Германският бизнес се готви за търговска война със САЩ

Фабриката на БМВ в Калифорния

Бизнес кръговете в Германия са сериозно загрижени от протекционисткия курс на новия американски президент Доналд Тръмп и очакват реални проблеми за компаниите, коментира „Дойче веле“

„Препоръчвам на своите колеги предприемачи: бъдете бдителни“, споделя председателят на Федерацията на германската промишленост (BDI) Дитер Кемпф.

„Заплашва ни търговско-икономическа война със САЩ“, предупреди по-рано и Марсел Фрацшер, ръководител на Германския институт за икономически изследвания (DIW) в Берлин. А най-авторитетното бизнес издание в Германия – Das Handelsblatt, посвети на оформящия се проблем специално приложение, озаглавено „Америка: свят, който става чужд“.

Наистина, до този момент новата вашингтонска администрация не е предприела никакви конкретни действия срещу германските и като цяло европейските фирми. Въпреки това Доналд Тръмп вече тръгна открито към рязко изостряне на отношенията с крупни търговски партньори на САЩ като Мексико и към излизане от споразумението за Транстихоокеанско партньорство (ТТП). Така че протекционисткият и антиглобалистичен курс на новия държавен глава на САЩ не буди съмнения. Към това следва да се прибави, че Тръмп вече недвусмислено отправя заплахи по отношение на Китай и Германия.

На 16 януари във вестник Bild и британския The Times бе публикувано интервю на Тръмп, в което той критикува открито един от ключовите отрасли на германската икономика – автомобилната промишленост. Републиканецът вдигна мерника на BMW, заканвайки се да наложи данък за вносната й продукция в размер на 35%, ако компанията построи завод в Мексико за производство на автомобили, предназначени за американския пазар.

Тогава все още бъдещ президент на САЩ, Тръмп се оплака, че на Пето авеню в Ню Йорк пред всеки дом има паркиран „Мерцедес“, докато в Германия „Шевролет“ се среща рядко.

В многобройните публикации в германските средства за масова информация, появили се до този момент, се отбелязва, че през 2013 г. американската корпорация „Дженерал Мотърс“ сама взе решение да прекрати продажбите на „Шевролет“ в Западна Европа, за да не създава излишна конкуренция на друг свой бранд – „Опел“. Но се оказва, че по пътищата на държавите от Европейския съюз се движат достатъчно голямо количество автомобили на друг американски производител – „Форд“. А германските автомобилни концерни на свой ред активно произвеждат автомобили в свои заводи в САЩ, създавайки на американска земя многобройни работни места, за което и Тръмп настоява.

Но както експерти, така и представители на бизнеса се притесняват, че фактите и рационалните аргументи няма да бъдат възприети във Вашингтон, затова се подготвят за най-лошото възможно развитие на събитията и разглеждат различни сценарии. Дитер Кемпф напомня, че правилата на Световната търговска организация (СТО) не позволяват въвеждането на 35-процентен данък; САЩ може да наложат данъчни ставки в среден размер от три до четири процента.

Но какво ще стане, ако Доналд Тръмп игнорира правилата на СТО или дори тръгне към разрив с нея? „По този начин той ще отреже клона, на който самите САЩ седят, защото никоя друга страна не използва толкова интензивно правилата на СТО, за да защити своите интереси“, обяснява Кемпф. А ЕС може да подаде иск срещу САЩ в СТО и да получи право да въведе ответни данъци за американската продукция, предназначена за европейския пазар.

Има различни възможности за реакция, припомня германският политик Манфред Вебер. „Можем да зададем много и различни въпроси, като например колко данъци всъщност плащат в Европа американските компании? Или ако концерните от САЩ изкарват толкова много пари в Европа, защо създават работни места не у нас, а в Калифорния?“, чуди се Вебер.

Източник: Фокус

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.