Мачовете и спортът по телевизията днес, вторник, 10 декември 2019

На 10 декември 2019 да почерпят

Дневен хороскоп на Алена за вторник, 10.12.2019

Тихият талант, в който всички припознават Пирло

Мишел Бачелет: Глобалното затопляне може да предизвика кризи в сферата на човешките права

Трансджендър лудост в Холивуд

Кола се преобърна и падна в коритото на Старата река в Казанлък

Москва вдига ракетен купол над Арктика

Жълт код за мъгла в 13 области утре

Две деца и двама възрастни с опасност за живота

Премиерът Борисов: Винаги съм щастлив, когато има добри данни за българската икономика

България е 52-ра по човешко развитие Лидери сме на Балканите, изпреварваме и Турция

Нараства интересът към къщи край Бургас Най-скъп е кв. “Братя Миладинови”

Две деца пострадаха при челен удар в Шумен

Запечатват заведения на фирми бушони Трупат задължения за 1-4 млн. лв., но не ги плащат

„Гражданска“ според нарушенията и на двамата съпрузи Фирмите ще плащат в зависимост от историята на автомобила

При лизинг водещо ще бъде кой е шофьорът

Цената на застраховката „Гражданска отговорност” ще зависи от броя и тежестта на нарушенията, които са направили и двамата съпрузи и дори членовете на цялото семейство, които са карали колата. Това ще става като се определя рисков профил не само на шофьора, а и на самия автомобил. Това е една от промените, които ще влязат в сила след въвеждане на системата бонус-малус за определяне на цената на полицата. Консултантът по въвеждането на системата Ърнст енд Янг представи в Комисията за финансов надзор окончателния си доклад. В него са разработени 11 възможни сценария за системата. Целта е шофьорите, които карат по-рисково и правят повече нарушения да плащат повече, а изрядните по-малко.

Освен нарушенията на собственика, ще се води статистика и за катастрофите, в които е участвал всеки автомобил. Предложението предвижда при прехвърляне на автомобил цената на застраховката „Гражданска отговорност” да се определя според по-рисковия профил – на новия собственик или на колата. Целта е при въвеждане на системата да не се стигне до масово прехвърляне на коли от хулигани на пътя с много нарушения, на техните съпруги или пълнолетни деца, които нямат глоби на КАТ, само за да платят по-малка цена за полицата.

Ако пък един човек притежава повече от един автомобил, цената на „Гражданска отговорност” за всяка кола ще се определя като се вземе по-рисковия профил – на собственика или на конкретния автомобил. Така дори и двете коли в семейството да се водят на името на примерната на пътя съпруга, ако един от автомобилите реално се шофира от съпруга и той често прави нарушения, цената на полицата за него значително ще нарасне. Ако пък в семейството има един автомобил и собственикът му е изряден на пътя, цената за неговата полица отново може да нарасне, ако колата се използва и от двамата съпрузи и децата и някой от тях причини катастрофа.

В доклада специално е обърнато внимание на фирмените автомобили и на колите на лизинг. При фирмените коли за определяне на цената на „Гражданска отговорност” ще се взима предвид историята на МПС-то – колко пъти е участвало в пътнотранспортно произшествие (ПТП). Така ще се взимат предвид нарушенията на всички шофьори, които го ползват. При колите на лизинг ситуацията ще бъде коренно различна – цената на полицата ще се определя само от рисковия клас на водача. При покупка на нов автомобил цената на застраховката отново ще се определя само от рисковия профил на собственика.

Предложените от консултанта варианти са обозначени с първите букви от латинската азбука – A, B, C и така нататък. Вариантите са различават по броя на точките, които се дават за всеки тип нарушение, както и на границите на бонуса за изрядните шофьори и на завишението на цената, или т.н „малус”, за шофьорите с нарушения. В първия вариант шофьорите са разделени на 15 рискови класа според това колко изрядни са на пътя. В последния вариант шофьорите са разделени на 25 рискови класа. Като винаги в най-ниския рисков клас са шофьорите без нарушения на пътя, които може да ползват най-голяма отстъпка в цената. В най-високия клас са тези с най-тежки нарушения.

 

Тарифи

До 5 пъти повече за калпазаните на пътя

„Гражданска отговорност” ще поскъпне с между 180% и 400% за хората с най-много ПТП-та. Снимка: Пламен Стоименов
„Гражданска отговорност” ще поскъпне с между 180% и 400% за хората с най-много ПТП-та. Снимка: Пламен Стоименов

До пет пъти повече ще плащат шофьорите, които имат тежки нарушения на пътя, за задължителната застраховка „Гражданска отговорност” след въвеждане на системата бонус-малус. Предложените от консултанта варианти предвиждат изрядните шофьори да получават бонус между 7% и 40% от цената на полицата, а за нарушителите застраховката да поскъпне с между 180% и 400%. Това означава, че при сериозни нарушения на пътя цената може да нарасне между 3 и 5 пъти. В момента цената на „Гражданска отговорност” за кола с двигател 1,6 куб. см., с регистрация в София и собственик на средна възраст е около 220 лв. Това означава, че полицата за този шофьор може да поскъпне до над 1000 лв., ако причини няколко катастрофи и бъде избран вариантът с най-голямо утежнение на цената за нарушителите.

 

Нарушенията според риска

Най-тежка санкция за ударен пешеходец

Има 7 различни категории

Нарушенията са разделени в седем категории според тежестта им. Снимка: Пламен Стоименов
Нарушенията са разделени в седем категории според тежестта им. Снимка: Пламен Стоименов

В предложения проект нарушенията на пътя са разделени в 7 категории според това колко са сериозни. За нарушенията от всяка категория ще се дават различен брой точки, предвижда системата „бонус-малус”.

В първата категория влизат леки нарушения като шофиране с превишение на скоростта с 10-30 км.\ч. за извънградски пътища, и превишение на скоростта до 10 км.\ч. за автомобили от обществения транспорт.

Във втора категория влизат превишение на скоростта с 30-50 км.\ч. за извънградски пътища и с 10-30 км.\ч. за обществения транспорт.

В трета категория влиза превишение на скоростта с 10-30 км.\ч., но при градско шофиране.

В четвърта категория са неправилно изпреварване, превишение на скоростта с над 50 км.\ч. за извънградски пътища и с 30-50 км.\ч. в рамките на града.

В пета категория влизат тежки нарушения като шофиране с алкохол до 1,2 промила в кръвта, превишение на скоростта с над 50 км.\ч. в града, хулиганско поведение, шофиране без книжка или без разрешение от собственика, както и предприемането на опасни маневри.

В шеста категория попадат нанесени щети от умишлено ПТП, нанесени телесни наранявания при катастрофа, ако виновникът е помогнал на пострадалия, шофиране с над 1,2 промила алкохол или с по-малко алкохол, ако това е второ нарушение, както и употребата на наркотици. В седма категория влизат тежки телесни наранявания при ПТП, ако шофьорът не помогне на пострадалия, или след употреба на наркотици, смъртен случай, или ако шофьор без книжка удари пешеходец.

 

Браншът: Системата трябва да бъде приета

Стоян Проданов
Стоян Проданов

Въвеждането на системата бонус-малус ще има положителен ефект върху пътната безопасност, коментира за „Труд” Стоян Проданов, изпълнителен директор на „Бул Инс”. България е една от малкото страни, в които бонус-малус все още не се прилага. А във всички държави въвеждането на системата е имало добър ефект върху поведението на шофьорите. Причината е, че когато се бръкне в джоба, всеки ще се стреми да промени и подобри поведението си на пътя. Затова системата трябва да бъде приета възможно най-скоро, смята Проданов.

В подготвения от консултанта проект обаче не е посочено как въвеждането на бонус-малус ще се отрази на премийните приходи на застрахователите. Проверка на „Труд” показа, че повечето представители на бранша се опасяват, че приходите от застраховката може да намалеят. Според Стоян Проданов въвеждането на системата трябва да е неутрално за приходите на компаниите – това което се дава като бонус за изрядните шофьори, трябва да е равно на това, което се взима от хората с нарушения на пътя.

Цената на „Гражданска отговорност” трябва да върви нагоре, защото всяка година плащаме все по-големи обезщетения, коментира още Стоян Проданов. Това е необходимо за да може пострадалите да получат адекватно обезщетение.

 

Данни

Продажбите на нови коли нараснаха с 35%

02-05Продажбите на нови коли в България през месец май нараснаха с 34,6%. Само за месец в страната са регистрирани 3308 автомобила, при 2457 година по-рано, сочат данните на Европейската асоциация на производителите на автомобили. Така България се нарежда на второ място по ръст на продажбите на нови коли. На първо място е Румъния с ръст от 43,4%. На трето място е Латвия, където ръстът е 32,6%. За първите пет месеца на годината продажбите на нови коли в България нарастват с 25,6% и достигат 14 496 броя.

 

Пропуск

Собственикът невинен, ако му вземат ключовете

В предложените варианти за системата бонус-малус не е предвидено завишение на цената на полицата за собственик, ако без негово знание детето или приятел вземе ключовете на колата и причини катастрофа. Именно в такива случаи стават едни от най-тежките катастрофи, показва практиката на застрахователите. В Холандия например в такава ситуация цената на „Гражданска отговорност” за собственика на колата ще нарасне няколко пъти. Докато в предложения у нас вариант се увеличава рисковия клас само на шофьора, който направи нарушението, но не и на собственика на автомобила.

Пример

380% повече за три нарушения

Цената на полицата „Гражданска отговорност” ще нарасне с 380% при три нарушения в един от посочените от консултанта конкретни примери. Става въпрос за физическо лице, което има три нарушения – за превишена скорост, за неправилно изпреварване и за причинена злополука с телесни повреди. След сумиране на наказателните точки за всяко едно нарушение се оказва, че в случая цената на полицата трябва да бъде завишена с 380%.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (7)

  1. Може и на цялата рода . МАЛОУМНИ МИЛИЦИОНЕРИ.!!

  2. докато съдерете кожата на хората – корупцията ще стане страшна – дръжте още ББ – пак гласувайте за него – 80 процентни

  3. А защо трябва да има застраховка за автомобил? Той сам не се движи, поне засега, трябва му водач. Ако имам два автомобила, защо ще плащам две застраховки?

  4. Целта на промените е правилна и логична, но за съжаление в Булгаристан няма да проработи.Застрахователите ще са с развързани ръце да търсят под вола теле за да увеличат печалбите си, но за водачите без нарушения ще си затварят очите и няма да има никакви отстъпки.С други думи целта на промените е ГРАБЕЖ!

  5. Крайно време беше! Кретени с по-5-6 катастрофи и 20-30 акта, които нито си вземат бележка от поведението си на пътя, нито са притеснени от нови глоби и законови промени ще плащат граждански по 1000-1500 лв. Ако не могат да си ги позволят, автомобилът се поставя на трупчета и дотам. Поне една истинска възпитателна мярка!

  6. Отче, нарушенията и глобите по пътя нямат никава връзка с обекта на „Гражданската отговорност“ (при която предметът е нанесена щета). Представи си, че получиш глоба заради това, че не си си включил светлините или не си си закопчал колана, или си паркирал на инвалидно място или на велоалея и др. подобни, премията на застраховката ще скочи 3- 4 пъти. Нима застрахователите ще станат катаджии?! или обратно?! А как ще се тарифират нарушителите на пътя в чужбина, особено в Румъния. Всичко е алогично и нерегламентирано. И ако предлаганата по този начин система се наложи и въведе в практиката, леле мале …. колко глоби от заведени дела за противозаконност и липса на логика в Европа ще трябва да се плащат от застрахователите, Гаранционния фонд, а може би от държавата (при всички случаи от нас), особено дела, заведени от транспотни фирми, кътето само за няколко пътни нарушения (без щети) ще се търсят десетки хиляди, а може и милиони. Накратко, предложената система е пълен абсурд и противозаконна, най-малко поради това, че за едно провинение (превишена скорост) се налагат две наказания . глоба от КАТ и малус по застраховката – пълен абсурд. Гърците обаче си взеха парите, въпреки, че са били сигурни, че системата е абсурдна и потивозаконна. Не е виновен който яде зелника, а този, който му го дава и ……най-вече ония 80 % (читателите на това мнение не са от тях, надявам се).Днес в „Стършел“ видях заглавие „Кравешка държава“ (за кравата Пенка става въпрос), преди известно време един шовинист ни беше изкарикатурил като мръсен и оплескан кенеф ( много го намразих, да знаете), но се питам защо, защо все така и все ние в говната?!. А сега с нашия абсурден вариант на системата „бонус малус“ как ли ще ни разнасят и хикат?
    Препоръка: Прочетете си Общите условия на застраховка „Гражданска отговорност“, за да разберете за какво става дума. Лека нощ и приятен уикенд!

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.