Изпуснахме Кипър, но не и първото място, драмата ще е до последно

На 17 ноември 2018 да почерпят

Малък гайдар разплака всички във „Фермата“

Вижте от птичи поглед опустошението след пожарите в Калифорния (ВИДЕО)

Искрен Веселинов, „Обединени патриоти“: Валери Симеонов разговаря с Каракачанов преди да реши за оставката

23 лица с трайни увреждания започнаха работа в община Смолян

Започва Рали спринт Сливен

Ограничават движението по Панаирния мост в Пловдив тази събота

Ето кои са окончателните състави на България и Кипър

САЩ намаляват бойците си в Африка За да се фокусират над заплахите от Русия и Китай

Ралица Паскалева предаде псевдо продуцент на ФБР Измамникът искал да я прави порно актриса

Вино без градус е новата мода Наши производители вече правят експерименти за производството му

Протестиращите майки за оставката на Валери Симеонов: Ще чакаме решението на Народното събрание

Министерски съвет потвърди: Оставката на Валери Симеонов е лично негово решение

Насрочиха процес за бунга-бунга партитата Силвио Берлускони отново на мушката на съдебната власт

Глас народен: 2 509 864 пъти „да“, но за какво ?

Какво се случи ? На 6 ноември т.г. се проведе национален референдум с въпрос №1: Подкрепяте ли народните представители да се избират с мажоритарна избирателна система с абсолютно мнозинство в два тура?. Гласът на народа каза 2 509 864 пъти „да“. Тези гласове искат нови лица в политиката. Жалко само, че в референдума нямаше и въпрос №4: Подкрепяте ли кметовете да се избират по действащата избирателна система?. Вероятно на същите 2 509 864 избиратели им е омръзнало „старото лице“ на един и същ кмет, който вече 10 г. не се справя с пътищата, канализацията, сметта и т.н. и същите тези избиратели биха отговорили с „не“ на последния въпрос. Проблемът е, че това отрицание би обезсмислило положителния отговор на първия въпрос – старите кметове се избират точно по мажоритарната система, която се пожелава за новите народни представители. Приказката да внимаваме какво си пожелаваме, че действително може да се сбъдне, е актуална покрай изборите и Коледа.

И още един въпрос – ако приемем за лоша пропорционалната система, как ще избираме след година-две членовете ни за Европейския парламент и общинските съветници? Техният избор е по тази система или „като му дойде времето ще мислим“.

На 21 ноември омбудсманът Мая Манолова внесе в НС предложение за усъвършенстване на законодателната уредба като материализира волята на гласувалите български граждани. Тя безспорно има това право – чл.18 от Закона за нормативните актове и чл.19, ал.1, т.6 от Закона за омбудсмана .
Но дали това е панацеята и тя не е сигурна. „Не искам да се ангажирам с прогнози какво ще се случи след въвеждането на мажоритарната система, нито да давам оценки, коя от избирателните системи е най-добра“ , казва тя. /в.Труд 22.11.2016г/. Нейните колебания са плод на добра информираност и при всички случаи тя заслужава поздравление. Предложението й е една добра база за работа. Ясно е, че липсва еднозначна оценка коя избирателна система е най-добра.

Дебатът в България по този въпрос е много стар, поне от 2002 г. когато в 39 НС бяха внесени няколко законопроекта – от част от групата на НДСВ и Новото време, от Емил Кошлуков и група народни представители.

Избирателната система е технология, трансмисия между избиратели и избраници, която следва да обезпечи представителност на първите и ефективност на вторите.
Представителността на избирателите при всички случаи, ще пострада при мажоритарната система. Литература по въпроса много, примери също – Великобритания, САЩ, Франция. Основно бипартиен модел, често придружен и и с „невъзможна“ математика – 18% от гласовете е равно на 42 % от мандатите.
И още нещо – Съединението ли прави силата или раздробяването? Изброените държави не граничат със Султана с Голямото сърце. Да не „харижем“ Родопа планина преписвайки от Запада. Дано да преувеличавам, но в тези бедни райони 6-7000 гласа не са проблем за Високата порта.

Като позитив на мажоритарния „кастинг“, се изтъква, че работа в Парламента получават най –добрите, че след избора връзката „избиратели – избраник“ е много тясна. Последното твърдение е илюзорно по действащата ни Конституция – избирателите не могат да отзоват избраника си от своя район, както е при т.нар. императивен мандат.

Отношенията на императивния мандат бяха уредени в Конституциите от 1947 и от 1971 г. Разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от първата гласи: „Представителите на народа във всички представителни органи са отговорни пред избирателите. Избраниците могат да бъдат отзовани и преди срока, за който са избрани.“ . Подобен е тестът на чл.7, ал.1 от Конституцията от 1971г.

В разпоредбата на чл. 67 от Конституцията обаче е заложен принципът на свободния мандат, който принцип е основополагащ и за Търновската конституция (чл.87).
Сходна е уредбата на свободния мандат и в другите правни системи. Изключението – императивен мандат – се прилага в част от САЩ – регламентиран е в 15 щата и във федералния окръг Колумбия .

Толкова по „тясната“ връзка между избиратели от конкретен район и избрания от тях народен, а не „районен“, представител.

При пропорционалната система – се поставя проблема за „ефективността“ на избраниците. Техният професионализъм, работоспособност, диалогичност.
Към момента, в 43 -то НС има 23 парламентарни комисии ,а в МС има 18 министерства. За всяка от тези позиции се изисква експертност. В този смисъл всяка партия/коалиция следва да представи палитра от професионалисти – юристи, икономисти, агрономи, лекари, учители, представители на културата, изкуствата, спорта, бизнеса, които ако бъдат избрани, се предполага че следва да работят професионално в съответните комисии/министерства. Това вече е проблем, защото за съжаление в България все още се приема, че „добро момче“ е професия – лоялен, верен на партията, но с нулев стаж, извън политиката. Лоялността е абсолютно задължително качество, в личен план –никога не съм забравял протегната към мен ръка, но не е достатъчна.

Затова си струва да се положат усилия – да се вземат само позитивите и от двете системи. Нещо до което законотворците от 2002 г. са се доближили.
Не би било добре, за пореден път, да се демонстрира ефектът на махалото – от едната крайност на „партийните назначения“ към другата крайност на мажоритарно избрани, обвързани само с определени райони, вероятно и с определени финанси, избраници.

Изключително важно при мажоритарна система е районирането на тези 240 едномандатни изборни райони. Тук подводните камъни и „заиграването“ с територия и население биха били най-коварни. До сега беше ясно – по Закона за административно-териториалното устройство на България са регламентирани 28 области, като прибавим още 2 за София-град и 1 за Пловдив-област, общата сума от 31 изборни района е законово определена. Само допълнителни детайли се определят от Президента / чл.249 ИК/.

Към момента не ми е известен проект за методика при новото райониране. Проблемът не е само наш, подобни манипулации с граници и избиратели, не са чужди на страните с мажоритарна система – най-отдавна проблема „Джеримандъринг“ /Gerrymandering/ се проявил в САЩ.
Не би следвало тотално да се отнеме правото на партиите да бъдат национални „селекционери“ на отбора. Вярно е , че и при мажоритарните избори се представя партийна листа за съответния район, но при единствен критерий – разпознаваемост и избираемост на кандидата. Дори да приеме, че в следващия парламент ще влязат 240 звезди, любимци на народа това не значи непременно добър отбор
Следващият въпрос, който заслужава внимание са инициативните комитети – добра форма за локална, гражданска активност , стига да има гаранции за необвързаност. Когато няма такива гаранции, че избрания народен представител ще представлява всички избиратели и че няма да е обвързан със задължителен мандат се компрометира чл.67 от Конституцията.

Известно е , че политиката е изкуството да постигнеш възможното, тя е колективна игра, когато органът е колективен . Не е за индивидуалисти от инициативни комитети. За кметовете е различно – едноличен орган. Съгласно чл.11, ал.3 от Конституцията – партиите съдействат за формиране и изразяване на политическата воля на гражданите. Това е принципа, другите „колективни“ участници в политическия процес следва да са изключения.

В противен случай вместо за парламентарно представени партии, ще се говори за парламентарно представени фондации – „ А-ляска за България“, за парламентарно представени проекти – “Заешки главички“, за парламентарно представени хотелски вериги – “ За морето и Рейзи – завинаги“ и т.н.
Ако това искат 2 509 864 български избиратели – глас народен, глас божий. Честито и наздраве!

* Авторът е юрист, народен представител в 41-то Народно събрание

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (10)

  1. Какво мислите ? При мажоритарен избор между Боко Тиквата и Кмета на Симитли, кой ще победи ?

  2. и този е завършил котилото на демократи су… също кат селтака желев и седерастката фифилота…

  3. От тези 2 509 864 български избиратели , 2 500 000 не знаеха смисъла на мажоритарната система в българската реалност, сега вече разбраха за какво иде реч, но нали от телевизора един ЧАЛГАР им каза и те хукнаха към поредната ЛЪЖА.

    1. Аууууу!!!! „Тролът“ с партизанското име „инжИнера“ пак се „изходи“ по въпроса!!!! Това миризливо „тролче“ явно е решило да „плюе“ на волята на повече то 2 500 000 българи!!!! По какво си инжИнер, бе близачо??

    2. Аууууу!!!! „Тролът“ с партизанското име „инжИнера“ пак се „изходи“ по въпроса!!!! Това миризливо „тролче“ явно е решило да „плюе“ на волята на повече от 2 500 000 българи!!!! По какво си инжИнер, бе близачо??

    3. Защо пък мислиш, че народа не знае, че от една паница фасул каквото и да избере, все ще е фасул. Но иска всеки кандидат депутат да се кандидатира само от едно място, всеки кандидат да знае какво иска партията, която представлява, да знае точно кой какви обещания е дал и да отговаря пред избирателите си за неизпълнените обещания.

  4. Истината не мирише, ЧАЛГАТА в момента смърди от всякъде във форума със всички анимационни герои с пораснали от ЧАЛГА уши.

    1. А сестра ти защо проституира на околовръстното? Сещаш се, че тема на спора е референдума, а не кой го е предложил или подкрепил. На всичко отгоре няма никакво значение, какво мислят 240 хрантутника и техните /визирам теб/ г-ъ-з-облизци, когато суверенът е изразил волята си. Да оставим на страна факта, че имахте цяла година да просветлите „простия“ народ, за да не гласува по този начин. КОЛКОТО ПОВЕЧЕ МЪРДАТЕ, ТОЛКОВА ПО-ЧЕПАТ ЩЕ ВИ ПОРИ!!!! И ако се опитате да подмените вота, може да ядете як кютек. В буквалния смисъл!

  5. Суверенът ще избере следните избраници :
    Митьо Пищова
    Бат Сали
    Бисер Миланов – Петното
    Зайо Байо
    Кума Лиса
    Кумчо Вълчо
    Митьо Очите
    Слави Чалгаря
    Ахмед бей
    Местан бей,
    да са ви честити бъдещите известни и неизвестни народни избраници.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.