На 26 август 2019 да почерпят

„Лудогорец“ уволни Стойчо Стоев след 0:0 със „Славия“

Политическата коректност развали и „Междузвездни войни” Фенове готвят бойкот на новия филм

Минималната заплата в САЩ вече не е от значение Едва 0,3% от 156-те милиона работници получават такова възнаграждение

Гърция готви есенни оферти за туристите

Иран поиска от Запада разрешение да изнася 700 000 барела петрол на ден

Изкарват по 100 лева на ден от бране на билки Липата ни е най-ароматна в света, изкупуват я по 5 лева килото

Голям пожар е избухнал край Харманли, горят 1000 декара гори

Падат ограничения за трансплантации в чужбина Навременното лечение на деца - приоритет

САЩ и Япония с търговска сделка от Г-7 Доналд Тръмп записа важна победа

Откриха труп на мъж във Враца

Морето по-евтино и топло през септември

Русия разработва броня за сателити

Арестуваха двама души за подпалването на четири пожара в Гърция

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в понеделник, 26 август 2019

Върховната административна прокуратура извърши проверка по сигнал за незаконно издаване на разрешителни за изграждане на ВЕЦ

Върховната административна прокуратура (ВАП) извърши проверка за законност на територията на цялата страна първоначално чрез възлагане на ДНСК по повод сигнал, съдържащ твърдения за незаконосъобразни действия при издаване на административни актове, касаещи разрешителния режим за изграждане на руслови и деривационни водноелектрически централи /ВЕЦ/.

След това от ВАП са съобразени ред правни норми, в т. ч., че водите на реките и принадлежащите им земи са публична държавна собственост по силата на чл.18, ал.1 от Конституцията и чл.11, т.1 от Закона за водите и обременяването с право на строеж се извършва по волята на носителя на правото.

В случаи на установени руслови ВЕЦ в обекти на публична държавна собственост от ВАП е преценено, че по силата на чл.144, ал.1, т.1 от Закона за устройство на територията представянето на документ за собственост от възложителя, респ. на документ, че има право да строи в чужд имот е необходимо условие за съгласуване и одобряване инвестиционните проекти, по които се издава разрешение за строеж.

На тази основа, от ВАП е взето предвид, че натоварен от законодателя с методическото ръководство на управлението и разпореждането с имоти – държавна собственост и с контрол върху дейността на ДНСК е министърът на регионалното развитие и благоустройството, който е и специално оправомощен за участие в евентуални съдебни спорове за такива имоти.

Ето защо, в изпълнение на конституционния прерогатив на прокуратурата да следи за спазване на законността, в защита на държавния и обществения интерес и на основание чл.145, ал.1, т.6 ЗСВ ВАП ангажира министъра на регионалното развитие и благоустройство с оглед проверки за спазване на съответните нормативни изисквания, както и за последващи законосъобразни действия при наличие на условията за това.

В изпълнение на акта по реда на надзора за законност ВАП е уведомена от министъра, първо, че е създадена междуведомствена работна група от представители на МРРБ, ДНСК, МОСВ и Министерството на енергетиката със задача извършване на преглед на приложимата нормативна уредба и анализ на фактическото и правно състояние на изградените ВЕЦ в речните легла на реки – публична държавна собственост и възможностите за уреждане на вещно-правните отношения между инвеститорите и държавата, както и при необходимост да бъдат изготвяни предложения за изменение на съществуващата правна уредба.

На следващо място, ВАП е информирана, че обсъжданите възможни варианти за предприемане на мерки са основно в две насоки:

1. Предвиждане в действащата нормативна уредба на превантивни текстове, недопускащи издаване на разрешения за строеж на руслови ВЕЦ в речните легла на инвеститори, които не са собственици или на които няма законно учредено право на строеж в чужд имот;

2. Възможностите за уреждане на вещно-правните отношения между инвеститорите и държавата по отношение на заварените отношения.

При тази дейност е възложен и анализ на нормативната уредба в съответствие с компетентността на всяко ведомство от работната група, включително за представяне на концепции за евентуални промени или допълнения в действащата нормативна база.

Видно от посоченото е, че мерките на ВАП са насочени не само към решаване на вече възникналите въпроси, но и към законосъобразното регулиране на правоотношенията в тази област и занапред.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.