Гръмна балонът за двоен стандарт в храните у нас и в Западна Европа Експертите не откриха разлики в етикетите на 31 продукта в България, Италия, Франция и Швейцария

Според новите проверки 5 от продуктите са на същата цена у нас и в Западна Европа.

Втора проверка на Българската агенция по безопасност на храните показа 17 храни по-евтини у нас в сравнение със Западна Европа

9 стоки се продават по-скъпо в нашите магазини

Балонът за двоен стандарт при храните у нас и в Западна Европа окончателно се спука, показа втората проверка на Българската агенция за безопасност на храните, резултатите от която бяха обявени вчера. При сравнителния анализ на етикетите на 31 продукта не бяха установени разлики, съставките са идентични, обявиха от БАБХ.

Този път експертите на агенцията и на Комисията за защита на потребителите закупиха нови 31 продукта от големи вериги в Италия, Франция и Швейцария. Паралелно от България бяха взети същите марки и видове продукти.

Проверката не включваше лабораторно изследване, а само подробен сравнителен анализ на етикетите и финансов за евентуално различие в цените на храните.

Само при един продукт на българския пазар не е отбелязан процентът какао, за разлика от аналога му на западноевропейските пазари, уточниха от БАБХ.

0203.inddКакво показа сравнението на цените – 17 храни у нас са по-евтини от тези в Западна Европа, като разликата варира от 9 до 74%. Най-голяма е при десертно блокче – 74% в полза на българския потребител. С 20 на сто е по-ниска цената на мляното кафе на нашия пазар, с 28% на какаовата напитка и с 22% – на соленките. Този път по-евтино у нас се оказва и детското пюре – с 33%. Припомняме, че предишният анализ показа, че именно два вида пюрета струват у нас с 80 и 107% повече, отколкото в Австрия и Германия.

Според новите проверки 5 от продуктите са на същата цена у нас и в Западна Европа, а 9 струват повече в България в сравнение с магазините в Италия, Франция и Швейцария.

Най-голяма е разликата при макаронени изделия от твърда пшеница – 50%. Между 32 и 36 на сто по-скъпи са концентрирано доматено пюре и кетчуп. С по-високи цени у нас са още конфитюр от боровинки, печено мляно кафе за еспресо машина, какаова напитка на прах, руло с пълнеж от крем и ягоди, светла бира, както и зехтин “Екстра върджин”.

Този път експертите са пресметнали цените като са елиминирали разликите от Данък добавена стойност.

Предишната проверка през юни показа, че при 16 от изследваните 31 продукта цената у нас е по-висока от тази в Германия и Австрия. Между 20% и 70% е завишението при млечните храни – определени сирена, и шоколадовите продукти, както и при две детски пюрета. Проверка на “Труд” обаче установи, че и в Германия, и в Австрия хранителните стоки се облагат с преференциална ставка ДДС. В Германия тя е 7%, в Австрия – 10%, при 20 на сто у нас.

 

Мариана Кукушева, председател на Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите:

Търговските вериги слагат 50% надценка

Мариана Кукушева

Търговските вериги в България обременяват цената на продукта с 50%, като 25% е чистата печалба на магазина, а останалото са разходи. Това коментира за „Труд“ председателят на Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите Мариана Кукушева. „Реално само у нас хипермаркетите си позволяват да обременяват цената на хранителните продукти с по-висока надценка, която не включва разходите за продажба на продукта, а е само процент печалба. Печалбата на търговските вериги в Европа е под 2%, в България тя е над 20%. Това си го позволяват, заради липсата на адекватен контрол“, уточни Кукушева. Според нея такова пазарно поведение води до разлика в цените на определени храни у нас и в Западна Европа.

 

Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите:

Контролът върху вноса е слаб

У нас се пакетира някаква жълта маса като „кашкавал“

02-2Сравнение на етикет и цена на продукти в четири различни държави, без да се анализира съдържанието и спецификите на паразите, е непълно и по никакъв начин не може да отговори на актуалния през последните месеци въпрос има ли двоен стандарт на храните в Европа. Това обяви пред “Труд” председателят на Асоциацията на млекопреработвателите в България Димитър Зоров. По думите му не това е големият проблем за родните потребители, а слабият контрол на храните на вътрешно ниво. “Не са един и два случаите от Европа в България да ни докарват някаква жълта маса, незнайно къде и от кого произведена, на която, след като се пакетира, да се слага наименованието “кашкавал”. Това е полуфабрикат и за нас, производителите, които сме в производствения цикъл и знаем колко скъпо и трудоемко се произвежда всеки един грам, това е нелоялна конкуренция и стрела в сърцето на добрия продукт. Ето това е двоен стандарт, за който трябва да се сезира Комисията за защита на конкуренцията и да се засили контролът на входа”, категоричен бе той.

Според него, въпреки че в лицето на новото ръководство на министерството на земеделието “има чуваемост, каквато е липсвала досега”, държавата не полага необходимите усилия, за да защити родното производство. Той призова хранителните инспектори, освен при производителите и преработвателите, да правят проверки и на стоките отвън, които се доставят на големите хранителни вериги в България.

 

Ивана Радомирова, Съюз на пивоварите:

Некоректно е да се гледат пазарите в Италия, Франция и България

02-4Като изключим ДДС и акцизите, това, което диктува цените не само на бирите, но и на останалите продукти, е пазарът и свободната търговия, обяви пред “Труд” Ивана Радомирова от Съюза на пивоварите в България. Според нея е некоректно да се правят изводи за едни и същи продукти на пазари в страни като Италия, Франция и България.

“Големите компании правят специални изследвания за еластичност на цените, които включват десетки количествени и качествени показатели за определения пазар, потребителски нагласи и други, което в случая липсва за по-конкретни изводи от резултатите”, категорична бе Радомирова. Българинът основно предпочита произведените в страната бири, а когато решава да експериментира и да опитва чужди марки, най-често това е чешко и немско пиво.

 

ЕК глобява производители за различно качество

Жан-Клод ЮнкерЕврокомисията ще разпространи до месец технически насоки как регулаторните органи могат да глобяват производители, ако има различно качество на едни и същи марки стоки спрямо Западна Европа.

Председателят на ЕК Жан-Клод Юнкер подчерта, че само националните органи за хранителен контрол имат правомощия, но обеща методология за откриване на дискриминационните практики. “Нямаме време за губене. Ако предложим ново законодателство ще минат години, преди то да започне да действа, но дори ЕК да реши, че трябват нови закони, още през септември ще разпространим нови практически указания.”, заяви Юнкер.

“Не харесвам идеята за наличието на нещо като втора категория в Европа. Ще следваме общата ни цел да сложим край на този дискриминационен начин за снабдяване в отделни страни с храни и други продукти с по-ниско качество”, коментира председателят на ЕК.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (17)

  1. Значи нямало било двоен стандарт на качество:) браво, но тогава какъв е стандарта на ценообразуването на “храните“съобразно заплатите и стандарта на живот в ес и България:)?? Това съще е много актуален и важен въпрос…или и тук всичко е наред – и на двете места каквито заплатите, такива цените на храните:) бравоооо

  2. Е къ, очакваше се да се появят продажни българи, които твърдят, че у нас сите храни са идеални, само чехи, поляци и словаци ядат нискокачествени храни. Когато свършат продажниците в България, тогава ще има просперитет за тази страна.

  3. Вярва ли някой на чичковците и лелките на хранилка? Вие гладно прасе от копанка дърпа ли сте? Щото ако посмеете ще се обърне и ще ви изяде с парцалите….

  4. Е КА ЩЕ Е ГРЪМНАЛ. НАЙ- ГОЛЯМАТА АМЕРИКАНСКА ФИРМА ЗА БЕЗАЛКОХОЛНИ НАПИТКИ ПРАВИ НАПИТКИТЕ СЪС ГЛЮКОЗО -ФРУКТОЗЕН СИРОП А НЕ СЪС ЗАХАР. ТОЗИ СИРОП Е В ПЪТИ ПО ВРЕДЕН ОТ ЗАХАРТА. ОТ НЕГО СЕ ХВАЩА ДИАБЕТ И Е ПО ЕВТИН. ЗАТОВА ГО ИЗПОЛЗВАТ. В ЗАПАДНА ЕВРОПА ПОЛЗВАТ ЗАХАР. ДОРИ НАГЛЕЦИТЕ ЗАЯВИХА ЧЕ ПО ТЕЗИ ЗЕМИ ХОРАТА ГО ХАРЕСВАЛИ ТАКА

    1. Диабет се хваща от нарушен метаболизъм. Стига си писъл глупости от този ник. Крадлив долен руски трол. Дано повече хора четът и си направят сметката защо няма регистрация на никовете и защо на руския вестник Труд няма модератори.

  5. Гръмнал балона само в Булгаристан, защото продажните българи за без пари продават род и родина. Как па в Булгаристан всичко е ок, а у съседите резултатите други, а??Питайте ппродажните булгаристански свине.

  6. Буквално четем „Експертите не откриха разлики в етикетите на 31 продукта…“. Изводът в заглавието е „Гръмна балонът за двоен стандарт в храните…“. Журналисти, сър!

  7. Зависи колко си гладен и къде се намираш…аако си сгладнял сиган в Гирмания и най евтиният салам,ще ти се види вкуусенъ … и ще го помниш.

  8. E to za BG se ochakvashe da grumne balona kato vzemat malko kinti kudeto i koito tryabva. Ama za Chehi, Ungarci .. si ima dvoen standart – horata si durjat na naciata – a nie sme si mangali i nishto ne stava ot nas – prodajna nacia. A posle nyakoi se surdiat che chehite asocirat Bg s kenef.

  9. Щом т.н. „експерти “ ВЯРВАТ на написания етикет егати / с “ б “ / експертите !? Хартията търпи всичко написано ! А НИКОЙ НЕ КАЗВА ВЯРНО ЛИ Е !

  10. Е,какво стана-ореваха орталъка разни разбирачи-пък то нямало нищо страшно-а това за цените ,си е съвсем друг въпрос ,който няма нищо общо с темата !

  11. „Проверката не включваше лабораторно изследване, а само подробен сравнителен анализ на етикетите.“ … Да ви имам проверките..Цялата ни работа е такава. Ако всичко беше както е написано на етикетите, щяхме да цъфтим от здраве.

  12. Брях да му се не види- толкова приказки за двоен стандарт за ,храните, а то каква излезе- пак бугарска работа, пак клеветене, пак обиждане, абре браатя булгари не клеветете нашите европейски братя, та те ни обичат

  13. И аз не съм съгласен само да се проверяват етикетите. Съгласен съм, че западното излиза скъпо заради прекупвачите и пр. Но не мога да разбера защо българското излиза също толкова скъпо колкото и на запад. За пример – пакет спагети струва в Англия 0.20£ -46 стотинки в България най-евтините струват около 80 стотинки…същото е и с доматеното пюре което хем е по-скъпо при нас хем хруска и е по-долно качество (произведено от Хеликон мисля). Дано скоро уеднаквят стандартите между източна и западна Европа… Без Русия разбира се. Там да си пият Бояришника и да си плащат на крадливите тролове.

  14. Ние лично се убедихме миналата година, че има вкусови разлики. Например, т.нер. Нутела, шоколадов крем..В България, в един хотел, ядохме нещо подобно на нутелата, много по-сладко, мазно и с различен по-гаден вкус. Изглежда, че различния вкус, стандарт идва от различното производство. Едната нутелка се произвежда напр. в България и се прави по усмотрение на производителите там. Никой не го интересува какво слагат вътре, защото производителите си плащат на фирмата %, за използването на името им, което е световно известно..Така се правело и с други храни:( Също така магазините Била, Куфланд, линдол, метро са на българи, но те плащали някакъв % на магазините за ползване на името им:) Поради тази причина явно магазините имат различна система на продаване и на промоции.. Промоциите в канада на метро са много по-големи в сравнение с тези на българските собственици на горепосочените магазинчета:)) напр. метро И пертушкин е прав за цените, трябва да има все пак някакво съобразяване със заплатите къде какво се продава..В канада има сирене, местно, което държи ниски цени или нормални, за да може целокупното население да ги купува..Трябва да търсим вината първо в нас – вътре..според нашето мнение:) Поздрави на всички почтени българи, че малко останахме:)))

    1. Руснаците те познават и за това няма как да се включиш в отбора на почтените там. За това ли се писа в отбора на почтените тук? Да де, ама и ние те познаваме, братушка. Знаем, че нити си българин, нито почтен. Пробвай с китайците. Имаш да научиш 2000 йероглифа само, като начало. Следващите 10 000 – 12 000 в процеса на писане ще ги усвоиш. Ама като гледам, как пишеш на български – съмнявам се…

  15. Мляно кафе – 20% само по-висока цена тук?
    Цената на кутия кафе Illy в Италия във всеки супермаркет без да е в промоция е 5-5.5 евро. Тук се предлага от 10 евро нагоре!:) За разликата при Lavazza и други марки да не говорим.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.