Меркел и Борисов в отговор на “Труд”: България влиза много скоро в Шенген Премиерът събира европейските лидери и Реджеп Ердоган във Варна

Командоси щурмуват пробно прототипи на стената на Тръмп

Ципрас: Македонска нация никога не е имало Ще е абсурдно обаче в името на страната да няма Македония, смята гръцкият премиер

Хиляди румънци се събраха на протест в Букурещ (ВИДЕО)

САЩ и Русия призоваха Турция и сирийските кюрди към сдържаност

Турция нанесе въздушен удар по позиции на сирийските кюрди

Aварирал ТИР край Драгоман запуши пътя за Калотина

166 снегорина чистят софийските улици

Отмениха бедственото положение в община Баните

Сирия се рекламира като туристическа дестинация

Хванаха шофьора, който прегази мъж край Нови Искър и избяга

Близо 100 000 лв. са събрани за доизграждането на храма във ВТУ Почетоха Деня на Свети Евтимий, Патриарх Търновски

Австралия приветства експериментален спасителен дрон В проекта са инвестирани стотици хиляди долари

$ 70 млн. награда за откриването на малайзийския самолет МН370 Тексаска компания възобновява търсенето на изчезналия боинг

През обектива на „Труд“: Как Борисов и Меркел отговарят на медиите (СНИМКИ)

Големите надежди

Доскоро автомобилните производители се състезаваха кой ще впрегне най-много конски сили в една кола. Днес надпреварата е кой ще измине най-много километри с едно зареждане на батериите. Ново поколение ефективни електрически модели с пробег 500-600 км са звездите на откритото във Франкфурт 67-о автомобилно изложение и оправдават неговото мото: „Да изживеем бъдещето“.

Превозните средства, които ще се използват в обозримото бъдеще, трябва да бъдат по-добри от сегашните във всяко едно отношение. По-красиви, по-умни, по-удобни, по-екологични. Но явно и по-скъпи заради вградените високи технологии. Франкфуртското изложение като най-голямото събитие за автоиндустрията в Европа показва на публиката какво може да очаква от производителите в следващите години. И тъй като подозрителната миризма на дизел и манипулирани стойности на вредните емисии се разстла над (почти) всички водещи марки, вниманието сега е фокусирано върху красивата утопия за перфектни електрифицирани коли. Те няма да замърсяват околната среда, няма да унищожават петролните залежи на планетата, няма да имат нужда от водач, няма да катастрофират и изобщо май няма да създават никакви грижи на хората, а ще им помагат да се справят с делнични задачи като намирането на паркомясто, правенето на резервация за ресторант, напомняне за забравено плащане и т.н . Звучи прекрасно.

За да претворят смелите думи в дела и да оправдаят големите надежди на франкфуртското изложение, автомобилните компании афишират мащабни планове и бомбастични суми за разработка за нови технологии, които гравитират около електрификацията. По традиция на германска територия с най-голям замах действат германските фирми. Volkswagen прокламира, че до 2025 г. всяка четвърта кола на концерна ще се движи на ток, което означава 3 милиона превозни средства. В следващите 8 години най-мощният европейски автоконцерн ще лансира 80 нови модела – 50 електромобила и 30 Plug-In хибрида. До 2025 г. ще предлага поне 25 коли на ток. В същия срок Daimler планира да пусне двойно повече електрически автомобили, като големият шеф на концерна Дитер Цече все пак напомни, че един електромобил е толкова „чист“, колкото е „чисто“ производството на електричеството, с което зарежда батериите си. След 2019 г. традиционната шведска марка Volvo (която не участва в изложението) предвижда да продава само електрически и хибридни коли. От 2020 г. групата Jaguar Land Rover ще има електрически вариант на всеки модел…

Изброяването на производители и амбиции в сферата на електрическата мобилност може да продължи още дълго. На автомобилните си страници „Труд“ ще продължи да представя най-интересните разработки.

26-4

Обречен ли е дизелът?

Грандиозните скандали за манипулирани стойности на отделяните вредни вещества от дизеловите двигатели хвърли тежка сянка върху бъдещето на тези толкова ефективни задвижващи системи. Европейските потребители харесват автомобилите на дизел заради съчетанието от нисък разход на гориво и висок въртящ момент. Факт е обаче, че в последните месеци след дизеловата афера този тип нови коли се продават по-малко в Европа за сметка на бензиновите. Намеренията на някои мегаполиси да забранят дизеловите коли в централните градски зони също утежнява положението.

Много по-перспективно е да подобрим дизеловите двигатели, отколкото да ги забраним“, смята Дитер Цече, шефът на концерна Daimler, който отделя 3 милиарда евро за разработки на нови дизелови технологии. Колегата му Матиас Мюлер от Volkswagen гарантира, че в момента дизеловите мотори на концерна са изключително чисти, а предстоящото въвеждане на новото поколение двигатели ще свали азотните окиси с още 50 процента.

Огромният финансов, технологичен и човешки ресурс на големите автомобилни производители може да доведе до ренесанс на изобретения от Рудолф Дизел през 1897 г. двигател. По онова време, в зората на автомобилната индустрия, не е било ясно кои мотори ще се наложат на пазара, защото е имало и коли с електрически акумулатори. Повече от век по-късно тази дилема отново е на дневен ред.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.