В помощ на министъра на туризма 

Министърът на туризма Николина Ангелкова

Министърът на туризма Николина Ангелкова обяви, че до края на септември на морските летища Варна и Бургас трябва да кацнат общо 17 000 чартъра, или по 188 средно всеки ден. Истината обаче се оказа по-различна. На двете летища наистина е планирано да кацнат 16 693 самолета, но заедно с редовните линии. А до момента заявените чартъри са общо 8215, обявиха от „Фрапорт“, които стопанисват летищата. Или двойно по-малко от заявеното от министъра на туризма. На представителите на сектора им е и пределно ясно, че от брой заявени до брой изпълнени чартърни полети разлика също има, тъй като част могат да бъдат отменени при липса на кандидат-туристи.

Сезонът стартира колебливо с по 1-2 чартъра на ден в края на юни от Германия и Нидерландия. Предвид, че руските туристи вероятно въобще няма да пристигнат за море това лято заради забраните в собствената им страна и ограниченията на пазар Великобритания, е абсурно да се мисли, че средно по 188 чартъра ще кацат всеки ден на морските ни летища, коментираха изказването на министъра от сектора. За момента се надяваме на туристи от Молдова, Украйна и Румъния, но те пристигат основно с автобуси и лични автомобили, а не с чартъри, обясниха в помощ на администрацията от бизнеса.

Наистина, може и да става въпрос за езикова грешка, макар и повторена няколко пъти. Също като изказването за това, че на някои плажове чадърите ще са безплатни, а на други още по-евтини. Но проблем в преброяването и изнасянето на цифри за туризма има.

По същия начин като чартърите от години се броят и туристите, включвайки в статистиката транзитните пътници, собствениците на имоти и прибиращите се гастарбайтери. Затова и се стига до абсурда статистиката да отчита 1,3 милиона гръцки туристи у нас и 1,4 милиона българи в чужбина. И да има разминаване между декларирания брой на нощувките в хотелски стаи и на пристигналите туристи. Очакваше се системата ЕСТИ да промени това, но данните в нея са видими единствено и само за Министерство на туризма и още няколко държавни институции, а остават тайна както за широката публика, така и за самия бизнес, на който са и най-необходими.

Тайна за туристи и бизнес е и друга мимоходом споделена новина от министъра - че от края на март в социалните мрежи се води кампания на няколко пазара за привличане на туристи. И за това са похарчени вече и съответните средства. Представители на бизнеса са категорични, че те не знаят за подобна реклама. Всички конкуренти на нас пазари вече имат видео клипове гледани от стотици хиляди души, а клипът, направен от частна компания и подкрепен от Министерство на туризма, има едва няколкостотин преглеждания, заяви Мартин Захариев от Националния борд по туризъм само преди седмица. Страната ни фатално закъсня да се рекламира като държава с минимално разпространение на COVID -19 и сигурна дестинация, както това направиха наши конкуренти, обясняват от бранша.

Насмешка в социалните мрежи предизвика и изказването, че се работи за удължаване на туристическия летен сезон до края на октомври. Въпреки ниските температури типични за есенния месец край морето, Ангелкова заяви, че се водят преговори с немските здравни каси у нас да пристигнат по-възрастни гости от Германия за лечение у нас. От бизнеса припомниха, че докато всички хотели бяха държавни, в Слънчев бряг се е случвало 5-6 от тях да работят и целогодишно, но с договорени на държавно ниво гости от другите по това време социалистически държави. Ситуацията днес е различна, а за да останат отворени след края на септември летните хотели простата икономическа сметка трябва да предполага печалба, каквато трудно може да се постигне предвид липсата на желаещи да събират тен при температури от 14 - 18 градуса. Още повече, че близо половината от хотелите вече декларираха, че дори няма да отворят за същинското лято, заради липсата на ясни правила за работа, които да защитават както бизнеса, така и туристите.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Коментари