Драгомир Стойнев, БСП: Цацаров е силна кандидатура за шеф на КПКОНПИ

Кметът на Перник: Ефектът от водния режим засега не е такъв, какъвто всички желаем

Защо отрязали 100-годишно дърво в Македония?

Почистват от дървета 10 км пътища в Шуменско

Болници си прехвърлят 3-годишно дете с апендицит – спасили го в „Пирогов“

Black Friday за напреднали Как най-добре да се възползваме от кампанията?

Изписват натровените деца от болницата в Ямбол

Петима загинали при експлозия в цех за фойерверки в Италия

Унгария с вето срещу резолюция на ЕС за годишни доклади за върховенството на закона

Джейн Сиймор – секси и на 68

Доналд Тръмп: Не съм искал нищо от Украйна

Папа Франциск отправи призив за опазване на жените и децата

Турция е задържала адвоката на германското посолство за шпионаж

Край на политически таргетираната реклама в Google

Мицотакис: Гърция достигна лимита си по отношение на бежанците

Дейвид Линч – Кралят на кошмарите

Великият визионер Дейвид Линч получи почетен „Оскар” на специална церемония в Холивуд и на 73 години най-накрая взе наградата, която отдавна беше заслужил с шедьоври като „Синьо кадифе”, „Диво сърце” и „Мълхоланд драйв”. Ексцентричният американец благодари на организаторите и шеговито ги поздрави за техния „интересен вкус”. Линч е от онези безкомпромисни автори, които никога не са правили кино, за да печелят награди.

Странните и сюрреалистични филмови кошмари на Дейвид Линч отдавна са важна част от културния пейзаж на САЩ и от дълго време са се разляли отвъд американските територии и са достигнали до всички кътчета на планетата, където има хора с отношение към нестандартните образи и качественото абстрактно кино. Преди две години Линч отново влезе в заглавията с третия сезон на легендарния си сериал „Туин Пийк”.

Завръщането на агента на ФБР Дейл Купър, изигран от Кайл Маклоклан, в градчето на мистерии и странни образи Туин Пийкс получи високи оценки от критиците, но не успя да стане масивен зрителски хит. Ала Линч никога не е търсил съзнателно да привлича широката публика към своите произведения.

Това е така още от времената на неговия легендарен дебют от 70-те години на миналия век „Гумена глава” – мрачният, сюрреалистичен, кошмарен черно-бял филм, който легитимира младия Линч като един от най-безкомпромисните и интригуващи филмови автори в Америка.

Дейвид Линч започва своята кариера като художник, но преминава в киното, където получава възможност да разгърне своята богата палитра от визуални концепции. Той е определян като най-важния сюрреалист на своето време и един от най-влиятелните режисьори на планетата.

Линч снима странни, визуално пленяващи, сексуално заредени, наситени с насилие и тревожна атмосфера филми. Той почти винаги отказва да дава обяснения за конкретни режисьорски и сценарни решения и смята, че интерпретацията на всеки отделен зрител не бива да бъде замърсявана от допълнителни разяснения. За него филмите трябва да са преживяване за сетивата и емоциите, а не математически задачи за разрешаване. Въпреки това преди години той си позволи да даде улики за разгадаването на мистерията около един от най-успешните му филми – „Мълхоланд Драйв”.

През 80-те години Линч надскача и без това солидната си репутация, придобита с „Гумена глава”, с изключителните шедьоври „Човекът слон” и „Синьо кадифе”. В началото на следващото десетилетие той триумфира с наградата „Златна палма” в Кан с перверзната приказка „Диво сърце” с Никълъс Кейдж и Лора Дърн. Успешната траектория продължава с „Туин Пийкс”. Този мистичен сериал пренаписва правилата на криминалните поредици, играе с жанровите кодове и конвенции, преформулира цялата телевизионна естетика и се превръща в модерна класика и културен феномен.

Дейвид Линч продължава с филми като „Изгубената магистрала”, „Историята на Стрейт” и разбира се, „Мълхоланд Драйв”, който му носи и номинация за „Оскар” за режисура. Повече от 15 години след премиерата си „Мълхоланд Драйв” редовно оглавява класациите за най-велик филм от началото на XXI век.

Дейвид Линч комбинира еротика и насилие, кръв и красота, поезия и кошмари, романтика с нихилизъм. Той е майстор на абсурда и странните, внушителни образи. Без неговият авторски почерк голямото кино ще бъде по-бедно и безинтересно. Затова ценителите се надяват, че скоро той ще се завърне с игрален филм. Но дори и това да не стане – той е оставил достатъчно силна творческа следа. Неговите филми са каталог на вълнуващото визуално изкуство и представляват мистичен портал към подсъзнанието. Загадъчните филми на Линч ще живеят като извор на вдъхновение за творци, които отказват да се подчинят на бруталния комиксов конформизъм и патологииите на политическата коректност.

 

Отвори нощен клуб в Париж

Дейвид Линч е личност с интереси в много области. Той рисува и прави музика, издава албуми, медитира и промотира по света ползите от трансценденталната практика за медитация. Преди години беше в България, където изнесе лекция по темата и си припомни някои от най-интересните моменти в легендарната си кариера. Той навлезе и в бизнеса с нощните заведения, след като откри клуб в Париж, вдъхновен от неговия филм „Мълхоланд Драйв”.

 

За него

„Туин Пийкс” промени телевизията

Дейвид е един от най-интересните творци в цялата история на американското кино. Той е безкомпромисен визионер и мечтател. „Синьо кадифе” промени начина, по който се гледа и говори за мейнстрийм кино в тази страна. Линч може да улови кошмарите на Америка, но да инжектира в тях магията на мечтата, лудостта на въображението. „Туин Пийкс” си остава един от най-важните телевизионни сериали на всички времена. Това произведение промени телевизията.

Мартин Скорсезе, режисьор и продуцент

 

Ще му бъда вечно благодарна за ролята в „Мълхоланд драйв”

Винаги ще бъда безкрайно благодарна на Дейвид, че ми даде шанс да участвам в неговия филм „Мълхоланд Драйв”. Това беше едно изключително преживяване, което ме направи истинска актриса и изстреля кариерата ми. Нямаше да съм това, което съм сега, без този филм. Дължа толкова много на Линч. Той не е като другите режисьори и хора в Холивуд. Толкова е нестандартен и вдъхновяващ. Дейвид е различният режисьор на Америка. И не само.

Наоми Уотс, актриса

 

Влиянието му е навсякъде

Пейзажът на американското кино нямаше да бъде същият без приноса на Линч. Той го промени, инжектира силна доза визионерска смелост. Творчеството му е естетическа революция. Линч е най-значимият сюрреалист на нашето съвремие. Мога да гледам филми като „Синьо кадифе” десетки пъти. Толкова добре са направени – от актьорските изпълнения през операторското майсторство до звуковото оформление. Линч е маниак на тема малки детайли, които правят силно впечатление и извеждат целия филм на съвсем друго ниво. Неговата естетика е невероятно силна и се разпознава само с няколко кадъра. Влиянието му не може да се обхване, навсякъде около нас е.

Стивън Спилбърг, продуцент и режисьор

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.