САЩ въведоха санкции срещу руска финансова компания

Русия и Китай са блокирали усилията на САЩ да спрат петролните доставки за Северна Корея

Земетресение от 6,5 по Рихтер в Западна Папуа в Индонезия

Военни и индустриални обекти с американско присъствие са били атакувани в Ирак

„Американ Еърлайнс“ закупува 50 от най-новите модели пътнически самолет на „Еърбъс“

Борис Джонсън е начело и след третия кръг на изборите за приемник на Тереза Мей

Партиите излизат на пазара, НС няма идеи за контрол на покупките ДПС предложи дарения без лимит, ГЕРБ - безплатни партийни клубове

Два български ТИР-а катастрофираха в Румъния, шофьор е загинал Причина за инцидента е спукана гума на единия от камионите, съобщават от МВнР

Бой между деца в София прати 11-годишен в „Пирогов“

12 000 лева глоба за шум на открито (обзор) МВР поема контрола върху нарушителите на закона

Болниците стопили дълговете си с 30 млн. лв.

19-годишна българка е арестувана в Гърция за разпространение на детска порнография

Данъци и осигуровки за обезщетение след уволнение

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 20 юни 2019

5 нови линейки за лятото в Бургас

Дейвид Линч – Странният случай

Майсторът на странните и сюрреалистични кино кошмари Дейвид Линч ще получи „Оскар“ за цялостно творчество, а ценителите на неговия уникален филмов почерк се надяват, че наградата ще го накара да преосмисли пенсионирането си. Преди време той заяви, че не знае дали някога пак ще направи игрален филм и засега не е обявил официално дълоочакваното си завръщане.

Също като совите, при Линч творческите планове никога не са това, което са. Пред две години Линч отново влезе в заглавията с третия сезон на легендарния си сериал „Туин Пийк“. Завръщането на агента на ФБР Дейл Купър, изигран от Кайл Маклоклан, в градчето на мистерии и странни образи Туин Пийкс получи високи оценки от критиците, но не успя да стане масивен зрителски хит. Ала Линч никога не е търсил съзнателно да привлича широката публика към своите произведения.

Творческият успех на третия сезон на режисьора не беше последван от нови игрални или серийни проекти. Но нищо не се знае. Миналата година той пусна 13-минутната късометржака „Ant Head“, а засега последният филм на Линч си остава тричасовата психеделична екстраваганца с Лора Дърн Inland Empire от 2006 г.

И двете заглавия напомниха на легендарният му дебют от 70-те години на миналия век “Гумена глава” – мрачният, сюрреалистичен, кошмарен черно-бял филм, който легитимира младия Линч като един от най-безкомпромисните и интригуващи филмови автори в Америка.

Дейвид Линч започва своята кариера като художник, но преминава в киното, където получава възможност да разгърне своята богата палитра от визуални концепции. Той е определян като най-важния сюрреалист на своето време и един от най-влиятелните режисьори на планетата.

Линч снима странни, визуално пленяващи, сексуално заредени, наситени с насилие и тревожна атмосфера филми. Той почти винаги отказва да дава обяснения за конкретни режисьорски и сценарни решения и смята, че интерпретацията на всеки отделен зрител не бива да бъде замърсявана от допълнителни разяснения. За него филмите трябва да са преживяване за сетивата и емоциите, а не математически задачи за разрешаване. Въпреки това преди години той си позволи да даде улики за разгадаването на мистерията около един от най-успешните му филми – „Мълхоланд Драйв”.

През 80-те години Линч надскача и без това солидната си репутация, придобита с „Гумена глава”, с изключителните шедьоври „Човекът слон” и „Синьо кадифе”. В началото на следващото десетилетие той триумфира с наградата „Златна палма” в Кан с перверзната приказка „Диво сърце” с Никълъс Кейдж и Лора Дърн. Успешната траектория продължава с „Туин Пийкс”. Този мистичен сериал пренаписва правилата на криминалните поредици, играе с жанровите кодове и конвенции, преформулира цялата телевизионна естетика и се превръща в модерна класика и културен феномен.

Дейвид Линч продължава с филми като „Изгубената магистрала”, „Историята на Стрейт” и разбира се, „Мълхоланд Драйв”, който му носи и номинация за “Оскар” за режисура. Повече от 15 години след премиерата си „Мълхоланд Драйв” редовно оглавява класациите за най-велик филм от началото на XXI век.

Дейвид Линч комбинира еротика и насилие, кръв и красота, поезия и кошмари, романтика с нихилизъм. Той е майстор на абсурда и странните, внушителни образи. Без неговият авторски почерк голямото кино ще бъде по-бедно и безинтересно. Затова ценителите се надяват, че скоро той все пак ще се завърне с игрален филм.

 

Медитация, музика и мистерия

Линч е личност с интереси в много области. Той рисува и прави музика, издава албуми, медитира и промотира по света ползите от трансценденталната практика за медитация. Преди години беше в България, където изнесе лекция по темата и си припомни някои от най-интересните моменти в легендарната си кариера. Той навлезе и в бизнеса с нощните заведения, след като откри клуб в Париж, вдъхновен от неговия филм „Мълхоланд Драйв”.

 

За него

Безкомпромисен визионер и мечтател

Дейвид е един от най-интересните творци в цялата история на американското кино. Той е безкомпромисен визионер и мечтател. „Синьо кадифе“ промени начина, по който се гледа и говори за мейнстрийм кино в тази страна. Линч може да улови кошмарите на Америка, но да инжектира в тях магията на мечтата, лудостта на въображението. „Туин Пийкс“ си остава един от най-важните телевизионни сериал на всички времена.

Мартин Скорсезе, режисьор

 

Дейвид е различният режисьор

Винаги ще бъда безкрайно благодарна на Дейвид, че ми даде шанс да участвам в неговия филм “Мълхоланд Драйв”. Това беше едно изключително преживяване, което ме направи истинска актриса и изстреля кариерата ми. Нямаше да съм това, което съм сега, без този филм. Дължа толкова много на Линч. Той не е като другите режисьори и хора в Холивуд. Толкова е нестандартен и вдъхновяващ. Дейвид е различният режисьор на Америка. И не само.

Наоми Уотс, актриса

 

Творчеството му е естетическа революция

Пейзажът на американското кино нямаше да бъде същият без приноса на Линч. Той го промени, инжектира силна доза визионерска смелост. Творчеството му е естетическа революция. Линч е най-значимият сюрреалист на нашето съвремие. Мога да гледам филми като „Синьо кадифе” десетки пъти. Толкова добре са направени – от актьорските изпълнения през операторското майсторство до звуковото оформление. Линч е маниак на тема малки детайли, които правят силно впечатление и извеждат целия филм на съвсем друго ниво. Неговата естетика е невероятно силна и се разпознава само с няколко кадъра. Влиянието му не може да се обхване, навсякъде около нас е.

Стивън Спилбърг, режисьор и продуцент

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.