Всенародна борба за чист въздух

Стандарти за твърдо гориво въвеждат догодина

Стойности над допустимите в 25 града у нас

Мерки за намаляване на замърсяването на въздуха бяха обсъдени на конференция в София, организирана от Министерство на околната среда и водите. Във форума днес участваха екоминистърът Нено Димов, вицепремиерът Валери Симеонов и представители на институциите, които имат отношение към решаването на проблема. Европейската комисия вече осъди България заради мръсен въздух в почти цялата страна. Правителството търси отсрочка, за да предприеме мерки за справяне с проблема, иначе ни чакат солени глоби.

Министър Димов посочи, че у нас основният замърсител са фините прахови частици. В 25 града са измерени нива над допустимите. Вредят на въздуха некачествените твърди горива, остарелите отоплителни уреди и старият автопарк. Сред основните проблеми, според Димов, е забавянето на изработването на национална програма за качеството на въздуха, което ще доведе до закъсняване на отпускането на ресурса от 115 млн. лв. предвидени в ОП “Околна среда” за този сектор.

Екоминистърът набеляза като първа мярка за по-чист въздух у нас намаляването на замърсяването от битовото отопление чрез въвеждане на изисквания за качество на въглищата и на дървата. Например сухите дърва дават с 40% по-ниски емисии и топлят повече. Въглищата и брикетите пък трябва да се продават пакетирани.

Стандартът за горивата, използвани за битовото отопление, ще бъде в сила през следващия отоплителен сезон. Така ще се контролира количеството съдържание на пепел и сяра във въглищата и дървесината, използвани за горене.

Трябва да се върви и към подмяна на уредите за отопление и въвеждане на екологичен дизайн, посочи още Димов.

Социалният министър Бисер Петков увери, че неговото ведомство ще подкрепи предложението за въвеждане на екоизискванията за горивата за отопление. Той посочи, че от 205 хил. души у нас на енергийни помощи, 80% ползват твърдо гориво.

02-2“По отношение на транспорта трябва да водим борба с изпускането на вредни емисии”, каза Нено Димов. Според него КАТ трябва да може да отказва първа регистрация на автомобили, които не отговарят на тези изисквания при внос и да засили и контрола по пътищата за замърсяващите коли. Трябва да се промени законодателството така, че пунктовете, които изкупуват отпадъци, да не могат да изкупуват катализаторите. Ще се предложат и данъчни стимули, които да подтикнат гражданите да си купуват електромобили.

Икономическият министър Емил Караниколов обяви, че екипът му се опитва да привлече чуждестранни фирми, за да се произвеждат електромобили у нас. Той обяви, че се обсъждат насърчителни мерки за иновации за подобряване на околната среда чрез оперативните програми и Българската банка за развитие. До 2022 г. трябва да се въведе и европейския регламент за екодизайн за отоплителните уреди.

На конференцията вицепремиерът Валери Симеонов увери, че подобряването на качеството на атмосферния въздух е основен приоритет в програмата на правителството.

 

Шефът на КАТ Бойко Рановски:

86% от колите в България са стари

86% от регистрираните у нас 3 милиона и 284 хиляди автомобила са на възраст над 10 години. Това съобщи на конференцията за мръсния въздух шефът на КАТ Бойко Рановски. От думите му стана ясно, че картината е същата и при вноса. От 257 000 коли, минали през каналите на КАТ за първите 10 месеца на 2017 г., новите са само 37 000. Числото е 14 % от общия брой, което значи, че пристигащите в България автомобили втора ръка пак съставляват 86 %.

Внасяните автомобили са от над 70 държави и много тях навремето не са били произведени по евростандартите за отделяни в атмосферата въглероден двуокис и отровни газове.

При регистрацията пунктовете на КАТ не мерят вредните емисии, защото нямат уреди. Затова с финансиране от Столична община са купени 7 уреда газомери и димомери. До дни пет от тях ще бъдат монтирани на каналите в КАТ-София и ако колите нямат катализатор или не отговарят на евростандарта от годината на производството им, няма да получават първа регистрация. Другите два уреда ще бъдат мобилни и с тях катаджиите ще проверяват по улиците на София. Автомобилите без катализатор ще бъдат спирани от движение.

Проблемът е, че засега в останалите 27 пункта на КАТ по области ще продължават да правят регистрации без да мерят вредните емисии.

 

Столичният кмет Йорданка Фандъкова:

В София са в норми почти всички основни замърсители

Все повече хора предпочитат метрото, трамваите и тролейбусите

Кметът на София Йорданка Фандъкова увери по време на конференция, организирана от екоминистерството, че подобряването на качеството на въздуха е най-важната цел пред общината в момента. Вече се изпълнява поредна програма в тази насока, като усилията са за участие на обществото и държавните органи. “В София имаме вече привеждане в норми на всички основни замърсители с изключение на фините прахови частици”, коментира столичния кметът.

Фандъкова напомни и за значителният напредък на столицата при обновяването на автопарка на градския транспорт с по екологични превозни средства.

За цялата страна се наблюдава наплив на използващите градски транспорт според данни на НСИ. През юли, август и септември тази година общо 65 милиона и 957 хиляди пътници са използвали метро, трамвай и тролейбус. Спрямо същия период от време на миналата 2016 година по този показател се наблюдава увеличение на пътниците с 16 милиона и 839 хиляди.

 

Теменужка Петкова, министър на енергетиката:

Подпомагаме потребителите да минат на газ

03-2Министерството на енергетиката работи и по проект, свързан с подпомагане на битовите потребители да сменят отоплението в домовете си от дърва и въглища и да преминат на природен газ. Това е програмата “Дезире”, финансирана по международен фонд “Козлодуй” с 10,5 млн. евро, съобщи министърът на енергетиката Теменужка Петкова.

Искам да ви уверя, че сектор енергетика осъзнава своята отговорност към качеството на атмосферния въздух и правим всичко необходимо за да имаме своя принос да запазим живота и здравето на българските граждани, допълни тя.

Министърът даде за пример големите горивни инсталации във въглищните централи. Без тях българската енергийна система трудно би могла да се справи. Те дават 41% от електрическата енергия на страната, посочи Петкова. И подчерта, че за последните 12 г. най-голямата ТЕЦ “Марица Изток 2”, е инвестирала 1,13 млрд. лева в сероочистващи устройства и над 15 млн. лв. в прахоулавящи инсталации.

 

Министър Ивайло Московски:

Затягаме контрола върху прегледите на автомобилите

03-1За добро или за лошо, качеството на въздуха струва пари. Българското общество обаче не е готово да плати много. Това заяви министърът на транспорта Ивайло Московски. Той посочи, че от началото на ноември - няма ден в България без проблем с праховите частици във въздуха в страната.

По думите му семействата у нас предпочитат да купят 2-3 стари коли, отколкото един нов автомобил, който да отговаря на екологичните стандарти. Затова, според него, държавата трябва да стимулира закупуването на повече екологични превозни средства. Към момента обаче не е ясно откъде могат да дойдат необходимите пари.

Московски подчерта, че важен елемент в процеса на подобряването на качеството на атмосферния въздух е и затягането на контрола при проверките на техническата изправност на автомобилите. Работи се по въвеждането на софтуер за контрол, обработка и съхранение на данните, с което ще се надгради съществуващата информационна система в пунктовете за технически прегледи. Информацията от прегледите ще се предава в реално време чрез криптирана връзка към Централизирана информационна система, посочи министърът.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България