Горя банков клон в една от най-красивите сгради в Пловдив

Двама от обирджиите на Роженския манастир остават в ареста Другите двама ще са под надзор на инспектор от Детска педагогическа стая, реши съдът в Плводив

Военни лекари от Виетнам ще се обучават във ВМА

Заместник-кметът на Благоевград Христина Шопова награди участници в турнира за фитнес и културизъм „Скаптопара“

В Русия продължават протестите срещу пенсионната реформа

Стотици работници от „Винпром Карнобат“ излязоха на протест в центъра на града

Адвокат ръководел обирджиите на Роженския манастир

Младите шофьори на пътя само с придружител

Първи национален гайдарски събор стартира в смолянското село Стойките

Плевен отбеляза 110-тата годишнина от обявяването на Независимостта

Лора и Наско Колев като декори във „Вип Брадър“ Популярните изпълнители не обелват и дума повече от това, което се изисква от тях от Големия брат

14-годишна българка стана световна шампионка по кикбокс

Десислава Атанасова: Президентът опитва да отблъсне от себе си сянката на БСП

Стотици старозагорцуи честваха Деня на Независимостта

110 години Независимост беше отбелязана в Сливен

Горан Брегович – На брега на купона

На 67 години Горан Брегович продължава да е могъщият Тиранозавър рекс на балканската музика и този петък отново ще развлича българската публика на голям концерт в столичната зала „Арена Армеец“. Сега обаче Брегович идва заедно с легендарната си банда от едно време „Биело дугме“, а шоуто обещава да бъде епично и носталгично пътешествие през културната история на бивша Югославия и Балканския полуостров като цяло.

Брегович е композитор, китарист и певец с международна слава – може би най-успешният музикант от региона. Той изкачва върхове на териториите на рока, фолк рока и филмовата музика. Дългата му кариера преминава през жанрове и стилове, абсорбира традиционни влияния, интерпретира познати мотиви и ги представя в нова и вълнуваща светлина.

Той черпи страшно много от циганската култура и музика и е един от най-ярките посланици на ромското звучене по света. В интервю преди години той споделя: “При циганите няма дисциплина. Ти им предлагаш мелодия, даваш им някакви указания, а по-нататък те всичко правят посвоему. Те просто не са способни да мислят за нещата като за заслужаващи уважение. Това е свързано с тяхното отношение към Бога. Те нямат религия в християнския или мюсюлманския смисъл на думата. Те са твърде горди, за да се прекланят пред Бог. Имат с Бог преки отношения. Така че даже военните маршове, изсвирени от цигани, се превръщат в нещо весело и танцувално.”

Този витален дух на веселие и хаос, на естетически парадокси и калкулирано обезумяване е вграден в ДНК-то на живите изпълнения, които допълват легендата за Брегович, наричано още и Брега. Независимо дали свири рок с “Биело дугме” или фолклорни и цигански епоси със своя Оркестър за сватби и погребения, Брегович виртуозно предава посланието на музиката си. А то е послание за празнуване на човешката природа такава, каквато е. Малко артисти са способни да създадат толкова качествена купонджийска атмосфера по време концерт.

Горан се ражда в Сараево, в семейството на сръбкиня и хърватин. От малък започва с уроците по цигулка, но бързо се усеща и преминава на китара защото “момичетата харесват китаристи”. Основава първия си, безименен състав в осми клас на основното училище. Иска да се запише в художествена гимназия, но майка му се бои, че там се записват само “хомосексуални”, и настоява да се ориентира към транспортния техникум. Горан се съгласява, при условие че ще му позволи да си пусне дълга коса. В техникума става басист на група “Изохипси” (Izohipse), в която не се задържа дълго, както и в самия транспортен техникум. Прехвърля се в гимназията и в група “Бещие” (Bestije – зверове). Още на шестнадесетгодишна възраст започва сам да се издържа, като свири фолк в кръчмата в Кониц, продава вестници и работи по строежите.

През 1974 Горан сформира и станалата иконична банда “Биело дугме” (Bijelo dugme – бяло копче). Композитор и китарист, той признава своята непреходна любов към рокендрола: “По това време рокът имаше най-съществена роля в нашия живот. Това беше единственият начин, по който гласът ни можеше да се чуе и на всеослушание да изразим недоволството си, без да рискуваме да бъдем арестувани (или нещо подобно).”

С “Биело дугме” владее сцените в бивша Югославия цели 15 години – от 1974 до 1989 г., поставя всички възможни дискографски рекорди и налага рокендрола като начин на живот на поколения свои последователи. Петнадесетте години работа с “Биело дугме” са белязани с маратонски турнета и безкрайни давания на автографи, защото Горан става идол за младежта в Източна Европа, но накрая това го изморява и отегчава.

В края на 80-те години на миналия век Брегович започва да пише филмова музика. Периодът е белязан от славната му колаборация с режисьора Емир Кустурица. Двамата работят по три шедьовъра – “Циганско време”, “Аризонска мечта” и “Ъндърграунд”, но отношенията ми се развалят, а пътищата – разделят. Брегович продължава да пише филмова музика за големи режисьори и да изнася концерти по целия свят. Живее на много места, но винаги се връща на мястото, което вдъхновява творческото му сърце – Балканите.

 

Калашников“ и любовта към оръжието

Песента “Калашников” е една от най-популярните песни на Брегович с особено силно влияние сред феновете му на Запад. В интервю отпреди години Брегович говори за любовта към оръжието, която е вдъхновила създаването на произведението: “Това е песен, написана от мен на цигански, нещо от типа “балканско есперанто”, и мога да се закълна, че преди мен тази песен не е съществувала, макар да я чувам от бабите в сръбските села. Тя е за хората, които обичат оръжието. “Бих продал собствената си тъща за нов “Калашников”, бих направил всичко за нов “Калашников”. Хората понякога изпитват странна страст към оръжията: не искат да ходят на война, не искат да стрелят. Просто им е нужно да имат оръжие, да го чувстват.”

 

За него

Винаги е удоволствие да работя с него

С Горан Брегович имаме прекрасно приятелство и партньорство, което се разви през годините. Той носи в себе си усещане и познание за истинския рок, усеща пулса на музиката и на публиката. Затова и концертите му са толкова успешни, независимо дали свири на стадион, в изискана елегантна зала за класическа музика или в потна и пиянска кръчма. Смятам, че това, което направихме заедно по музиката на изключителния филм “Аризонска мечта”, е нещо специално. Винаги е удоволствие да работя с него.

Иги Поп, музикант

 

Горан е голяма работа

Никога няма да забравя времето, което прекарах с Горан, Емир и Иги Поп, докато снимахме “Аризонска мечта”. Беше изключително преживяване, доминирано от творческа свобода, креативен кураж, импровизации, търсене на артистична истина. Брегович създава прекрасна музика, той е майстор на китарата, пише текстове и мелодии. И обича да се забавлява. Той е от хората, за които животът на истина е купон. За Иги – също. Това ми допадна страшно много. Горан наистина е голяма работа.

Джони Деп, актьор

 

Крадец или просто диджей

Брега е обикновен крадец, опитен крадец. Брегович е човек, който ще ви покани на вечеря, ще ви открадне портмонето и накрая ще каже, че той е платил. Можем да третираме Горан Брегович и като диджей. Ще ви кажа и защо. Оказа се, че едната композиция, която той създаде за филма “Аризонска мечта” и която Иги Поп изпя, всъщност е стара песен. Той само я е аранжирал по нов начин и я представи за своя. В Париж имаше съдебно дело за това

Емир Кустурица, режисьор

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.