АПИ: Не поддържаме монопол на нито един национален доставчик на услуги

Условна присъда за убит пийнал пешеходец

Половината българи не харесват демокрацията

Втори бронз за Бонева

Съдят мъж за четири средни телесни повреди, причинени с пиратки

За да отслабнете след 50-годишна възраст, намалете порциите Здравословните храни не винаги водят до загуба на килограми

Община Търговище с награда за социална отговорност

Вход свободен в бургаския авиомузей

Самолет на израелските авиолинии кацна аварийно на Летище София

Шефът на строителния контрол в Столична община подаде оставка

ЦИК: Увеличаването на секциите с машинно гласуване вероятно ще доведе до повече грешки в протоколите и може да повлияе на резултата

56-годишен мъж е открит мъртъв в дома си в Пловдив, има следи от насилие

Увеличиха с 1 година наказанието на шофьора, прегазил балетист

МОК извади бокса от програмата на Олимпиадата Международният олимпийски комитет отне лиценза на АИБА

Охранител открадна близо 5 млн. евро от банка в Турция

Гай Ричи – Английският тарикат

На 50 години режисьорът Гай Ричи се върна в играта с “Аладин”, който посъживи кариерата му след грандиозния провал на “Крал Артур: Легенда за меча” отпреди две лета. “Аладин” е игралната версия на едноименния анимационен филм от 1992-а и успя да оглави класациите по приходи. Гай Ричи, който започна като автор на тарикатски английски гангстерски филми с малък бюджет, вече има доста цветна и противоречива филмография, но за мнозина неговият най-голям успех си остава бракът с Мадона. А за други – разводът с нея.

Първите кадри от “Аладин” предизвикаха смесени реакции и поляризираха публиката, но в крайна сметка филмът ще направи пари. Филмът е част от плана на “Дисни” да прави нови версии на всичките си класики. Скоро ще излезе и нов “Цар Лъв”. Образът на устатия син джин от “Аладин”, който гласът на Робин Уилямс превърна в поп-културно явление през 90-те, сега се изпълнява от нуждаещия се от хит Уил Смит.

А режисьорът Ричи още ближе рани след унищожителните критики за “Крал Артур”. Според някои коментатори новият му опит в жанра на семейните развлечения със специални ефекти “Аладин” е колкото неочаквано, толкова и логично развитие на кариерата на Ричи.

Английският хулиган привлече вниманието към себе си в края на 90-те години на миналия век като новата надежда на изпадналото тогава в криза независимо британско кино с нискобюджетната гангстерска комедия “Две димящи дула”. Филмът утвърди младия тогава Гай Ричи като майстор на забавните и остроумни реплики с лондонски кокни жаргон, енергичния монтаж, завъртяните мафиотски сюжети, ансамбловите изпълнения, забавния мачизъм и еклектичните надъхващи саундтраци. Талантът му да изгражда колоритни запомнящи се персонажи беше несъмнен. Две години по-късно Ричи повтори формулата, но с по-голям бюджет и Брад Пит в “Гепи”.

И след това се омъжи за “Материалното момиче”. Бракът с Мадона драматично промени курса на кариерата на Гай Ричи. Покрай “Кралицата на попа” той задълба във всякакви езотерики и стана фен на религиозно-мистичната традиция Кабала, която прочутата му съпруга беше превърнала в част от глобалния си личен бранд. Творческите резултати обаче бяха катастрофални. През 2002-а Гай Ричи режисира съпругата си Мадона в главна роля в изумително слабата приключенска романтика “Отнесени от бурята”. Към момента оценката на този жалък опит за филм в сайта IMDb е 3,6 от 10. Съвсем обиден рейтинг, който повече подхожда на полуаматьорски третокласни заглавия.

За повечето фенове на ранния Ричи дистанцията от “Гепи” до “Отнесени от бурята” си остава едно от най-драматичните режисьорски падения в близкото минало.

После той реши да съчетае тарикатската гангстерска формула на “Две димящи дула” и “Гепи” с философските си залитания в “Револвер”. За главната роля Ричи отново нае услугите на Джейсън Стейтъм и му даде задачата да изиграе алфа-мъжкар в мистична битка с архивраг, който накрая се оказва собственото му его. Технически “Револвер” се смята за съвсем прилично упражнение, но драматургичната и идейна бъркотия допълнително вгорчи творческата ситуация на Ричи.

Към 2008-а бракът на Гай с Мадона отиваше към приключване. По същото време той пусна “Рокенрола”, който напомни за първите му два свежи опита, но в още по-лъскава опаковка и почти без претенциозните бълнувания на “Револвер”. Но Ричи се нуждаеше от истински хит. И реши отново да смени посоката.

В края на миналото десетилетие Гай Ричи изплува на върха с близо 80 милиона долара авоарите на далеч по-богатата си вече бивша съпруга. Разводът възроди и неговата кариера. Ричи удари комерсиалния джакпот с високобюджетния приключенски хит “Шерлок Холмс” с Робърт Дауни-син и Джуд Лоу. С този филм и неговото продължение той доказа, че може да организира и режисира суперпродукция и да достави на големите студия полиран и завършен блокбастър продукт. Те му гласуваха доверие и огромен бюджет за “Крал Артур”, но там Ричи отново се спъна и си спомни за времената на унищожителни рецензии и кофти бокс-офис новини от творческия му период с Мадона.

В личния си живот Ричи продължава да се изявява като английски тарикат. Взе си за жена красива моделка, от която вече има три деца. Продължава да тренира бойни изкуства и да ходи по червени килими и светски събития изтупан в дрехи от най-скъпите и престижни лондонски бутици. Но за най-верните си фенове той отдавна е развалил магията на онези “Две димящи дула”.

 

Ще прави “Шерлок Холмс 3”

“Аладин” едва ли ще изкупи греховете на Ричи към киното и със сигурност няма да реставрира репутацията му на готин майстор на комедийния мачизъм с намигване и вкус за качествен саундтрак. Ала връщането му в комерсиалната игра идва точно навреме за “Шерлок Холмс 3”. Ричи вече работи по проекта. Шпионският приключенски екшън трябва да излезе до две години.

 

За него

Даде нов живот на британското кино

Гай е голям приятел, дължа му много. Никой не беше чувал за мен преди “Две димящи дула”. С този филм Ричи даде нов живот на британското кино. Много добре помня онзи период. Всички говореха за филма, за диалога, за образите, за монтажа, за това как Гай Ричи разказва визуално история. После той вдигна залозите с “Гепи” и отново ми се довери. А сега прави някои от най-големите филми в Холивуд.

Джейсън Стейтъм, актьор

 

Майстор на диалога

“Рокенрола” беше един от филмите, които ми помогнаха много в кариерата. Освен това беше един от най-големите купони по време на работа. Да се работи с Ричи е като да ходиш на парти. Той е майстор на диалога, понякога се чудя как може да измисля толкова много интересни реплики и обиди, разбира се. Има неоспорим талант. Ще бъде прекрасно да работим пак заедно.

Идрис Елба, актьор

 

Един от най-надценените режисьори в историята

Гай Ричи е направил някои от най-глупавите английски филми за последните 20 години. Той също така е един от най-надценените режисьори в историята. Инфантилни сюжети, карикатурни персонажи, безумни решения и пълна липса на логика. “Револвер” има специално място в историята на малоумното, но страшно претенциозно кино. Ричи няма една качествена и оригинална идея в цялото си творчество. След години хората ще се чудят как са го харесвали.

Марк Кърмоуд, филмов критик

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. Гай Ричи СЕ ОЖЕНИЛ за Мадона,а не се е омъжил. Певицата е жена.

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.