Задържаха четирима заподозрени за нападението над момче в столичен автобус

550 млрд. долара са вложени в бизнес имоти

Турция купува третия си сондажен кораб от Великобритания

Трус от 4,4 по Рихтер в Калабрия

Кухнята влиза в хола на българина Все по-малко софиянци търсят отделно помещение за готвене

14-дневна изолация и наблюдение за всички, пристигнали от Китай в област Сливен

Nasimo отваря прозореца към детството За първи път: Графити изложба в Националната художествена галерия

Полицията в Германия: Шофьорът във Фолкмарзен е врязал умишлено колата си в карнавалното шествие

Медицинските маски свършиха, минаваме на самоделки Заради паниката няма доставки в аптеките

Спират полети от и до Милано Туроператори връщат пари за предплатени екскурзии

Кога ни се полага работно облекло?

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ във вторник, 25 февруари 2020

Ген. Мутафчийски: Всеки ден ще има брифинг във ВМА за коронавируса

Хибридно гласуване предлага ГЕРБ

Харви Уайнстийн е признат за виновен за сексуално посегателство Грозят го до 25 години затвор

В спомена на магията Китай

Изложбата на Вихрони Попнеделев “Пейзажи от Китай” ще остане в галерия “Контраст” до първи март.

Изложбата се открива на седми февруари

Неговата антинормативност бе поднесена с насмешка

Изложбата на Вихрони Попнеделев в Галерия “Контраст” е плод на няколкократни пребивавания на художника в Китай и предизвиква съпоставка с неговото появяване на артистичната сцена в началото на 80-те години. Още тогава Вихрони Попнеделев се отличаваше от връстниците си, от една страна с двойния игрови код на картините с характерното пост-модернистично пародиране на приетите по това време постулати, и от друга с експресивния колорит, плод на особена, бих казала, дива, първична чувствителност, превърнали се по-късно в негов патент, както и мозаечната структура на платното, изградена от резки цветни съчетания до деликатна хроматичност.

Нещо бунтарско имаше и в избора на сюжетите по-близо до прозата на живота, но не в смисъла на директното отричане на нормативния дискурс. Неговата антинормативност бе поднесена с насмешка, присмехулност и самоирония, със силна сетивност, на която отговаряше една собствена и, бих казала, неподражаема свобода на поведението и поглед, в който той бе запазил нещо детско и забавно, и това личеше дори в игривата линия на четката.

Какво стана с Вихрони след посещенията му в Китай? Различната културна и социална идентичност между китайската и нашата култура е успокоила в известна степен ироничния поглед на Вихрони, освен в градските му пейзажи от Китай, но и в умиротворяване на цветовата му палитра, и в начина по който третира детайла – особено силно изразно средство при Вихрони.

Без излишна повествователност, но и без прикриване на конкретния сюжет, в картините му е усетена: хармонията на ежедневието в отразените води на сградите и в безлюдните тесни улички на запазеното от VII век село Син Ие, в притихналия след дъжда, обхванат във влажна мараня парк в Ханджоу, в дантелено нежните преплетени стъбла на лилиите в езерото, във ветрилото от есенни цветове в планините, в човешкия поток по тесните улици в китайските мегаполиси, в сгъстения син сумрак на нощния им живот.

Този път Вихрони не е бързал в преживяването. Оставил го е да улегне, да проникне и стане част от него. Той е и познат, и различен, по-притихнал и извън крясъка на нашето ежедневие, стаен в спомена на магията Китай.

Различната културна и социална идентичност между Китай и нас се оказа ползотворно предизвикателство, довело до успокоение на ироничния скепсис на Вихрони и до серия пленителни пейзажи, изложени в Галерия “Контраст”.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.