и избягване на двойното финансиране.

Факултетът по начална и предучилищна педагогика на СУ „Св. Климент Охридски“ става Факултет по науки за образованието и изкуствата

Правителството прие Постановление, с което Факултетът по начална и предучилищна педагогика в структурата на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ се преобразува във Факултет по науки за образованието и изкуствата реши правителството.

Предложението е на основание положително оценен от Националната агенция за оценяване и акредитация проект за преобразуване на факултета, а мотивът е, че настоящото название на факултета не отразява професионалната квалификация на кадрите, получили образование по различните специалности. Акцентът върху началната и предучилищната педагогика създава неточната представа, че във факултета се обучават изключително бъдещи учители за нуждите на предучилищното и началното училищно образование.

Факултетът за подготовка на детски и начални учители, преименуван през 1988 г. във Факултет по начална и предучилищна педагогика, е създаден през 1983 г. в структурата на Софийския университет. В него първоначално се провежда обучение само по три специалности - „Предучилищна педагогика“, „Начална педагогика“ и „Дефектология“. През годините диапазонът на провежданото обучение се разширява, разкриват се нови специалности в отговор на динамично променящите се изисквания пред образователната система и наложените от пазара на труда условия. Структурата на факултета включва шест катедри, в които се обучават студенти по четири професионални направления - „Педагогика“, „Педагогика на обучението по...“, „Изобразително изкуство“ и „Музикално и танцово изкуство“ - в 12 бакалавърски специалности, 42 магистърски и 17 докторски програми.

Предвижда се в преобразуваното звено да продължи обучението по вече откритите специалности от акредитираните професионални направления, включително и по новите професионални направления „Изобразително изкуство“ и „Музикално и танцово изкуство“, получили програмна акредитация през декември 2017 г., които заемат важно място в структурата на факултета.

Преобразуването на основното звено е обусловено и от необходимостта спецификата на провежданото обучение и разнообразието на професионални квалификации, с които се дипломират възпитаниците на факултета, да бъде адекватно отразена в названието на звеното.

Одобрени са изменения на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020

Правителството прие Решение за изменение на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, като основа за водене на преговори с Европейската комисия.

Съгласно една от промените ще се прехвърлят средства от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 (ОПНОИР), отговарящи на стойността на операция „Изграждане на регионални научни центрове“, в размер на 51.1 млн. евро (европейско и национално финансиране) към Приоритетна ос 1 „Технологично развитие и иновации“ на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 (ОПИК). С промяната се пренасочват дейностите, отнасящи се до връзката бизнес-наука с водеща роля на бизнеса като двигател на икономическия растеж и при ясно подчертана роля на научните организации на регионално ниво.

Другата промяна е свързана с повишаване на сигурността, надеждността и непрекъсваемостта на доставките на природен газ чрез диверсификация на източниците и маршрутите на природен газ. По Инвестиционен приоритет 4.1. на проекта за газова връзка България - Сърбия се предоставя техническа подкрепа за завършване на подготвителните дейности, необходими за старта на строителството, а основната подкрепа се предоставя на проекта за изграждане на междусистемна газова връзка Гърция - България. „Булгартрансгаз“ ЕАД е добавен като конкретен бенефициент по приоритета за дейностите за предоставяне на техническа подкрепа за междусистемната газова връзка България - Сърбия.

Горепосочените изменения са в съответствие с европейското законодателство и няма да дадат отражение върху вече одобрените в ОПИК специфични цели.

МОН ще изплати вноските за обучение на Марсело Илиев за академичната 2018/2019 година

Правителството реши чрез бюджета на Министерството на образованието и науката да бъдат изплатени 18 690 британски лири в левова равностойност за обучението на Марсело Илиев в Cambridge School of Visual & Performing Arts, Великобритания. Сумата представлява три вноски от по 6 230 британски лири за трите семестъра от обучението му през академичната 2018/2019 година.

За оказването на финансовата помощ от Министерството на образованието и науката за период от две академични години (2017/2018 г. и 2018/2019 г.), Марсело Илиев пое ангажимента и участва в инициативи на Министерството за насърчаване обхващането и задържането на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст в образователната система.

Близо 2,5 млн. лв. се осигуряват за стипендии за образователни резултати на общинските училища

Правителството одобри допълнителни трансфери в размер на 2 482 195 лв. по бюджетите на общини за изплащане на стипендии за образователни резултати от общинските училища за настоящата година.

Средствата за стипендии са разпределени на база постигнатите образователни резултати на държавните зрелостни изпити по български език и литература и по математика. Условията и редът за разпределението им са определени със заповед на министъра на образованието и науката.

Целта е да се даде възможност на най-добре представилите се на държавните зрелостни изпити по български език и литература и по математика 78 общински училища с осигурените средства да провеждат училищните си политики за повишаване качеството на образованието.

Постановлението няма да доведе до пряко или косвено въздействие върху държавния бюджет, тъй като необходимите средства са предвидени по бюджета на Министерството на образованието и науката за 2018 г.

Правителството се разпореди с имоти

Правителството прие решение за учредяване на сервитут за срок от 10 години върху поземлени имоти в горски територии - публична държавна собственост, в землището на с. Челопеч, община Челопеч. Площта е в размер общо на 1,072 дка. Вещното право върху имотите се учредява за изграждане и обслужване на подземни довеждащи водопроводи на с. Челопеч. Обектът е обявен за общински обект от първостепенно значение с решение на Общински съвет Челопеч. Община Челопеч ще заплати цена за учредяване на сервитут за 10-годишния срок в размер на 1 581,00 лева и режийни разноски на стойност 31,62 лева по сметката на Изпълнителна агенция по горите. По сметката на ДП „Югозападно държавно предприятие“ - Благоевград ще бъдат заплатени цена за компенсационно залесяване в размер на 628,72 лева и цена на дървесината на корен в сегашна възраст за оценяваните насаждения в размер на 531,92 лева с ДДС.

Съгласно друго правителствено решение, чрез Министерство на околната среда и водите държавата ще придобие правото на собственост върху имот с площ 164 кв. м. Той представлява най-вътрешният пояс на санитарно-охранителната зона около сондаж № Р- 1хг от находището на минерална вода „Крушуна“ - изключителна държавна собственост, в с. Крушуна, община Летница, област Ловеч. Имотът става публична държавна собственост в съответствие с изискванията на чл. 15 от Закона за водите. С предоставянето му на община Летница за управление и стопанисване, се гарантира опазване на сондаж № Р-1 хг и минералната вода.

Министерският съвет прие също така Решение за обявяване на имоти - публична държавна собственост, за имоти - частна държавна собственост, с предоставени права за управление на Министерство на отбраната. За Министерството и Българската армия отпада необходимостта от ползването на имотите - публична държавна собственост, а като имоти - частна държавна собственост, с тях могат да се извършват разпоредителни действия - продажба чрез търг, съгласно Закона за държавна собственост. Обектите със сменен статут представляват: четири поземлени имота – в с. Ружица, община Болярово, с площ 42 197 кв. м и застроен с 15 сгради; в землището на с. Ягодово, община Родопи, с площ 115 165 кв. м, застроен с 46 сгради; два имота в гр. Лом, единият с площ 47 828 кв. м, застроен с 16 сгради и другият с площ 53 169 кв. м, застроен с 18 сгради; три сгради, намиращи се в землището на гр. Баня, община Карлово, с обща застроена площ 62 кв. м.

С друго правителствено решение имоти - публична държавна собственост се обявяват за имоти - частна държавна собственост и се апотрират в капитала на „Сердика спортни имоти“ ЕАД. Имотите включват спортни обекти и съоръжения, находящи се в гр. София, в с. Долни Пасарел и с, Панчарево, София, в гр. Петрич, в с. Арбанаси, Велико Търново, в гр. Приморско, и в с. Лобош, Перник. Включването на тези обекти и съоръжения в капитала на „Сердика спортни имоти“ ЕАД ще спомогне да се предприемат действия по модернизирането им, както и за тяхното по-добро управление.

България финализира правната рамка на сътрудничеството с Алжир в областта на архивите

Министерският съвет утвърди Меморандума за разбирателство в областта на архивите между Правителството на Алжирската Демократична и Народна Република и Правителството на Република България, с което се насърчава сътрудничеството между Главния директорат на Националния архив на Алжир и Държавната агенция „Архиви“ на България.

Меморандумът за разбирателство в областта на архивите беше подписан на 23 март тази година в София от Екатерина Захариева, вицепремиер и министър на външните работи на България, и Абделкадер Месахел, министър на външните работи на Алжир.

Правителството одобри промени по бюджета на МТИТС

Правителството одобри вътрешнокомпенсирани промени по бюджета на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията за 2018 г. С проекта на ПМС се намаляват разходите за издръжка и се увеличават разходите за персонал с 270 000 лв.

Актуализацията се налага след направено преструктуриране на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ и увеличаване броя на експертите, които осъществяват надзор на безопасността на летателните средства. Направената структурна промяна включва още оптимизиране функциите на дирекциите, подобряване квалификацията на наличния персонал и наемането на допълнителен такъв, и е в резултат на значителното повишение на пътникопотока и появяването на нови субекти в авиацията.

Премиерът Бойко Борисов ще води българската делегация за 73-ото Общо на събрание на ООН

Министър-председателят Бойко Борисов ще ръководи българската делегация в 73-ата сесия на Общото събрание на Организацията на обединените нации (ООН).

Тази година основна тема на Общия дебат ще бъде „ООН за всички хора: глобално лидерство и споделени отговорности за мирни, равнопоставени и устойчиви общества“.

Участието на българската делегация през целия период на сесията ще даде възможност да бъдат представени позициите и вижданията на страната ни по широк спектър от въпроси.

Република Индонезия открива консулство в град Банско

Правителството прие решение за откриване на консулство на Република Индонезия в Република България, ръководено от почетно (нещатно) консулско длъжностно лице със седалище в гр. Банско и с консулски окръг, обхващащ територията на област Благоевград, и за назначаване на почетно (нещатно) консулско длъжностно лице на Република Индонезия в Република България.

Почетният консул г-н Борислав Митков Петров е дипломиран инженер със специалност „Изчислителна техника“. В периода септември-декември 1990 г. е заемал длъжността „Ръководител кацане“ в „Навигационно обезпечаване на полетите“ в Министерство на отбраната. От 1992 г. е собственик на фирма с предмет на дейност инвестиции, туризъм, внос, експорт и реекспорт, консултантски услуги. От 2013 г. е генерален мениджър на дружество с предмет на дейност инвестиции, внос, експорт и реекспорт, предоставяне на консултантски услуги за Индонезия. Г-н Петров е член на управителния съвет на Европейската Индо-азиатска асоциация за бизнес, култура и приятелство.

Одобрена е българската позиция за подготовка на Междуправителствено споразумение между България и Гърция относно данъчното третиране на интерконектора между страните

Подписването на Междуправителствено споразумение между Република България и Република Гърция за данъчното третиране на газовата връзка Гърция-България е важен елемент от реализацията на проекта. За целите на ефективното провеждане на преговорите между страните, Министерският съвет одобри на днешното си заседание основните условия на бъдещото споразумение като позиция на българската страна, съобразно която да се подготви, координира и финализира бъдещото Междуправителствено споразумение. То ще гарантира стабилен данъчно-правен статут на проекта и предвидимост в данъчното облагане.

Проектът за изграждане на газовата връзка Гърция-България е ключов както за страната ни, така и за региона на Югоизточна Европа. Интерконекторът е включен сред седемте приоритетни проекта на Европейската комисия, част е и от инициативата за междусистемна газова свързаност в Централна и Югоизточна Европа. Междусистемната газова връзка е определена за обект с национално значение и национален обект съгласно решения на Министерския съвет на Република България, както и съгласно законодателството на Република Гърция.

Одобрени са доклади на комисията по проблемите на безопасността на движението по пътищата

Министерският съвет одобри доклади на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата за състоянието на безопасността на движението по пътищата през периода 2011 – 2016 г. и през 2017 г.

Отчетено е, че след приемането на Националната стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата на България /2011-2020/ е регистрирано сериозно намаление на броя на загиналите през първите две години на изпълнението на стратегията и ръст през следващите, който е преустановен през 2017 г. Средногодишното ниво на загиналите през периода 2011-2017 е с над 300 души по-малко спрямо нивото през периода 2001-2010.

Акцент се поставя върху необходимостта от повишаване на обучението и образованието на децата за безопасно участие в движението по пътищата, както и върху организацията и обучението на кандидатите за водачи на МПС, свързани включително с продължителността на тяхното обучение. Сериозно внимание се обръща на повишаването на безопасността по участъците от трансевропейската пътна мрежа.

Отбелязва се необходимостта от интензивното разширяване на системата от технически средства за контрол на скоростта и ускореното прилагане на инфраструктурни решения за нейното ограничаване, особено в населените места.

Отчетена е и възможността от разширяване на кръга от заинтересованите институции - държавни, неправителствени организации, частния сектор, гражданското общество, институциите на областно и местно ниво, като всеки допринесе за намаляване на жертвите по пътищата. Изтъкнато е също целесъобразното използване на Фонда за безопасност на движението.

ДАЕУ препоръчва ускорена модернизация и доизграждане на споделените ресурси на електронното управление

Правителството одобри Отчет за състоянието и Годишен план за развитието и обновяването на информационните ресурси в администрацията и на Единната електронна съобщителна мрежа. Документът, изготвен от Държавна агенция „Електронно управление“, очертава актуалното състояние на информационните ресурси в администрацията в периода 1 август 2017 г. - 31 юли 2018 г., както и основните постижения и насоки в политиката за реализация на електронното управление в България.

Основен акцент е поставен върху усилията за намаляване на административната тежест за гражданите и за бизнеса, премахването на хартиения обмен между всички администрации, разширяването на служебния обмен на данни, както и вече наличните възможности за гражданите да контролират как администрациите използват техните данни. Подчертана е необходимостта от ускорена модернизация и доизграждане на инфраструктурата на споделените ресурси на електронното управление.

Според приетия отчет средствата за електронно управление и ИКТ в администрациите следва да бъдат обвързани с резултатите от конкретната инвестиция. Потребителите на електронното управление трябва да получават повече, по-достъпни и използваеми електронни услуги.

Предвижда се всички администрации да заложат в тригодишните си прогнозни бюджети разходи за защита срещу нежелан софтуер и за осигуряване на резервни копия и архив на данните от всички регистри, информационни системи и документообороти, които поддържат. През 2018 г. и 2019 г. фокус на усилията за развитие на електронното управление са реалните действия за интеграцията на информационните системи на администрациите с централните и хоризонталните системи на електронното управление.

Салдото по консолидираната фискална програма на касова основа за първото полугодие на 2018 г. е положително в размер на 1 713,2 млн. лв.

Със свое решение правителството одобри доклада за касовото изпълнение на консолидираната фискална програма за първото полугодие на 2018 година.

На база данни от тримесечните отчети за касовото изпълнението на бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет (ПРБ) бюджетното салдо по консолидираната фискална програма (КФП) за първото полугодие на 2018 г. е положително в размер на 1 713,2 млн. лв. и се формира от превишение на приходите над разходите по националния бюджет в размер на 2 013,2 млн. лв. и дефицит по европейските средства в размер на 300,0 млн. лева.

Постъпилите приходи и помощи по КФП към 30.06.2018 г. са в размер на 19 210,2 млн. лв., като отчитат ръст от 9,9 на сто спрямо същия период на предходната година. Данъчните постъпления нарастват в номинално изражение с 10,2 на сто спрямо полугодието на 2017 г. Неданъчните приходи имат ръст от 9,5 на сто спрямо отчетените за първите шест месеца на 2017 г., а приходите от помощи остават номинално близки до отчетените към месец юни на предходната година.

Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) към края на месец юни възлиза на 16 021,0 млн. лв., което представлява 51,4 % от годишните разчети. Съпоставени с първото полугодие на 2017 г., данъчните постъпления нарастват номинално с 10,2 % (1 482,7 млн. лв.). В структурно отношение най-значителен ръст се отчита при постъпленията от осигурителни вноски и косвени данъци.

Приходите в частта на преките данъци са в размер на 3 113,9 млн. лв., което е 54,1 % от годишните разчети за 2018 година. Съпоставени с първото полугодие на предходната година, приходите в групата нарастват с 12,4 %.

Приходите от косвени данъци са в размер на 7 646,2 млн. лв., което е 50,4 % от разчетите по ЗДБРБ за 2018 година. Постъпленията от ДДС са в размер на 5 101,5 млн. лв. или 52,2 % от планираните за годината и с 370,5 млн. лв. повече спрямо същия период на 2017 година. Невъзстановеният данъчен кредит на фирми към 30.06.2018 г. е в размер на 61,1 млн. лева. Приходите от акцизи възлизат на 2 408,4 млн. лв. (46,8 % от разчетените за годината). Постъпленията от мита са 118,2 млн. лв. или 62,2 % от разчета за годината.

Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 676,3 млн. лв. или 61,6 % изпълнение на годишните разчети.

Приходите от социално и здравноосигурителни вноски са 4 584,6 млн. лв., което представлява 50,2 % от разчетените за годината. Съпоставено със същия период на предходната година приходите от осигурителни вноски нарастват номинално с 13,8 % (555,6 млн. лева).

Неданъчните приходи са в размер на 2 491,2 млн. лв., което представлява 53,0 % изпълнение на годишните разчети.

Приходите от помощи са в размер на 697,9 млн. лева.

Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към края на месец юни 2018 г. възлизат на 17 497,1 млн. лв., което е 44,5 % от годишните разчети. За сравнение - разходите по КФП към юни 2017 г. бяха в размер на 15 737,3 млн. лева. Номиналното нарастване се дължи както на по- високия размер на разходите по националния бюджет, така и на нарастването на разходите по сметките за средства от Европейския съюз. Ръстът на разходите по националния бюджет се дължи основно на по-високия размер на здравноосигурителните и социалните плащания (базов ефект при разходите за пенсии от увеличението от юли 2017 г. и увеличението на две стъпки през 2017 г. на размера на минималната пенсия от юли и октомври), по-високите разходи за персонал са основно поради увеличението на възнагражденията на педагогическия персонал в системата на средното образование и др., докато по сметките за средства от ЕС нарастват основно капиталовите разходи. Положително е, че за разлика от предходната година, когато разходите по сметките за средства от ЕС към полугодието бяха ниски, през настоящата година се наблюдава известно активизиране при усвояването на европейските средства, като именно по-високите разходи по европейските програми и фондове са основната причина за отчетения ръст при капиталовите разходи за полугодието.

Нелихвените разходи са в размер на 16 496,6 млн. лв., което представлява 44,3 % от годишните разчети. Текущите нелихвени разходи към 30.06.2018 г. са в размер на 15 153,7 млн. лв. (48,7 % от разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 1 313,9 млн. лв. (21,4 % от разчетите към ЗДБРБ за 2018 г.), предоставените текущи и капиталови трансфери за чужбина са в размер на 29,0 млн. лв. Лихвените плащания са в размер на 424,2 млн. лв. или 58,7 % от планираните за 2018 година.

Частта от вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена към 30.06.2018 г. от централния бюджет, възлиза на 576,3 млн. лв., което е в изпълнение на действащото към момента законодателство в областта на собствените ресурси на ЕС - Решение на Съвета 2014/335/ЕС, Евратом относно системата на собствените ресурси на Европейския съюз, Регламент (ЕС, Евратом) № 608/2014 на Съвета от 26 май 2014 г. за определяне на мерки за прилагане на системата на собствените ресурси на ЕС и Регламент (ЕС, Евратом) № 609/2014 на Съвета от 26 май 2014 г. относно методите и процедурата за предоставяне на традиционните собствени ресурси, собствените ресурси на база ДДС и на база БНД и относно мерките за удовлетворяване на потребностите от парични средства, изменен с Регламент (ЕС, Евратом) 2016/804 на Съвета от I 7 май 2016 година.

Размерът на фискалния резерв към 30.06.2018 г. е 10,83 млрд. лв., в т.ч. 9,87 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 0,96 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.

Изменя се Устройственият правилник на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“

Правителството прие промени в Устройствения правилник на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ (ДА „ДРВВЗ“).

Въвежда се изменение на дейностите на Инспектората на ДА „ДРВВЗ“, свързани със Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество.

Част от дейностите на дирекция „Сигурност и отбранително- мобилизационната подготовка“ са изменени и допълнени съобразно чл. чл.22 и чл. 90 от ЗЗКИ и чл.2, ал. 3, б. „д“ от ПМС № 258 от 2005г. за дейностите и задачите по отбранително-мобилизационна подготовка на държавните органи и юридическите лица с военновременни задачи.

По отношение на промените в дейностите на Главна дирекция „ДРВВЗЗ“ - промените целят постигане на съответствие с последната редакция на Закона за запасите от нефт и нефтопродукти; с Наредба № 1/2014г. за проверките по ЗЗНН; както и отпадане на функции, предвид отменения вече Закон за съхранение и търговия със зърно.

Променя се Приложението към чл. 6, ал.4 от УП на ДА „ДРВВЗ“ по отношение на числения състав на агенцията. Предвижда се част от незаетите бройки от териториалните дирекции „Държавен резерв“ да бъдат прехвърлени в дирекции в ЦУ на агенцията, като по този начин ще се подобри тяхното функциониране. Част от незаетите бройки ще се съкратят, тъй като се планира да се закрият бази на агенцията, в които не се предвижда ново натрупване на материали.

Предложено е да се въведе в ДА „ДРВВЗ“ работно време с променливи граници, което ще улесни изпълняването на функциите на служителите и ще доведе до максимално и пълноценно използване на кадровия потенциал на агенцията.

Одобрен е проект за изменение на Валутния закон

Правителството одобри проекта на Закон за изменение на Валутния закон. С промените се предлага Министерството на икономиката да поеме регистрационния режим и контрола за лицата, които осъществяват дейност по добиване, преработване и сделки с благородни метали и скъпоценни камъни и изделия с и от тях по занятие.

Прехвърлянето на регулаторните функции към Министерството на икономиката - администрация с функционална компетентност в областта на разработването и осъществяването на политиката за повишаване конкурентоспособността на националната икономика и отделните стопански субекти, която провежда и координира и държавната политика за защита на потребителите - ще допринесе за адекватното регулиране на икономическите отношения в сектора, както и до привеждане на регулациите за защита на потребителите в съответствие със съвременните тенденции в търговията с благородни метали и скъпоценни камъни.

Поради излизането на България от списъка на органите на Европейския съюз за целите на Схемата за сертифициране в рамките на Кимбърлийския процес за международна търговия с необработени диаманти, е предвидена промяна във Валутния закон с цел отпадане на разпоредбите, отнасящи се до издаване на потвърждение за внос и сертификати за износ по тази Схема.

Правителството отпуска допълнително 36,2 млн. лв. по бюджета на МРРБ за изграждането на „Обход на гр. Габрово“ - Фаза I

С прието от правителството постановление се осигуряват допълнителни средства от централния бюджет в размер до 36,2 млн. лв. по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за 2018 г. за финансиране изграждането на „Обход на гр. Габрово“ - Фаза I. Те са част от предвидените в държавния бюджет за изпълнението на проекта

през 2018 г. до 100 млн. лв.

С изграждането на „Обход на гр. Габрово“ - Фаза I значително ще се намали времето за пътуване и извеждане на транзитния трафик извън гр. Габрово, като се облекчава трафикът в национален и международен мащаб и ще се повиши безопасността за пътуващите. Разглеждан в съвкупност с тунел под връх Шипка, проектът, след неговата цялостна реализация, ще осигури една от най-преките пътни връзки между Северна и Южна България по направлението на общоевропейски коридор № IX. Съкращаването на времето за пътуване, чрез изграждане на подобни връзки води до намаляване на задръстванията, с което се намалява отделянето на вредни емисии в околната среда и се постига положителен екологичен ефект.

Предвижда се средствата да се използват от Агенция „Пътна инфраструктура“ за разплащане на строително-монтажни работи, строителен надзор и проектиране на разширен идеен проект на тунел под връх Шипка.

Правителството одобри българската позиция за заседанието на Съвет „Общи въпроси“

Правителството одобри българската позиция за заседанието на Съвет „Общи въпроси“, което ще се проведе на 18 септември в Брюксел. Настоящият ротационен председател на ЕС - Австрия, ще представи пред държавите-членки приоритетите си за следващите шест месеца. Съветът ще обсъди и досиетата, по които иде се работи до европейските, избори през 2019 г. Ще се проведе изслушване относно задействаната от ЕК на 20 декември 2017 г. процедура по член 7, параграф 1 от ДЕС относно принципите на правовата държава в Полша.

В рамките на заседанието на Съвет „Общи въпроси“ по член 50 се очаква да бъде представена информация от ЕК за актуалното състояние на преговорите за оттеглянето на Обединеното кралство, както и за рамката на бъдещите отношения.

Правителството одобри и българската позиция за участие в неформалното заседание на министрите по енергетика на ЕС, което ще се проведе на 17 и 18 септември в Линц, Австрия. Предвижда се да бъдат разгледани въпроси, свързани с ролята на иновациите като ключов фактор за енергийния преход, както и да бъдат обсъдени въпроси от пакета на ЕК „Чиста енергия за всички европейци“, с фокус към вътрешния енергиен пазар.  В рамките на заседанието ще бъде подписана доброволна декларация без правно обвързващ характер на тема „Инициатива за водорода“. Документът подчертава ролята на устойчивите водородни технологии за декарбонизация на енергийната система и дългосрочна енергийна сигурност в ЕС.

Одобрени са позицията и състава на българската делегация за участие в Осмата сесия по Рамковата конвенция за контрол на тютюна

Правителството одобри позицията и състава на българската делегация за участие в Осмата сесия на Конференцията на страните по Рамковата конвенция за контрол на тютюна на Световната здравна организация, която ще се проведе в периода от 1 до 6 октомври в Женева, Швейцария.

Българската делегация ще бъде водена от заместник-министъра на здравеопазването Светлана Йорданова и ще се състои от представители на Министерството на здравеопазването, Министерството на икономиката, Министерството на земеделието, храните и горите и Министерството на външните работи. Общият дебат ще включи 15 доклада и 10 проекта за решения. Основни дискусионни теми ще са:

  • Заявления за статут на наблюдател на Конференцията на страните;
  • Глобален напредък при прилагането на Рамковата конвенция за контрол на тютюна на СЗО;
  • Инструменти на договора и технически въпроси;
  • Реклама на тютюн, промоция и спонсорство: изображения на тютюна в развлекателната медия. вкл. Интернет;
  • Оценка на напредъка по технически въпроси, свързани с членове 9 и 10 (Регламентиране на съдържанието и разкриването на тютюневи изделия, вкл. водна лула (наргиле), бездимните тютюневи изделия, тютюневи изделия в нагрят вид);
  • Текущо и възникващо познание, базирано на мерките за Намаляване на пристрастяването;
  • Динамика на пазара и използването и мониторинг на пазара на тютюневите изделия, в т.ч. на новите такива;
  • Стандартни оперативни процедури (COP) за измерване на никотина и специфичните за тютюна нитрозамини (ISNA) в бездимния тютюн;
  • Намаляване на токсичните вещества в бездимни тютюневи изделия;
  • Проследяване на напредъка относно подпомагане при изпълнението и международно сътрудничество по търговски и инвестиционни въпроси, вкл. споразумения и правни предизвикателства във връзка с прилагането на РККТ на СЗО. както и по Целите за устойчиво развитие, глобалните цели за справяне с хроничните незаразни заболявания, права на човека и Сътрудничеството Юг Юг и Тристранното сътрудничество за прилагане на РККТ;
  • Контрол на тютюна при извънредни ситуации.

Българската делегация ще даде оценка на представените документи по основните въпроси от дневния ред съобразно националните приоритети и специфики и ще гласува в съответствие с общата позиция на страните от Европейския съюз.

Педагогическите специалисти се освобождават от осигуровки върху възстановените разходи за транспорт и наем

Педагогическите специалисти, които работят извън населеното място по местоживеене, няма да дължат осигурителни вноски за възстановените им разходи за транспорт или наем. Това предвиждат промени в Наредбата за елементите на възнаграждението и за доходите, които бяха одобрени от правителството.

Облекчението е предвидено в Закона за предучилищно и училищно образование, но до момента в наредбата липсваше текст, който регламентира, че възстановените разходи за транспорт и наем се освобождават от начисляване и внасяне на осигурителни вноски. Това създаваше предпоставки за различно тълкуване.

Основната цел на нормативната промяна е да се създадат условия за повишаване на привлекателността на учителската професия и на социалния статус на учителите, включително и чрез гарантиране на социални стимули за подкрепа на педагогическите специалисти.

Правителството предлага Младен Маринов да бъде освободен от длъжността главен секретар на М

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България