Самолет от Втората световна война се разби на паркинг в САЩ, двама загинаха

Роджър Федерер: Освиркванията нямат място в тениса

Зоран Заев: Груевски ще бъде върнат, Унгария трябва да каже дали е бил отвлечен

Красимир Каракачанов: Мисля творчески върху предложението да подам оставка Новият вицепремиер трябва да бъде посочен от НФСБ, коментира министърът на отбраната

Галена пусна хит от космоса „Феноменален” оглави чалга класациите

Герхард Шрьодер разкритикува търговската политика на САЩ Бившият германски канцлер призова Берлин да търси нови съюзници

Двама с „Фолксваген“ паднаха в селска река

Позволяват на електромобилите да се движат по-бързо На част от магистралите в Австрия за колите на ток разрешават по-висока максимална скорост

Майк Пенс: САЩ ще удвоят митата за Китай, ако Пекин не промени курса си според изискванията на Вашингтон

САЩ, Япония, Австралия, и Нова Зеландия ще развиват електроснабдителната мрежа в Папуа-Нова Гвинея

Над 20 задържани след сблъсъци между полиция и протестиращи в Атина

Продадоха на търг „Златния глобус“ на Мерилин Монро

Загиналите при пожара в Северна Калифорния станаха 76, над 1200 души са изчезнали

Жена загина, а над 200 души пострадаха при протести във Франция

Тридневен траур в Аржентина за жертвите на изчезналата подводница „Сан Хуан“

Да изградим по-силна Европа чрез образование

Карикатура: Иван Кутузов - Кути

Юрки Катайнен е заместник-председател на ЕК, комисар по заетостта, растежа, инвестициите и конкурентоспособността. Тибор Наврачич е комисар по образованието, културата, младежта и спорта

На Европейския съюз е отредена централна роля за стимулиране на реформите и модернизацията

Всички млади европейци, които завършват гимназия, да имат добри познания по два езика в допълнение към майчиния си

Как най-добре можем да изградим бъдещето си и да реагираме на дълбоките структурни промени и предизвикателствата, пред които е изправена Европа? За нас отговорът е ясен: трябва да изградим устойчивост – на индивидуално, икономическо и обществено равнище. Изграждането на устойчивост е ключът към предоставянето на повече възможности на гражданите на ЕС, които ще им позволят да направляват живота си, да намерят или да създадат работата, която желаят, да извлекат максимална полза от заложбите си и да станат ангажирани и уверени в себе си членове на обществото. То е от решаващо значение за поддържането на конкурентоспособността на икономиката ни и за стимулирането на иновациите и креативността. Устойчивостта е също така свързващият елемент, който ще ни помогне да изградим приобщаващи, справедливи общества.

Образованието, обучението, ученето през целия живот, мобилността и транснационалното сътрудничество са от съществено значение за повишаване на устойчивостта в наши дни и ще придобият още по-голямо значение в бъдеще във връзка със: създаването на умения и компетенции на основно и на високо равнище, намаляването на неравенството, насърчаването на предприемаческия дух, изграждането на приобщаващи, стабилни и демократични общества и извличането на максимална полза от миграцията и глобализацията.

Държавите членки, разбира се, са тези, които отговарят за своите образователни системи, но на Европейския съюз е отредена централна роля за стимулиране на реформите и модернизацията. Постигнахме добър напредък, например като ограничихме броя на младите хора, които напускат училище без диплома. Необходими са обаче допълнителни усилия. Трябва да бъдем по-амбициозни в сътрудничеството си. И това е причината, поради която Европейската комисия определи дръзки нови цели и целеви показатели, които бяха одобрени от държавните и правителствените ръководители на ЕС на социалната среща на върха в Гьотеборг на 17 ноември.

Нашите образователни системи трябва да бъде приобщаващи, ефикасни и ефективни. Те трябва да осигурят на хората компетенциите и нагласите, от които те се нуждаят, за да се адаптират към промяната през целия си живот и да се възползват от новите възможности. Те трябва да предлагат равни възможности за всички, така че да можем да изградим по-справедливо общество. Също така трябва да положим повече усилия, за да впрегнем целия потенциал на образованието с цел сближаване на европейците и спомагане за изграждането на отворени, силни общности.

За да постигнем тази цел, предложихме да работим съвместно с държавите членки за създаването на истинско европейско пространство за образование. То ще се характеризира с взаимно признаване на дипломите за висше образование и училищните дипломи, както и с мрежа от европейски университети, която ще даде възможност на институции от световна класа да си сътрудничат безпрепятствено през граница.

Желаем да превърнем образователната мобилност в реалност за всички: към днешна дата програмата за обмен „Еразъм+“ и нейните предшественици помогнаха на 9 милиона души да учат, стажуват, преподават или да бъдат доброволци в чужбина – 108 600 от тях бяха от България. Това е огромно постижение, но можем и по-добре. Ето защо, искаме да удвоим броя на участниците от 3,7% на 7,5% до 2025г., което ще изисква значително повече финансиране.

Искаме също така да постигнем съгласие по нови и по-амбициозни цели с държавите членки. Така например, искаме да засилим целевите показатели по отношение на дела на учениците със слаби резултати и на преждевременно напускащите училище, като целевите показатели бъдат намалени от 15% и 10% съответно на 10% и 5%. Човек има нужда да придобива умения и компетенции на всеки етап от живота си.

Искаме да започнем отрано и да насърчим високо качество на образованието и грижите в ранна детска възраст, а за по-късните етапи – да определим по-амбициозен целеви показател за участието в ученето през целия живот, а именно 25% до 2025 г. Считаме също така, че до 2025 г. всички млади европейци, които завършват гимназиален етап на средното образование, следва да имат добри познания по два езика в допълнение към майчиния си език. Що се отнася до компетенциите в областта на цифровите технологии и предприемачеството, биха могли да бъдат договорени допълнителни цели, като например целта всеки млад човек в Европа да придобие най-малкото еднократен практически предприемачески опит, преди да напусне училище.

Реална промяна не може да се осъществи без учители. Качеството на образованието е силно свързано със знанията, уменията и способностите на шестте милиона учители в Европа. Те играят ключова роля в осигуряването на подходящите компетенции на младите хора и в модернизирането на образованието. Ето защо трябва да положим повече усилия, за да ги подкрепяме по-успешно. Те трябва да имат възможност да развиват собствените си умения и компетенции чрез първоначална подготовка и непрекъснато професионално развитие. А ние трябва да работим заедно, за да гарантираме, че преподавателската професия се ползва с по-висок престиж, по-добро заплащане и повече автономност. В подкрепа на това искаме да насърчим увеличаването на броя на учителите, участващи в онлайн платформата eTwinning, която вече е най-голямата мрежа от учители в света, и да предложим насоки за политиката относно професионалното развитие на учителите и училищните ръководители.

Всички тези инициативи имат една обща цел: предоставяне на повече възможности на хората, за да могат те да се насладят максимално на живота си и за да можем да изградим справедливи и устойчиви икономики и общества. Образованието е разковничето за това хората да водят пълноценен живот, изпълнен с увереност, уважение и съпричастност към другите. И то е от решаващо значение за създаването на възможности за всички нас да градим бъдещето. Трябва да гарантираме, че образованието носи ползи за всички в цяла Европа. И ние сме готови да работим с държавите членки, за да постигнем тази цел.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (2)

  1. Няма лошо. Да започннат с учебниците по история с ясно послание как християнската църква е върнала европа векове назад и е избила милиони в америка.
    Да добавят как германия е можела да се обедини 52ра но немската подлога аденауер е предпочела американски доларс…
    И да довършат как евроатлантическите държави създадоха ид.
    Моге да не се спират на речите на мустакатия от 36та за разоръжаване (отхвърлено от чърчил) или на двата референдума (от два) с резултати срещу ес.

  2. Prestanete s lozungi, planovici na coveshki sudbi ! Darete pari na mladite da uchat tova koeto zhelaiat i spored intelektualnite im vozmoshnosti

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.