68% от британците не искат страната им да участва в изборите за ЕП

Емил Миланов, консул в Индия: Установихме връзка с осем български граждани в Шри Ланка

Започва Страстната седмица

Пендаровски води с минимална разлика след първи тур на президентския вот в Македония

Владимир Зеленски води убедително на президентските избори в Украйна

Времето се затопля

На 22 април 2019 да почерпят

Краят на евтините коли Малките модели скоро ще бъдат изместени от устрема на производителите към електромобили

Меркел заслужава висш пост в ЕС, смята Юнкер Канцлерката била произведение на изкуството

Сергей Меркюри и Никеца Джагър разтърсиха „Гласът на България“

Стево Пендаровски печели първия тур от президентските избори в Северна Македония, по първоначални данни

Да си купиш „Артекс” за 2 милиона лева Съдружник на Прокопиев дал $1,2 млн. за небостъргача, “Капитал” пробва да превземе “Артекс”

Задържаха микробус, превозвал експлозивите за атентатите в Шри Ланка

Тежки глоби от ЕК заради „зеления“ хаос в Натура 2000 Министерският съвет отлага промените в Закона за биологичното разнообразие, които са единственият изход от ситуацията

Комикът Владимир Зеленски води със 73,2% според първите данни от президентските избори в Украйна

Демонизирането на авторското право Новата евродиректива няма да създаде опасности за интернет, личните данни и човешките права

Директивата за авторското право е ключова за дигиталното бъдеще на творческия сектор. Нека уточним, че става дума за творчески индустрии и гилдии, които генерират над 4,5 % от БВП в общността и създават над 12 милиона работни места в ЕС. След успешното гласуване в ЕП предстои формално одобрение на този вот от Европейския съвет през май или в началото на юни, което ще обозначи окончателното приемане на Директивата. Срокът за транспониране на Директивата е обичайният – 2 години, а само за разпоредбите, свързани с прозрачността, срокът ще бъде 3 години, поради необходимостта от повече технологично време за тяхното реализиране.

Важното е, че след толкова преговори и мащабни лобистки кампании от страна на технологичните гиганти евродепутатите решиха да въведат законов ред за платформите, които печелят сериозно от рекламен трафик от качено и споделено от потребителите съдържание. Най-важната цел на правоносителите бе тези услуги да загубят фалшивия си статут на „защитени пристанища“, на който се радваха съгласно Директивата за електронни услуги, чл.14, ал.1. Политиците най-сетне осъзнаха факта, че в дейността си въпросните услуги не действат като обикновена инфраструктура за пренос на данни и съобщения, а осъществяват акт на съобщаване до публиката, като предлагат организирано от тях защитено творческо съдържание и без да са поискали разрешение от собствениците на правата – печелят добре за тяхна сметка.

Стана ясно и друго – легални услуги като Spotify и Deezer, например, плащат на правоносителите до 18 пъти повече от големите платформи за споделяне на съдържание като YouTube. Този феномен на изкривяване на пазара бе наречен „разлика в стойността“/ Value Gap и беше основен казус за решаване от Директивата.

Какво постигна Директивата в тази посока?

С приемането на чл. 13 доставчиците на услуги за споделяне на съдържание онлайн бяха правно дефинирани и задължени да искат разрешение от правоносителите за споделеното защитено съдържание в техните мрежи. В противен случай те са вече задължени да блокират достъпа до нерегламентирано съдържание или да свалят това съдържание по добре познатата схема, след получени известия с мотивирано искане за това от страна на правоносителите, както и да не допускат повторното му качване в мрежата.

И макар, че бяха приети облекчения и ограничения в действията на Директивата за малките и средни предприятия от технологичния сектор, а именно – за нови платформи или сайтове, които са под 3 години на пазара, с годишен оборот до 10 млн. евро и с до 5 млн. единични посещения месечно, чл. 13 дава увереност, че разликата в стойността може да бъде преодоляна и творците ще получават достойно възнаграждение за онлайн експлоатацията на труда им.

Нека отбележа, че Директивата дава инструменти и на потребителите, които качват съдържание, да защитят своите интереси. Предвидени са ясни допълнителни ограничения и изключения, към сега действащите изключения за авторското право, които позволяват на потребителите безпроблемно използване на чуждо защитено съдържание в следните случаи:

а) цитиране, критика, обзор;
б) използване за целите на карикатурата, пародията или имитацията.

Един от често поставените въпроси в хода на дебата около Директивата бе:

Ще доведе ли Директивата за авторското право и сродните му права до ограничения върху хората, които използват интернет?
Нашият коментар е: Напротив, законодателството ще подобри начина, по който използваме интернет и ще помогне на артистите и другите творци да достигнат с музиката и произведенията си до повече фенове.

Изявления като „Това ще ликвидира интернет“ или „Това е намеса в свободата на словото“ бяха използвани за пръв път в глобалната мрежа през 1998 г., а както виждате 20 години по-късно интернет все още процъфтявава! Тези изявления трябва да се разглеждат като лишени от факти страхове, подклаждани от големите технологични компании в стремежа им да запазят досегашната несправедлива ситуация, която им позволяваше да се облагодетелстват на гърба на носителите на права. Нека отбележим, че Европейският надзорен орган по защита на данните потвърди изрично, че Директивата няма да създаде опасности за интернет, личните данни и човешките права.

Тъжното в тази битка „за“ и „против“ Директивата бе дезинформацията, насочена към младите потребители на услугите за онлайн споделяне на съдържание, тиражирането на откровени лъжи и спекулациите. Дори обръгнали в политиката евродепутати бяха потресени от натиска върху тях. Много бяха възмутени от манипулирането на тийнейджъри в тази битка на Давид срещу Голиат. Чуха се думи като „премината червена линия“ от страна на големите платформи и може би това реши и крайния вот в полза на творците. Справедливата кауза на правоносителите победи въпреки натиска, въпреки похарчените милиони за пропаганда и фалшиви новини, въпреки използването на емоциите и страховете на хората срещу Директивата и демонизирането на авторското право и сродните му права.

Интернет ще става все по-интересен

В БАМП сме убедени, че интернет ще става все по-интересен и по-забавен за ползване, а потребителите, които качват, ще могат да продължат да го правят с повече правна сигурност, отколкото преди. Дигиталният свят направи творчеството достъпно във всеки един момент, от всякакви устройства и на един клик разстояние. Директивата за авторското право в цифровия единен пазар ще даде допълнителни гаранции за монетизирането на творчеството в дигитална среда. Ще донесе и повече спокойствие за бъдещето на правоносителите в епохата на новите технологии.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.