В закона от 2007 г.: Всеки тунел има отговорник по безопасността

Йонко Иванов, Съюз на професионалните автоинструктори

Всеки тунел има отговорник по безопасността, който трябва не само да прави регулярни, но и внезапни проверки на съоръжението. Това заяви Йонко Иванов от Съюза на професионалните автоинструктори по БНТ. Тази разпоредба е разписана още 2007 година, каза той по повод трагичния инцидент в тунела „Ечемишка“ на АМ „Хемус“.

„Тази наредба е доста стара. Там пише, че на период от 5 години трябва да се правят проверки. Това не изключва факта, че се променя статута на този тунел. Едно е да минат 10 000 автомобила, друго е да минат 100 000. Както мен ме карат да карам със зимни гуми, така аз искам да карам по безопасни пътища, а не моите близки да падне нещо и да ме удари. Трябва да загине човек, за да направим нещо в тази държава“, каза Иванов.

Нормативната база изисква два пъти годишно да се прави обследване на съоръженията, трагичният случай показва, че болшинството от тези съоръжения в България не се поддържат адекватно, коментира по БНР инж. Ясен Ишев, член на Управителния съвет на Научно-техническите съюзи по транспорта.

„Според мен и според това, което чувам, а и съгласно нормативната база, тези прегледи, които се правят на съоръженията, включително и металната конструкция на тунелите, се правят два пъти в годината – пролет и есен, и се дава заключение дали те са годни за експлоатация, или трябва да има някакви превантивни или по-тежки ремонти“, каза инж. Ишев.

Действащата нормативна уредба задължава обследващите конструкцията инженери, освен технически доклад, да изготвят и технически паспорт на съоръжението, в който има определени точки, където обследващият инженер е длъжен да запише задължителните и препоръчителни мерки, които трябва да се изпълнят, за да не се допускат аварии на съоръжението. В този документ трябва да бъде оказан срокът на проверките на съоръжението и дали е годно за експлоатация въобще, обясни Цвятко Тужаров от Управителния съвет на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране.

„Септември месец, разбрах от медиите, е правено такова обследване на тези тръби, при което е установено, че едната е в по-тежко състояние, т.е. тази, която води в посока Варна, и там е започнал ремонтът, а другата тръба е оставена за експлоатация… Тук трябва да се търси отговорът на въпроса – дали е съставен такъв технически паспорт, и какво е записано в него. Ако е записано, че се препоръчва да се направят съответните ремонтни работи и да се отстранят опасните елементи от конструкцията, преди да се пусне движението, то тогава вината е в експлоатацията, а не в инженера, който е обследвал конструкцията“, каза Цвятко Тужаров.

Предстои оценката на експертите, а от Агенция „Пътна инфраструктура“ не могат да посочат чия е вината за трагедията в тунел „Ечемишка“.

Въведените обходни маршрути са:

Товарните автомобили над 12 тона, пътуващи за Варна и Русе, могат да преминават по Подбалканкия път I-6 София – Казанлък – Гурково, след което през Прохода на Републиката /път II-55/ да достигнат Велико Търново, и да продължат по път I-4 Велико Търново – Бяла до Варна или Русе.

Забранява се движението на всички МПС по АМ „Хемус“ в участъка пътен възел „Витинска река“ – пътен възел „Правец“.

Движението на леките автомобили в посока Видин, Русе и Варна от София се осъществява по следния маршрут: по АМ „Хемус“ до пътен възел „Витинска река“ – път I-1 до пътен възел „Правец“ – по АМ „Хемус“ до пътен възел „Коритна“ към I-3 (Русе) и I-4 (Варна). Товарните автомобили се пропускат контролирано в часовете с по-малка интензивност на движението. В останалото време препоръчваме да се ползва АМ „Тракия“ и през Прохода на Републиката и „Ришки“ да се преминава в Северна България.

Забранява се движението на МПС над 12 т по пътищата I-3 Бяла – Плевен – София и I-4 Велико Търново – Ловеч – София в посока София. Алтернативният маршрут за МПС над 12 т в посока София за областите Ловеч и Плевен е: път II-35 Ловеч – Плевен – път II-13 Плевен – Кнежа – Борован – път II-15 Борован – Враца – път I-1 Враца – Ребърково – път II-16 Ребърково – Своге – София.

alternativi_echemishka-06-02-2017

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (2)

  1. От както се помня Хемос е постоянно във ремонти голямо крадене пада там няма сриране

  2. Не болшинството, а всички съоражения се крепят на едната ЧЕСТНА ДУМА!!!

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.