Вижте проекта на нов закон за борба с корупцията

Създаване на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, която е независим специализиран постоянно действащ държавен орган. Това предвижда проект на нов Закон за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество, публикуван тази вечер от правосъдното министерство.

 

Пълният текст на проекта и мотивите към него:

ЗАКОН

ЗА ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА КОРУПЦИЯТА И ЗА ОТНЕМАНЕ НА

НЕЗАКОННО ПРИДОБИТОТО ИМУЩЕСТВО

Глава първа

ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С този закон се уреждат:

1. мерките за противодействие на корупцията;

2. условията и редът за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито

имущество;

3 . статутът и функциите на Комисията за противодействие на корупцията и за

отнемане на незаконно придобитото имущество;

4. взаимодействието на Комисията с други държавни органи и международното

сътрудничество.

Чл. 2. Законът има за цел да се защитят интересите на обществото чрез:

1. ефективно противодействие на корупцията;

2. създаване на гаранции, че лицата, заемащи висши публични длъжности,

изпълняват правомощията или задълженията си честно и почтено при спазване на

Конституцията и законите на страната;

3. предотвратяване на възможностите за незаконно придобиване на имущество и

разпореждането с него.

Чл. 3. (1) Корупция по смисъла на този закон е налице, когато в резултат на

заеманата висша публична длъжност лицето злоупотребява с власт или нарушава

служебни задължения с цел пряко или косвено извличане на неследваща се материална

или нематериална облага за себе си или за други лица.

(2) Противодействието на корупцията се осъществява чрез:

1. превантивни дейности по реда на глава четвърта;

2. деклариране на несъвместимост;

3. деклариране на имуществото и интересите на лицата, заемащи висши публични

длъжности, и свързани с тях лица;

4. осигуряване на публичен достъп до декларациите;

5. проверка на декларациите;

6. проверка, анализ и оценка на имущественото състояние;

7. установяване на конфликт на интереси и налагане на санкции и на други мерки

в случай на установен конфликт на интереси;

8. публично оповестяване на имената на лицата, които не са подали декларации

или в чиито декларации е установено несъответствие, и на имената на лицата, за които е

установен конфликт на интереси;

2

9. сезиране на компетентните органи в случаите, предвидени в този закон;

10. други способи и средства, предвидени в този закон.

Чл. 4. (1) Този закон се прилага при спазване на следните принципи:

1. законност, прозрачност, независимост, обективност и безпристрастност;

2. повишена отговорност на лицата, заемащи висши публични длъжности;

3. публичност на имуществото на лицата, заемащи висши публични длъжности;

4. зачитане и гарантиране на правата и свободите на гражданите;

5. пропорционалност на намесата в личния и семейния живот;

6. защита на информацията и на източниците за придобиването ѝ;

7. защита на лицата, подали сигнал за нарушение;

8. координация и взаимодействие между държавните органи.

(2) За постигане на целта по чл. 2 може да се налагат ограничения на

собствеността, като се съблюдава правото на защита на засегнатите лица и на

пострадалите от престъпления и не се допуска риск от несправедливост. Ограниченията

на собствеността, предвидени в този закон, се прилагат в степента, която е необходима

за постигане целта на закона.

Чл. 5. (1) За имущество по чл. 1, т. 2 се смята имуществото, за придобиването на

което не е установен законен източник.

(2) Производството по отнемане на незаконно придобито имущество се провежда

независимо от наказателното производство срещу проверяваното лице и свързаните с

него лица.

(3) Процедурите и санкциите по глава осма и глава десета от този закон се

прилагат независимо от предприемането на действия и мерки по други закони,

включително започване на наказателно производство.

Чл. 6. (1) Лица, заемащи висши публични длъжности по смисъла на този закон,

са:

1. президентът и вицепрезидентът;

2. народните представители;

3. министър-председателят, заместник министър-председателите, министрите и

заместник-министрите;

4. членовете на Европейския парламент от Република България;

5. членовете на Европейската комисия от Република България и българските

граждани, заемащи длъжности в органите на Европейския съюз, избрани или назначени

с решение или по предложение на български държавен орган;

6. председателят и съдиите от Конституционния съд;

7. председателите на Върховния касационен съд и на Върховния

административен съд, главният прокурор, техните заместници, административните

ръководители на органите на съдебната власт и техните заместници, членовете на

Висшия съдебен съвет, главният инспектор и инспекторите в Инспектората към Висшия

съдебен съвет, съдиите, прокурорите и следователите;

8. омбудсманът и заместник-омбудсманът;

9. председателят, заместник-председателят и членовете на Комисията за

регулиране на съобщенията;

10. председателят, заместник-председателите и членовете на Сметната палата;

11. председателят и членовете на Комисията за защита на конкуренцията;

12. управителят, подуправителите, членовете на управителния съвет и главният

секретар на Българската народна банка;

3

13. председателят, заместник-председателите, членовете и главният секретар на

Комисията за финансов надзор;

14. председателят, заместник-председателите и членовете на надзорния съвет,

управителят и подуправителят на Националния осигурителен институт;

15. управителят и подуправителят на Националната здравноосигурителна каса и

директорите на районните здравноосигурителни каси;

16. председателите и заместник-председателите на държавни агенции,

председателите и членовете на държавни комисии, изпълнителните директори на

изпълнителните агенции, ръководителите на държавни институции, създадени със закон

или с постановление на Министерския съвет, и техните заместници;

17. председателят, заместник-председателят и членовете на Комисията за

противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество и

директорите на териториалните ѝ дирекции;

18. членовете на Изпълнителния съвет и на Надзорния съвет на Агенцията за

приватизация и следприватизационен контрол;

19. директорът, заместник-директорите и главният секретар на Агенция

„Митници", директорите на дирекции в Централното митническо управление,

началниците на митници и техните заместници, началниците на митническите бюра и

митническите пунктове;

20. изпълнителният директор, заместник - изпълнителните директори и главният

секретар на Националната агенция за приходите, директорите на дирекции в

Централното управление и директорите на териториалните дирекции на Националната

агенция за приходите;

21. ръководителите на областните дирекции по безопасност на храните, на

регионалните здравни инспекции, на Дирекцията за национален строителен контрол и на

нейните регионални дирекции, на Държавен фонд „Земеделие" и на неговите областни

дирекции, на областните отдели „Автомобилна администрация", на Националния

институт за недвижимо културно наследство и на териториалните му звена, на Главна

дирекция „Изпълнение на наказанията", неговите заместници и ръководителите на

териториалните й служби, на Главна дирекция „Охрана", неговият заместник и

директорите на областните дирекции, на регионалните инспекции по околната среда и

водите, на басейновите дирекции за управление на водите, на националните паркове, на

предприятията за управление на дейностите по опазване на околната среда;

22. председателят и заместник-председателите на Държавна агенция „Национална

сигурност", Държавна агенция „Разузнаване“ и на Държавна агенция „Технически

операции“, началникът на Национална служба за охрана и неговите заместници и

началникът на служба „Военна информация“ и неговите заместници;

23. председателят, заместник-председателят и членовете на Националното бюро за

контрол на специалните разузнавателни средства;

24. главният секретар на Министерството на вътрешните работи и неговият

заместник, административният секретар, директорите на главните дирекции и техните

заместници, директорът на дирекция „Вътрешна сигурност", директорите на областните

дирекции на Министерството на вътрешните работи и техните заместници;

25. офицерите от висшия команден състав на въоръжените сили съгласно Закона за

отбраната и въоръжените сили на Република България;

26. главните секретари на Народното събрание, на президента на републиката и на

Министерския съвет, главните и административните секретари в администрацията на

изпълнителната власт, постоянният секретар на Министерството на външните работи и

постоянният секретар на отбраната;

27. ръководителите на инспекторати по Закона за администрацията;

4

28. началниците на политическите кабинети;

29. областните управители и заместник областните управители;

30. кметовете и заместник-кметовете на общини, кметовете и заместник-

кметовете на райони, председателите на общинските съвети, общинските съветници и

главните архитекти на общините и районите;

31. членовете на Централната избирателна комисия;

32. председателят и членовете на Съвета за електронни медии;

33. генералните директори на Българската национална телевизия, на Българското

национално радио и на Българската телеграфна агенция;

34. българските граждани, заемащи длъжности в Организацията на

Северноатлантическия договор, които са избрани или назначени с решение или по

предложение на български държавен орган;

35. ръководителите на задграничните представителства на Република България;

36. българските граждани, които по решение или по предложение на български

публични органи са членове на управителни или на контролни органи на международни

организации, съфинансирани от Република България;

37. членовете на управителния съвет и на надзорния съвет на Българската банка

за развитие;

38. членовете на управителните и на контролните органи на Националната

електрическа компания и на Българския енергиен холдинг, директорите на дирекции към

Националната електрическа компания, членовете на управителни и на контролни органи

на дъщерни дружества на Българския енергиен холдинг, членовете на управителни и на

контролни органи на Електроенергийния системен оператор;

39. председателите на политическите партии, получаващи държавна субсидия,

техните заместници и лицата, които съгласно устава представляват политическата

партия;

40. членовете на ръководните и на контролните органи на Българския червен

кръст;

41. ръководителите на бюджетни организации или други оправомощени

длъжностни лица, които изпълняват функции на органи за финансово управление и

контрол на средства от Европейския съюз и свързаното с тях национално финансиране

или чужди средства съгласно разпоредбите на Закона за публичните финанси;

42. лицата, упълномощени по реда на Закона за обществените поръчки от

публични възложители, които са задължени лица по този закон да организират и да

провеждат процедурите за възлагане на обществени поръчки и да сключват договорите;

43. председателят на Българската академия на науките, ректорите на държавните

висши училища и началниците на военните академии и на висшите военни училища;

44. управителите и изпълнителните директори на лечебните заведения за

болнична помощ, които се финансират от бюджета на Националната

здравноосигурителна каса и/или от държавния или общинския бюджет;

45. членовете на управителните съвети на държавните предприятия по Закона за

горите и директорите на държавните горски и ловни стопанства;

46. изпълнителният директор и ръководителите на териториалните поделения на

Държавно предприятие „Фонд затворно дело";

47. членовете на управителния съвет и изпълнителният директор на държавно

предприятие „Български спортен тотализатор".

(2) Подаването и проверката на декларациите за имущество и проверката за

конфликт на интереси на съдии, прокурори и следователи, в т. ч. на председателите на

Върховния касационен съд и Върховния административен съд, главния прокурор,

административните ръководители на органите на съдебната власт и техните заместници,

5

се извършват при условията и по реда на Закона за съдебната власт. Правилата за

конфликт на интереси в този закон намират приложение, доколкото Законът за съдебната

власт не предвижда друго.

(3) Ръководителите на ведомствата, които определят и освобождават лицата по

ал. 1, са длъжни в 14-дневен срок от издаването на съответния акт да уведомят за това

Комисията. За лицата по ал. 1, т. 5, 34 и 36 уведомлението се извършва от ръководителя

на органа, приел решението или направил предложението.

Глава втора

КОМИСИЯ ЗА ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА КОРУПЦИЯТА И ЗА

УСТАНОВЯВАНЕ НА НЕЗАКОННО ПРИДОБИТОТО ИМУЩЕСТВО

Чл. 7. (1) Орган за противодействие на корупцията по смисъла на този закон за

лицата, заемащи висши публични длъжности, е Комисията за противодействие на

корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, наричана по нататък за

краткост „Комисията“.

(2) Комисията е независим специализиран постояннодействащ държавен орган за

осъществяване на политиката по противодействие на корупцията и отнемане на

незаконно придобитото имущество.

(3) Комисията е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София.

Бюджетът на Комисията се съставя, изпълнява и отчита по реда на Закона за публичните

финанси.

(4) Дейността на Комисията се подпомага от администрация, която включва и

териториалните й звена, които са със статут на дирекции. За администрацията на

Комисията се прилага Законът за администрацията, доколкото друго не е предвидено в

този закон.

(5) Районите на териториалните звена на комисията и организацията на работа се

определят с правилника по чл. 23. Териториалните звена се ръководят от директори и се

подпомагат в дейността си от инспектори.

Чл. 8. (1) Комисията е колективен орган, който се състои от петима членове -

председател, заместник-председател и трима други членове.

(2) За председател на Комисията се избира български гражданин с високи

професионални и нравствени качества, който има висше юридическо образование и най

– малко 10 години юридически стаж.

(3) За заместник-председател на Комисията се избира български гражданин с

високи професионални и нравствени качества, който има висше юридическо или

икономическо образование, с образователно-квалификационна степен „магистър“ и най-

малко 10 години стаж по специалността.

(4) За членове на Комисията се избират български граждани с високи

професионални и нравствени качества, които имат висше образование, с образователно-

квалификационна степен „магистър“ и най-малко 10 години професионален стаж.

(5) Председателят на Комисията се избира от Народното събрание по

предложение на народните представители.

(6) Заместник-председателят и членовете на Комисията се избират от Народното

събрание по предложение на председателя на Комисията.

6

(7) Мандатът на Комисията е 6 години и започва да тече от датата на попълване

на състава ѝ. Членовете на Комисията осъществяват дейността си до конституирането на

новия състав на Комисията.

(8) Председателят на Комисията е първостепенен разпоредител с бюджет.

Чл. 9. (1) Предложенията за председател на Комисията се внасят в Народното

събрание не по-рано от три месеца и не по-късно от два месеца преди изтичането на

мандата на Комисията и се публикуват на интернет страницата на Народното събрание.

Към предложенията се прилагат:

1. подробни писмени мотиви за професионалните и нравствените качества на

кандидатите;

2. документи, доказващи изискванията за заемане на длъжността.

(2) Предложенията заедно с подробна професионална биография на кандидатите

и документите по ал. 1 се публикуват в срок до два работни дни от получаването им на

интернет страницата на Народното събрание. Публикуват се и името и мотивите на

народния представител, издигнал съответната кандидатура.

(3) Публикуването на предложенията и документите по ал. 1 се извършва в

съответствие със Закона за защита на личните данни и Закона за защита на

класифицираната информация.

(4) В 7-дневен срок от публикуването на кандидатурите всеки кандидат представя

на комисията, която подготвя избора, писмена концепция за работата си като член на

Комисията. В същия срок кандидатите представят декларация за несъвместимост и

декларация за имущество и интереси по този закон. Всички концепции и декларации се

публикуват в срок до три работни дни от изтичане на срока по изречение първо на

интернет страницата на Народното събрание.

(5) Юридически лица с нестопанска цел, регистрирани за осъществяване на

общественополезна дейност, висши училища и научни организации не по-късно от 7 дни

преди изслушването могат да представят на комисията становища за кандидата,

включващи и въпроси, които да му бъдат поставяни. Анонимни становища и сигнали не

се разглеждат.

(6) Специализираната комисия на Народното събрание, отговаряща за борбата с

корупцията и конфликта на интереси, изслушва всеки кандидат, който представя пред

нея концепцията по ал. 4. Изслушването се провежда на открито заседание на комисията

не по-късно от 7 дни преди провеждане на избора. За изслушването се изготвя пълен

стенографски протокол, който се публикува на интернет страницата на Народното

събрание. С оглед на постъпилите становища по ал. 5 членовете на комисията могат да

изискат и допълнителни документи, които кандидатите трябва да представят.

(7) Комисията изготвя подробен и мотивиран доклад за професионалните и

нравствените качества на кандидатите, с който предлага кандидатурите за обсъждане и

гласуване в Народното събрание. Докладът съдържа становище за представянето на

кандидата, изготвено след изслушването му пред комисията, и заключение за:

1. минималните законови изисквания за заемане на длъжността;

2. наличието на данни, които поставят под съмнение нравствените качества на

кандидата, неговите квалификация, опит и професионални качества;

3. специфичната подготовка, качествата и мотивацията за съответната длъжност.

(8) Докладът се публикува на интернет страницата на Народното събрание.

(9) За избора на заместник-председател и членове на Комисията се прилагат

съответно разпоредбите на ал. 1-8. Народното събрание избира поотделно всеки от

кандидатите.

7

Чл. 10. (1) Член на Комисията може да бъде дееспособен български гражданин,

който:

1. не е осъждан за извършено престъпление, независимо от реабилитацията, и не

е освобождаван от наказателна отговорност за умишлено престъпление;

2. не е лишаван от правото да заема определена държавна длъжност или да

упражнява определена професия или дейност.

(2) Член на Комисията има право на един мандат.

(3) Член на Комисията не може:

1. да заема длъжност в държавни или общински органи;

2. да упражнява търговска дейност или да е съдружник, управител или да участва

в надзорни, управителни или контролни органи на търговско дружество, кооперация,

държавно предприятие или юридическо лице с нестопанска цел;

3. да получава възнаграждение за извършване на дейност по договор или по

служебно правоотношение с държавна или обществена организация, с търговско

дружество, кооперация или юридическо лице с нестопанска цел, физическо лице или

едноличен търговец освен за научна и преподавателска дейност или за упражняване на

авторски права;

4. да упражнява свободна професия или друга платена професионална дейност;

5. да членува в политически партии или коалиции, в организации с политически

цели, да извършва политическа дейност или да извършва други дейности, които засягат

независимостта му.

(4) При наличие на несъвместимост по ал. 3 избраният член на Комисията е

длъжен в едномесечен срок от избирането да предприеме необходимите действия за

отстраняване на несъвместимостта.

(5) След изтичане на мандата на Комисията или при предсрочно прекратяване на

правоотношението на основание чл. 11, ал. 1, т. 2 член на Комисията, заемал длъжността

съдия, прокурор или следовател, се възстановява на заеманата длъжност преди избора,

като времето, през което е бил член на Комисията, се зачита за стаж по чл. 164, ал. 1 - 7

от Закона за съдебната власт.

(6) Членовете на Комисията не може да са свързани лица.

Чл. 11. (1) Правоотношението на член на Комисията се прекратява предсрочно от

Народното събрание при:

1. смърт;

2. подаване на оставка;

3. обективна невъзможност да изпълнява задълженията си за повече от 6 месеца;

4. осъждане за извършено престъпление или освобождаване от наказателна

отговорност за умишлено престъпление;

5. несъвместимост по чл. 10, ал. 3, ако не са предприети необходимите действия

за отстраняването й в едномесечен срок от избирането;

6. несъвместимост по чл. 10, ал. 6;

7 . тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения;

8. влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси по глава осма.

(2) При настъпване на обстоятелствата по ал. 1 по отношение на председателя на

Комисията, заместник-председателят незабавно свиква Комисията, която се произнася с

решение. Решението се изпраща на Народното събрание за извършване на нов избор.

(3) При настъпване на обстоятелствата по ал. 1 по отношение на заместник-

председателя или друг член на Комисията, председателят на Комисията внася в

Народното събрание предложение за извършване на нов избор в едномесечен срок от

прекратяването на правоотношението.

8

(4) При предсрочно прекратяване на правоотношението на член на Комисията

Народното събрание избира нов член в двумесечен срок от прекратяването, който

довършва мандата.

Чл. 12. (1) Председателят на Комисията получава основно месечно

възнаграждение в размер 90 на сто от основното месечно възнаграждение на

председателя на Народното събрание.

(2) Заместник-председателят получава основно месечно възнаграждение в размер

90 на сто от възнаграждението на председателя на Комисията.

(3) Останалите членове на Комисията получават основно месечно възнаграждение

в размер 80 на сто от възнаграждението на председателя на Комисията.

Чл. 13. (1) Комисията:

1. осъществява превантивни дейности по реда на глава четвърта;

2. извършва проверка и анализ на декларациите за имущество и интереси на

лицата, заемащи висши публични длъжности;

3. установява конфликт на интереси на лица, заемащи висши публични

длъжности; изслушва или изисква предоставянето на информация по отношение на

проверките, свързани с установяване на конфликт на интереси;

4. проверява сигнали във връзка с декларациите за несъвместимост на лицата,

заемащи висши публични длъжности и сезира органа по избора или назначаването за

предприемане на съответни действия;

5. извършва проверка на имущественото състояние, приема решение за

удължаване на проверката в предвидените от закона случаи и решения за прекратяване

на проверката;

6. образува производство за отнемане на незаконно придобито имущество, което

включва внасяне в съда на искане за налагане на обезпечителни мерки и на иск за

отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество;

7. отказва образуване на производство за отнемане на незаконно придобито

имущество;

8. прекратява проверката по чл. 91, ал. 2 или удължава срока й;

9. прекратява производства за отнемане на незаконно придобито имущество и

сключва спогодби по този закон;

10. приема правила за провеждане на проверките за почтеност на служителите на

Комисията и организира тяхното провеждане;

11. утвърждава образци на декларациите по чл. 35, ал. 1, т. 2 и 4;

12. упражнява други правомощия, предвидени в закон.

(2) Решенията на Комисията се приемат с мнозинство повече от половината от

всички членове и се мотивират. В мотивите се посочват фактите, доказателствата, въз

основа на които те са установени, както и направените правни изводи.

(3) Решенията на Комисията по ал. 1, т. 3 и мотивираните откази по ал. 1, т. 7 се

публикуват незабавно на интернет страницата на Комисията при спазване изискванията

на Закона за защита на личните данни и на Закона за защита на класифицираната

информация.

(4) Решенията на Комисията по ал. 1, т. 6 - 9 не подлежат на обжалване.

(5) За заседанията на Комисията се води протокол.

Чл. 14. (1) Председателят на Комисията:

1. представлява Комисията;

2. организира и ръководи дейността й;

9

3. насрочва и ръководи заседанията;

4. контролира и отговаря за изпълнението на бюджета;

5. издава наказателни постановления за извършени нарушения по този закон;

6. назначава директорите на териториалните дирекции и инспекторите в тях,

изменя и прекратява правоотношенията им;

7. упражнява функциите на орган по назначаването по отношение на държавните

служители и на работодател по отношение на служителите, работещи по трудово

правоотношение в администрацията на Комисията;

8. възлага извършването на превантивни дейности по реда на глава четвърта;

9. осъществява сътрудничество с чуждестранни и международни институции и

български и чуждестранни неправителствени организации.

(2) Председателят може да разпределя на членовете на Комисията организацията

на дейността по отделни ресори.

(3) Заместник-председателят на Комисията подпомага председателя и го замества

при негово отсъствие.

Чл. 15. (1) Администрацията на Комисията се състои от инспектори, от други

държавни служители и от служители, работещи по трудово правоотношение.

(2) За инспектори и директори в Комисията се назначават лица с висше

образование, които са преминали успешно проверка за почтеност, след провеждане на

конкурс.

(3) Повече от половината от назначените за инспектори в централната

администрация на Комисията трябва да имат висше юридическо или икономическо

образование.

(4) Инспекторите и директорите в Комисията дават съгласие по време на заемане

на длъжността си да бъдат подлагани на периодични и инцидентни проверки за

почтеност.

(5) Проверките за почтеност се осъществяват по правила, приети от Комисията,

като те задължително включват проверка на обстоятелствата, които се декларират по

реда на този закон. Правилата се публикуват на интернет страницата на Комисията.

(6) Непреминаването на проверка за почтеност е основание за освобождаване от

заеманата длъжност.

Чл. 16. (1) Органи на Комисията са директорите на териториалните дирекции и

инспекторите в тях.

(2) Органи на Комисията са и директорът на дирекцията, която извършва дейности

за противодействие на корупцията чрез събиране, анализиране и проверки на сведения

при и по повод информация за прояви на корупция на лица, заемащи висши държавни

длъжности, и инспекторите в нея.

(3) За директори на териториалните дирекции по ал. 1 се назначават лица, които

имат висше юридическо или икономическо образование и най-малко 5 години стаж по

специалността и отговарят на изискванията за заемане на длъжността по чл. 10, ал. 1,

както и на изискванията за несъвместимост по чл. 10, ал. 3.

(4) За инспектори в територилните дирекции по ал. 1 се назначават лица с висше

юридическо или икономическо образование, които отговарят на изискванията за

несъвместимост по чл. 10, ал. 3.

(5) Изискванията за директора и за инспекторите по ал. 2 се определят в

длъжностните характиристики в зависимост от спецификата на дейността.

10

Чл. 17. (1) Народното събрание осъществява контрол върху дейността на

Комисията.

(2) Членовете на Комисията са длъжни при покана да се явят в Народното

събрание и да предоставят исканата информация.

Чл. 18. (1) Комисията ежегодно до 31 март представя в Народното събрание

доклад за дейността си.

(2) В същия срок докладът се предоставя и на президента на републиката, и на

Министерския съвет и се публикува на интернет страницата на Комисията.

Чл. 19. (1) Информацията, която е станала известна на членовете на Комисията,

на органите по чл. 16, ал. 1 и ал. 2, както и на служителите в администрацията по

проверките и производствата, свързани с отнемането на незаконно придобито

имущество, при или по повод изпълнението на задълженията им, представява

класифицирана информация по смисъла на Закона за защита на класифицираната

информация.

(2) При встъпването си в длъжност лицата по ал. 1, както и останалите служители

в администрацията, подписват декларация, че няма да разгласяват информацията,

станала им известна при или по повод изпълнение на задълженията им и след

освобождаването им.

(3) Членовете на Комисията, директорите на дирекции, инспекторите и

служителите в администрацията подписват декларация за частни интереси и декларация

за частен интерес по конкретен повод.

Чл. 20. Членовете на Комисията и органите по чл. 16, ал. 1 и ал. 2 не носят

имуществена отговорност за причинени вреди при упражняване на възложените им по

този закон правомощия, освен ако вредите са настъпили в резултат на престъпление от

общ характер.

Чл. 21. Членовете на Комисията и органите по чл. 16, ал. 1 и ал. 2 се застраховат

за застраховка „Злополука“ и застраховка „Живот“ при или по повод изпълнение на

служебните си задължения за сметка на държавния бюджет.

Чл. 22. (1) Стажът на членовете на Комисията и на директорите и инспекторите в

дирекциите, както и на лицата в администрацията, заемащи длъжност, за която се

изисква висше юридическо образование и юридическа правоспособност, се зачита за

юридически стаж.

(2) Стажът на лицата по ал. 1, заемащи длъжност, за която се изисква висше

икономическо образование, се зачита за стаж по специалността в обществения сектор.

Чл. 23. (1) Устройството и дейността на Комисията и на нейната администрация

се уреждат с правилник.

(2) Правилникът се приема от Комисията и се обнародва в „Държавен вестник“.

Глава трета

11

ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ НА КОМИСИЯТА С ДРУГИ ДЪРЖАВНИ ОРГАНИ И

МЕЖДУНАРОДНО СЪТРУДНИЧЕСТВО

Чл. 24. (1) За постигане на целта на този закон Комисията, органите на Комисията,

прокуратурата, Министерството на вътрешните работи, органите на Държавна агенция

"Национална сигурност", органите по приходите и органите на Агенция "Митници" си

взаимодействат съобразно предоставената им компетентност.

(2) Редът, условията и сроковете за осъществяване на взаимодействието се

определят със съвместна инструкция на главния прокурор, министъра на финансите и

министъра на вътрешните работи, председателя на Държавна агенция "Национална

сигурност" и Комисията.

Чл. 25. Прокурорът, който е компетентен да разгледа досъдебното производство

или преписката за престъпление по чл. 92, ал. 1, незабавно уведомява директора на

съответната дирекция за:

1. постановленията, с които се отказва образуване на досъдебно производство;

2. постановленията, с които досъдебното производство се спира или прекратява

на основанията по чл. 92, ал. 2;

3. постановленията, с които досъдебното производство се спира на основанията

по чл. 92, ал. 3;

4. внасянето на обвинителен акт, на постановление с предложение за

освобождаване на дееца от наказателна отговорност с налагане на административно

наказание или на споразумение за решаване на делото в съда;

5. наложените обезпечителни мерки върху имуществото на обвиняемия.

Чл. 26. (1) При изпълнение на правомощията си по този закон органите по чл. 16,

ал. 1 могат да искат съдействие, сведения и документи, включително и в електронен вид,

от държавните и общинските органи, търговците, кредитните институции, от нотариуси

и съдебни изпълнители, както и от други физически и юридически лица.

(2) Органите и лицата по ал. 1 са длъжни да предоставят сведенията в срок до един

месец от поискването им, с изключение на тези, които се предоставят по специален ред.

(3) Обменът на класифицирана информация се извършва в съответствие със

Закона за защита на класифицираната информация.

(4) Обработването на лични данни се извършва в съответствие със Закона за

защита на личните данни.

(5) Комисията и директорите на съответните дирекции предоставят на органите на

Националната агенция за приходите информация за отнетото в полза на държавата

имущество и за неговото местонахождение.

Чл. 27. (1) За изпълнение на дейностите по глава девета от органите по чл. 16, ал.

2 се осъществява взаимодействие между Комисията и:

1. прокуратурата;

2. Министерството на вътрешните работи;

3. Държавна агенция „Национална сигурност“;

4. Държавна агенция „Технически операции“;

5. Държавна агенция „Разузнаване“.

(2) Редът и сроковете за осъществяване на взаимодействието по ал. 1 се определят

със съвместни инструкции.

12

Чл. 28. (1) За всяко действие по този закон органите по чл. 16, ал. 1 съставят

протокол, освен когато извършеното действие е удостоверено с друг документ.

(2) Лицата, на които при или по повод изпълнение на служебните им задължения

е станала известна информация за извършваната проверка, нямат право да я разгласяват.

Чл. 29. (1) Комисията обменя информация за целите на този закон с

компетентните органи на други държави и с международни организации въз основа на

международни актове и международни договори, които са в сила за Република България.

(2) Комисията сключва международни споразумения за обмен на данни при

проверки на декларациите по чл. 35, ал. 1, т. 2.

Глава четвърта

ПРЕВЕНЦИЯ НА КОРУПЦИЯТА

Чл. 30. Комисията осъществява държавната политика по превенция на

корупцията, като:

1. събира, обобщава и анализира информация за националните антикорупционни

политики и мерки;

2. извършва анализи, разработва и предлага мерки за превенция и

противодействие на корупцията и координира прилагането им, в т.ч. и по сектори;

3. осъществява дейности за разпространение на информацията, свързана с

противодействието на корупцията, включително антикорупционните политики и мерки.

Чл. 31. За изпълнение на задълженията си по чл. 30, т. 1 Комисията:

1. събира и обобщава информация и поддържа бази данни за изпълнението на

антикорупционните политики и мерки;

2. извършва наблюдение и периодична оценка на приложението на

антикорупционните мерки, в т. ч. и по сектори;

3. събира и обобщава добри практики;

4. анализира и предоставя информация на националните, европейските и

международни антикорупционни институции и организации.

Чл. 32. (1) За изпълнение на задълженията си по чл. 30, т. 2 Комисията:

1. съгласува всеки законопроект, изготвен от органите на изпълнителната власт,

относно наличието на корупционен риск, както и извършва последващ анализ на

въздействието на закона;

2. идентифицира и анализира рискови зони за корупция;

3. разработва мерки с антикорупционна насоченост;

4. п

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България