Тереза Мей: Британският парламент ще обсъди в сряда официално отлагане на датата на Брекзита

Чужденци похарчиха 1 млрд. лв. за хотели

Хванаха крадци на метални тръби, докато пренасят плячката

Пожарникари извадиха несретница, паднала в Луда Камчия 62-годишната жена пренощувала в коритото преди някой да чуе виковете й и да извика помощ

Българските зеленчуци изчезват Намаляват както площите, така и количествата зарзават всяка година

Росен Желясков: Разочароващо е решението на Европейския парламент в сряда да се гласува пакетът „Мобилност“

Как може да се прекрати отпуска по майчинство

МВнР на Русия: Решението на САЩ да признае суверенитета на Израел над Голанските възвишения не променя позицията на Москва, че това е територия на Сирия

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ във вторник, 26 март 2019

Увеличава се интересът към тристайните жилища Делът на новото строителство нарасна до 30-35%

Пакетът „Мобилност“ влиза в дневния ред на Европейския парламент

Австралиец спря Григор в Маями

US президентът даде Голан на Израел Израелските ВВС бомбардираха цели в Ивицата Газа

Израел започна да нанася удари в Ивицата Газа в отговор на ракетния обстрел

Спекулации за третия кандидат за ЧЕЗ Според чешка медия това е “Еврохолд”

В търсене на храма на легендарния Орфей Археолозите намират на Татул първото надземно светилище в Тракия

Води началото си от тъмната епоха преди Троянската война

В дълбините на Родопите край селцето Татул се извисява невисок каменен хълм. Върхът му е оформен от инструментите на човека като пресечена пирамида. На изравнената площадка е издълбан четириъгълен саркофаг, ориентиран на изток. Странично на южната част на пресечената пирамида е издялан втори саркофаг, този път под висок арковиден свод. По скалите са издълбани и други детайли – стълбища, засечки за днес несъществуващи зидове, ниши и дълбоки свещени кладенци за полагане на даровете. Непосредствено от запад терасата е подравнена и е изсечено четириъгълно легло за главния олтар на светилището. Открити бяха фрагменти от неговия глинен бордюр с красиви животински фигури и растителни орнаменти.

И ето, че през 2004 г. се намериха средства за разкриването на този уникален обект. Разкопките през тази и следващата година показаха, че основната част от съоръженията е издялана в късната бронзова епоха (ХVІІІ-ХІ в. пр. Хр.). Край пресечената пирамида и гробницата върху нея е оформен цял кръг от глинени огнища-олтари, върху които са извършвани жертвоприношенията и възлиянията на боговете. Открити са около 30 такива олтари, понякога функционирали дълго време. В пепелта се намериха стотици предмети, свързани с древните култове. Това са глинени човешки идоли и прешлени за вретено, модели на съдове, костени ашици, предмети от бронз. Край олтарите пък се откриват десетки цели съдове за пиене на свещеното вино и множество кости от жертвоприношенията. Уникални са глинените колела за макети на Свещени колесници, както и навершието за жречески жезъл. Намерена бе и част от златна маска, подобна на откритите на времето от царските гробници на Микена.

По това време главно божество в Източното Средиземноморие е бил Богът-Слънце. Цялото светилище е ориентирано точно на изток към небесното светило. Рано сутрин слънчевите лъчи проникват вътре и огряват свещеното пространство. А изображението на Бога-Слънце се открива под различни форми навсякъде. Керамичните съдове са изпъстрени с неговите символи. Врязаните и запълнени с бяла паста орнаменти покриват целите им стени. Заедно с тракийската се открива керамика от далечни земи – Мала Азия, островите в Егейско море, дори от Критския архипелаг. Това показва, че още в късната бронзова епоха светилището при Татул е било тачено в цялото Източно Средиземноморие.

Всички тези находки доказаха отдавна изказаната догадка на видния историк Иван Венедиков, че при с. Татул е бил почитан легендарният покровител на Родопите, Орфей. Проучвайки преди много години видимите части от мегалитния комплекс, той допуска, че там са били положени останките на велик тракийски цар. Става дума за погребален обичай, коренно различен от по-късното полагане на царете в гробници под високи могили от пръст. Той води началото си от тъмната епоха преди Троянската война и е свързан с дебрите на необятните Родопи. Идеята е царят-жрец на траките и след смъртта си да бъде посредник между боговете и хората. В представите на траките такъв покойник първо става полубог (антроподемон), а после се превръща в същинско божество. Особено важни са местата, където лежат останките на владетелите. Там се създават светилища (хероони), предпазващи местното население от болести и бедствия.

Според Венедиков най-близко свидетелство за изповядвания някога при Татул ритуал са легендите за погребването на прочутия цар-жрец, певец и прорицател, родения в Родопите Орфей. Когато историкът изследва обекта се е виждала единствено гробницата на върха на скалата и издяланите съоръжения около нея. Именно в тях той вижда неговия символичен гроб, за да бъде той посредник между боговете и хората.

Нашите разкопки изцяло потвърдиха идеята на Иван Венедиков. Несъмнено това е най-старият открит в Тракия хероон – светилище на обожествен владетел. Проучванията показват, че култът е имал апогей през късната фаза на бронзовата епоха, когато са се формирали известните митове и легенди. А всичко открито свидетелства, че в този хероон са тачели герой, познат не само в Тракия, но и в далечни земи.

Но изненадите тепърва предстояха. Недалеч от гробницата се виждаше неголяма могилка, образувана очевидно от развалините на някаква монументална сграда. След разкопаването се оказа, че отдолу се крият запазените до 6 м руини на великолепен античен храм с правоъгълен план. Стените са градени от големи и отлично оформени каменни блокове, които са издялани толкова прецизно, че във фугите им не може да се вкара дори острие на нож. От север в храма се е влизало през сравнително тесен вход, а от юг към вътрешността на светилището гледа правоъгълен прозорец.

На практика това е първият откриван от археолозите надземен храм в Тракия от ІV-ІІІ в. пр. Хр., каквато се оказа датировката на съоръжението. Неговата архитектура се отличава коренно от познатото до този момент строителство в Родопите. Това ни накара да смятаме, че при издигането на светилището е било огромно елинистическото влияние от юг. То пък се е дължало на респекта към почитаната в хероона личност, известна не само на траките, но и на техните съседи – древните гърци.

Светото място е било опожарено на границата между двете ери при избухналите междуособици в Тракия, причинени от римското завоевание. След известен застой през ІІ-ІІІ в. комплексът е възстановен, но вече не като хероон, а като богата аристократична вила. Появяват се нови сгради, зидани вече с ломени камъни и хоросан. Една от тях е трапезарията, където собствениците на вилата са правели своите пищни угощения. Във вътрешността на сградата открихме десетки чаши и кани за вино, като повечето от тях са направени от фината римска червенолакова керамика.

Съвсем закономерно през Х-ХІІ в. античната вила се превръща във византийско светско имение. Откритите при разкопките оловни печати-моливдовули показват, че тогава тя е била собственост на видния ромейски аристократ севаст Георги Палеолог, основоположник на династията, която управлява Византийската империя през ХІІІ-ХІV в. Към края на средновековната епоха имението е изоставено, а в древните руини се появява непретенциозен селски некропол.

 

Александър Фол предвижда откриването на светилището

Основоположникът на тракологията Александър Фол също се спира на уникалното родопско светилище: „Ние сме изправени пред тайнствени свещени места на хората от микенския свят, които изповядват култа към Слънцето там, където се чувстват едновременно свързани с небесните и подземните сили – пред гроба на героя, пред гроба на вожда и жреца, пред гроба на Орфей, съединил в мита си всички заедно”.

Как е бил погребан легендарният Орфей?

Античните автори съобщават, че след разкъсването от вакханките на Дионис, чиито главен жрец сам бил, прахът му е сложен в затворена урна и положен върху висока колона. По този начин и в смъртта си антроподемонът Орфей е близо до боговете, но същевременно слънчевите лъчи не бива да докосват неговите кости.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (5)

  1. Докога държавата ще дава възможност на този търтей Овчаров да я цица с невероятните си измислици?…………………..Блъсков ,засрами се,това че даваш трибуна на измисленият професор не ти вдига рейтинга……………Баба ти ще ти се разсърди………….

  2. Абе как така, Мала Азия, островите в Егейско/тракийско/ море и о-в Крит станаха „далечни земи“? Отдавна се знае, че те са били населени с траки! Достатъчно и е да споменем Фригия с мавзолея на цар Мидас и стотиците тракийски надписи, тракийската керамика и документите на Линеар Б с тракийски имена от Крит. Та маските от Крит са тракийски ами тракийските надписи от о-в Самотраки? Разбира се, според Овчаров ние не сме траки въпреки огромното число доказателства за това, а сме дошли от монголските степи, където той ходи, но не донесе факти.

  3. Богомиле,чети Нурутдинов.Малко да ви се прояснят тракийските глави.Вече и на български.Сещаш ли се?Безплатно.

  4. Оти се косите бе хора? Къф ви е проблема? Дишайте дълбоко и се успокойте! Какво лошо ще се случи, ако хора като „Овчаря-професор“ успеят да убедят света, че това е гробът на Орфей или поне Балканския център на култа към Орфей??? Това е културен туризъм, това са пари ,които могат да влязат и във вашите ръце, стига да сте умни. А истината, кой я знае каква е!?!? Никой! Вярно е това в което вярват хората! Богомиле, първо да ти кажа „бъркаш двата щата“. На Крит няма златни маски, такива има в Микена, открити от Шлиман преди 100 години и забележи тези маски са датирани от преди „Троянската война“, ако изобщо е имало такава т.е. тези златни маски от Микена са с 1000 години по-стари от тези златни маски, тук в Тракия. Т.н. „Гробницата на Агамемнон“, куполно съоръжение открито от същият Шлиман и датирано от същия период, е в пъти по-голямо от Тракийските куполни гробници от нашата Тракия, като също е 1000 години по-старо от тях. Фригийските надписи от Мала Азия са наистина около 150-170, но са от 7-8 в. пр. Хр. т.е. те са с около 3-4 века по-стари от десетината надписи от нашата Тракия, което показва мястото в културната история на региона на „нашите Траки“ с които се гордееш. Чудя се защо толкова се гордееш с това, че те са бедните и глупавите роднини на тези народи от юг. Хубаво е малко скромност да проявим, а не да се блъскаме в гърдите като „бай Ганьо в банята“ викайки „Тракарлар, Тракарлар!“ Ти се хвърляш да се хвалиш с това което е на гръцка и на турска земя, а отказваш на „Професора Овчар“ да се похвали с нещо от нашата земя. Що така? А за Нуродтидонов изобщо е трудно да се говори. Неговите истории са трудни за доказване, макар, че в някои аспекти добре обясняват някои трудни за разбиране исторически ситуации. За това и историците не се доверяват на тях.

  5. Не се доверяват,ами.Как да им се доверят,като не им стиска.Нали цялата световна история следва да се пренапише и ще стане една…Българството се събужда обаче,докато има живи българи,спиране няма.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.