Искат постоянен арест за 20-годишен, хванат с наркотици В автомобила на младежа имало тревиста маса, реагирала на амфетамин

Глобалният пакт за миграцията бе официално приет

Арестуваха 33-годишна ало измамница в Плевенско

Побойник счупил челюстта и избил два зъба на мъж в Свищов

Трима са в болница след катастрофа край Търново

Великобритания може да се откаже от Брекзит, без одобрение на другите страни членки на ЕС

Ловък крадец измъкна 365 лв. от портфейла на търновка Непознатият помолил жената да му развали пари

Технически проблем спря достъпа до част от услугите на Пътна полиция

Котел подпали гараж и постройка в Бяла черква Огнеборците спасили две сгради от пожара

АФИС: 43% от българите смятат, че корупцията в правосъдието е най-висока

„Булгаргаз“ внесе искане в КЕВР природният газ да поскъпне с 3 и половина процента от януари

Задържаха младеж, изнасилил и задушил 70-годишна жена в Павликенско Злодеят е в ареста за 72 часа, грози го затвор до 20 години

Бисери на световната класика ще звучат в коледния концерт на театъра в Търново

Идеите на Пол Ромър, които му донесоха Нобелова награда Изследванията му показват как знанието може да служи като двигател за дългосрочен икономически ръст

Късо съединение подпали къща и уби 64-годишен мъж във Видинско

Горан Брегович – На брега на купона

На 67 години Горан Брегович продължава да е могъщият Тиранозавър рекс на балканската музика и този петък отново ще развлича българската публика на голям концерт в столичната зала „Арена Армеец“. Сега обаче Брегович идва заедно с легендарната си банда от едно време „Биело дугме“, а шоуто обещава да бъде епично и носталгично пътешествие през културната история на бивша Югославия и Балканския полуостров като цяло.

Брегович е композитор, китарист и певец с международна слава – може би най-успешният музикант от региона. Той изкачва върхове на териториите на рока, фолк рока и филмовата музика. Дългата му кариера преминава през жанрове и стилове, абсорбира традиционни влияния, интерпретира познати мотиви и ги представя в нова и вълнуваща светлина.

Той черпи страшно много от циганската култура и музика и е един от най-ярките посланици на ромското звучене по света. В интервю преди години той споделя: “При циганите няма дисциплина. Ти им предлагаш мелодия, даваш им някакви указания, а по-нататък те всичко правят посвоему. Те просто не са способни да мислят за нещата като за заслужаващи уважение. Това е свързано с тяхното отношение към Бога. Те нямат религия в християнския или мюсюлманския смисъл на думата. Те са твърде горди, за да се прекланят пред Бог. Имат с Бог преки отношения. Така че даже военните маршове, изсвирени от цигани, се превръщат в нещо весело и танцувално.”

Този витален дух на веселие и хаос, на естетически парадокси и калкулирано обезумяване е вграден в ДНК-то на живите изпълнения, които допълват легендата за Брегович, наричано още и Брега. Независимо дали свири рок с “Биело дугме” или фолклорни и цигански епоси със своя Оркестър за сватби и погребения, Брегович виртуозно предава посланието на музиката си. А то е послание за празнуване на човешката природа такава, каквато е. Малко артисти са способни да създадат толкова качествена купонджийска атмосфера по време концерт.

Горан се ражда в Сараево, в семейството на сръбкиня и хърватин. От малък започва с уроците по цигулка, но бързо се усеща и преминава на китара защото “момичетата харесват китаристи”. Основава първия си, безименен състав в осми клас на основното училище. Иска да се запише в художествена гимназия, но майка му се бои, че там се записват само “хомосексуални”, и настоява да се ориентира към транспортния техникум. Горан се съгласява, при условие че ще му позволи да си пусне дълга коса. В техникума става басист на група “Изохипси” (Izohipse), в която не се задържа дълго, както и в самия транспортен техникум. Прехвърля се в гимназията и в група “Бещие” (Bestije – зверове). Още на шестнадесетгодишна възраст започва сам да се издържа, като свири фолк в кръчмата в Кониц, продава вестници и работи по строежите.

През 1974 Горан сформира и станалата иконична банда “Биело дугме” (Bijelo dugme – бяло копче). Композитор и китарист, той признава своята непреходна любов към рокендрола: “По това време рокът имаше най-съществена роля в нашия живот. Това беше единственият начин, по който гласът ни можеше да се чуе и на всеослушание да изразим недоволството си, без да рискуваме да бъдем арестувани (или нещо подобно).”

С “Биело дугме” владее сцените в бивша Югославия цели 15 години – от 1974 до 1989 г., поставя всички възможни дискографски рекорди и налага рокендрола като начин на живот на поколения свои последователи. Петнадесетте години работа с “Биело дугме” са белязани с маратонски турнета и безкрайни давания на автографи, защото Горан става идол за младежта в Източна Европа, но накрая това го изморява и отегчава.

В края на 80-те години на миналия век Брегович започва да пише филмова музика. Периодът е белязан от славната му колаборация с режисьора Емир Кустурица. Двамата работят по три шедьовъра – “Циганско време”, “Аризонска мечта” и “Ъндърграунд”, но отношенията ми се развалят, а пътищата – разделят. Брегович продължава да пише филмова музика за големи режисьори и да изнася концерти по целия свят. Живее на много места, но винаги се връща на мястото, което вдъхновява творческото му сърце – Балканите.

 

Калашников“ и любовта към оръжието

Песента “Калашников” е една от най-популярните песни на Брегович с особено силно влияние сред феновете му на Запад. В интервю отпреди години Брегович говори за любовта към оръжието, която е вдъхновила създаването на произведението: “Това е песен, написана от мен на цигански, нещо от типа “балканско есперанто”, и мога да се закълна, че преди мен тази песен не е съществувала, макар да я чувам от бабите в сръбските села. Тя е за хората, които обичат оръжието. “Бих продал собствената си тъща за нов “Калашников”, бих направил всичко за нов “Калашников”. Хората понякога изпитват странна страст към оръжията: не искат да ходят на война, не искат да стрелят. Просто им е нужно да имат оръжие, да го чувстват.”

 

За него

Винаги е удоволствие да работя с него

С Горан Брегович имаме прекрасно приятелство и партньорство, което се разви през годините. Той носи в себе си усещане и познание за истинския рок, усеща пулса на музиката и на публиката. Затова и концертите му са толкова успешни, независимо дали свири на стадион, в изискана елегантна зала за класическа музика или в потна и пиянска кръчма. Смятам, че това, което направихме заедно по музиката на изключителния филм “Аризонска мечта”, е нещо специално. Винаги е удоволствие да работя с него.

Иги Поп, музикант

 

Горан е голяма работа

Никога няма да забравя времето, което прекарах с Горан, Емир и Иги Поп, докато снимахме “Аризонска мечта”. Беше изключително преживяване, доминирано от творческа свобода, креативен кураж, импровизации, търсене на артистична истина. Брегович създава прекрасна музика, той е майстор на китарата, пише текстове и мелодии. И обича да се забавлява. Той е от хората, за които животът на истина е купон. За Иги – също. Това ми допадна страшно много. Горан наистина е голяма работа.

Джони Деп, актьор

 

Крадец или просто диджей

Брега е обикновен крадец, опитен крадец. Брегович е човек, който ще ви покани на вечеря, ще ви открадне портмонето и накрая ще каже, че той е платил. Можем да третираме Горан Брегович и като диджей. Ще ви кажа и защо. Оказа се, че едната композиция, която той създаде за филма “Аризонска мечта” и която Иги Поп изпя, всъщност е стара песен. Той само я е аранжирал по нов начин и я представи за своя. В Париж имаше съдебно дело за това

Емир Кустурица, режисьор

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.