На 18 ноември 2018 да почерпят

Спортисти и авантюристи ни славят в Гинес Най-любопитните постижения в Книгата на рекордите

Затягат правилата за билбордовете край шосетата

Икономиката ще загуби 2,2 млрд. лева заради недостиг на шофьори Бранша чакаа поне 2000 водачи от българските диаспори

Калоян Паргов: Предсрочни догодина избори са неминуеми

Предупредителен код заради очакваните валежи в 20 области утре

Дубайските полицаи се качват на летящи мотори (ВИДЕО)

Риалити звезда се сгоди за милионерски син Пенелопе каза “да” на Иван Динев

Филмът за Силвио Берлускони препуска към екрана Режисьор е майсторът Паоло Сорентино

70 задържани на протест заради климатичните промени в Лондон

Георги Мамалев: Протестите няма да доведат до нищо добро

Сергей Лавров: „Турски поток“ може да мине през България и Сърбия

Последният ръководител на Комсомола: Промените през 89-а тръгнаха от самата БКП

Националните недоволни от съдията срещу Кипър: Трябваше да ни даде още две дузпи Според тях, шведският рефер е трябвало да отсъди поне още две дузпи

Спас Гърневски: Няма да има предсрочни избори, ГЕРБ ще управлява още два мандата Разполагаме с информация, че БСП участва в организацията на протестите, каза депутатът от мнозинството

Въвеждат Монтесори педагогика в детските градини в Габрово Проектът стартира с 90 000 лева

Снимка: Архив

Община Габрово ще въведе Монтесори педагогика във всички детски градини през следващата учебна година 2018/19 за децата в първа група. Предстои подготвителен период, за който са заделени 90 000 лв. в проекта на бюджет на Община Габрово за тази година. Средствата ще бъдат разходвани за обучение на учители и персонал, купуване на материали за учебния процес и оборудване на залите, където ще се преподава по метода на Монтесори.

Предвидено е обучение на учителите от детските заведения, водено от преподаватели от СУ „Св. Климент Охридски“. Те ще бъдат подготвени как да преподават като следват основните принципи, цели и цикъла от дейности на Монтесори педагогиката.

В ДГ „Мечо Пух“ за първи път се използва новия метод през настоящата учебна година в две групи – първа и втора, където са тригодишните и четиригодишните. Заведението ще послужи като база за споделяне на опит, знания и добри практики с останалите детски градини.

Те въвеждат метода, защото искат да приложат нещо различно и иновативно в работата си, а обучението да бъде по-интересно, по-лесно и в същото време да носи знания и радост на децата. След като представят идеята си на кмета Таня Христова, получават финансова подкрепа и помощ от Община Габрово. Учителите изкарват следдипломна квалификация в СУ „Св. Климент Охридски“, закупуват се материали за работата на децата по Монтесори педагогиката.

Материалите са организирани в различни зони – практичен живот, наука, български език и математика. Подреждат се по сложност на специална табла от конкретното към абстрактното и от лесното към сложното. Всяка една серия е обозначена в цвят, който показва степента на трудност за това упражнение.
Например глаголите, допълненията, предлозите от зоната „български език“ са в различни цветове и така децата ги научават. Математическият материал им помага да развиват разбиране на математическата логика. Детето преминава от чисто сетивно изучаване към измерване и пресмятане. На по-късен етап то се научава да събира, да умножава и дели. Умножението и деленето по метод Монтесори се извършва със специални дървени карти по много лесен, интересен и нагледен начин за децата.

В Монтесори средата малчуганите се развиват с различни темпове, затова за всяко дете в ДГ „Мечо Пух“ има индивидуален план на развитие. Учителите само му предлагат материала за деня, но то решава дали желае да работи по това упражнение или не. Така обучителните материали развиват различните сетива и умения на детето в момент, в който то е готово за това. Няма изготвени програми, в които учителите да принуждават децата по едно и също време да извършват една и съща дейност.

Силвия Митрофанова споделя какво представляват упражненията от зоната „практичен живот“ и на какво учат най-малките. Тя е разделена на практически упражнения, грация и учтивост и контрол на движението. Упражненията в този модул са фундаментални за метода Монтесори, защото чрез тях децата се учат как да се грижат за себе си и за средата, в която работят. Тези умения са важни за тях, защото това е възрастта, в която започват да ги изграждат. Така детето развива своята независимост, самодисциплина и логическо мислене. Материалите, използвани за упражненията, са част от домашната среда, истински и са с детски размери. Например част от упражненията са: миене и сушене на ръце, почистване на обувки, сгъване на дрехи, използване на книга, грижа за околната среда, бърсане на прах по мебели, почистване на маса, грижа за градината и стайните растения, аранжиране на цветя и много други.

Децата в ДГ „Мечо Пух“ се научават да сервират и отсервират, сами си слагат храна в купичките и ги отнасят до масичките си. Учителят само наблюдава дали са си поставили необходимото количество. Упражнението изисква координация на движенията, за да не разсипят или разлеят храната. Дори това да се случи, децата знаят, че не е проблем, защото има средства за почистване и те могат да си почистят. При отсервиране, малчуганите махат остатъците и със специални четки за съдове измиват купичките си и подреждат. След това помощник-възпитателят подрежда съдомиялната машина. В модула „практичен живот“ те учат нещата от живота и това, което им е необходимо. У тях се изграждат навици при хранене, при самообслужване, придобиват вътрешно чувство за ред.

Родителите споделят, че децата им стават много самостоятелни. Голяма част от тях мислят, че те са малки да извършват определени действия, но не са толкова малки, за да се самообслужват, да си събуват и обуват обувките, да се обличат и събличат сами.

Една от причините, поради която в ДГ „Мечо Пух“ избират да въведат Монтесори педагогиката, е работата с родителите. Методът изисква правилата да се спазват от абсолютно всички – от родители, деца и учители. Ако родителите не подкрепят учителите, неглижират поставянето на правилата и не изискват тяхното изпълнение вкъщи, те няма да видят ефекта от обучението. Децата обичат реда, защото той им създава сигурност. В габровската детска градина учители и родители са обединени от обща цел – обучението и възпитанието на децата. Те не се конкурират и не си прехвърлят отговорности, а работят заедно.

Монтесори педагогиката е създадена преди повече от 100 години от италианската лекарка Мария Монтесори. Основава се на идеята да се помага на децата да се справят сами, да имат необходимото социално-комуникативно поведение, да развият в себе си най-добрите качества и умения. Заниманията моделират социални умения у децата. Извършват се в предварително организирана среда, където се обръща специално внимание на всяко едно дете. Монтесори педагогиката има няколко раздела – дейности от ежедневния живот, сетивен материал, език, математика и наука. Основните принципи на метода са свободата и личният избор на детето. То самостоятелно решава в кой етап от живота си да подходи към възприемането на нови умения и знания.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (2)

  1. Абе,госпожи и господа,през последните десетилетия преживяхме какви ли не измислици и нововъведения:на акад.Сендов,на Ал.Фол ,на проф Д. Дончев и т.н…..Всичко това развали образователната ни система и я върна десетилетия назад ,от която се впечатляваха много и черпеха нашия опит други страни.

  2. Неграмотно заглавие. Трябва да бъде ”пвдагогиката на Монтесори” или ”по системата Монтесори”. Не както е сега. Научете се да пишете грамотно на български език.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.