Откриха колата на изчезналия българин на Санторини

500 лв. глоба за запален контейнер за смет

Повдигнаха обвинение на 19-годишния Алекс Иванов за убийството в Кюстендил

Започна монтажът на парковата мебел в градината „Кристал“

Инспектори на ИАРА спипаха бракониери, извадили от водите на Дунав 200-килограмова моруна (СНИМКИ и ВИДЕО)

Любо Киров и JEREMY? влизат „В час по интелектуална собственост“

„Хонда“ затваря завода си във Великобритания до 2021 г. 3500 души остават без работа

Автомобили тровят Пирин

„Галъп“: 60% от българите одобряват международната политика на Европейския съюз

Шефовете нямат право да глобяват работници при нарушаване на трудовата дисциплина

С цветя и песни Монтана се поклони пред Апостола на Свободата

До 1500 лв. помощ от фонд „Ин витро“ в Шумен

Младеж ще се труди в полза на обществото 400 часа заради притежание на антични монети

ОЛАФ залови стотици тонове шампоани менте, достатъчни да се напълнят няколко басейна Китайската пратка е на стойност 5 млн. евро

26-годишен асеновградчанин се изгуби в преспите около обсерваторията „Рожен“, откриха го невредим

Джендър аритметика Доклади и „равенство” на Берлинале 2019 г.

Заглавието не бива да подвежда: Берлинале не се е превърнал в математическа олимпиада и не решава задачи по аритметика. Но разработва нова, своеобразна „джендър аритметика” на сериозен международен форум под знаковото заглавие ”Gender, Genre and Big Budgets”, каквото и да означава това. Но като се има предвид, че се провежда в рамките на фестивала и „под шапката” на големия Европейски филмов пазар (EFM), заслужава по-сериозно внимание. Активни функционери са Международната организация на жените в киното и телевизията WIFT (Women in Film and Television), съвместно с Международния фестивал на женски филми (International Women’s Film Festival), провеждан в Дортмунд и Кьолн. А най-опростеният слоган за разчитане на основната му идея е „Gender Equality” или равенство на половете в киното! Ура!

На 9 февруари фестивалният директор хер Дитер Кослик подписа официален документ, назован „5050 х 2020 Pledge”, което ще рече нещо като публично обещание (честна дума) за постигането през следващата 2020 година на равенство 50:50 % мъже и жени в директорския екип и във всички селекционни комисии, които подбират филми за различните фестивални категории (Основен конкурс, Панорама, Форум, Поколение Перспективи на немското кино, късометражни филми и други). Наред с това „обещанието” задължава фестивала редовно да публикува общодостъпна подробна статистика за спазването на всички тези параметри, а така също и подробна ”Gender Evaluation” (преглед с оценка) на публичните програми в професионалните категории режисура, продуцентство, сценарии, операторско участие, монтаж и т.н. В добавка фестивалната администрация е задължена да публикува подобен анализ и за състезателните категории през вече изминалите години. С две думи – сериозен, подробен и изчерпателен документ от 48 страници.

Мнозина си задават въпроса: това начало на матриархат в киното ли е или действително търсена равнопоставеност? Разбира се, второто, па макар и да изглежда малко силово наложена.

Но още при обявяването на официалната селекция в основния конкурс и състава на главното жури бе ясно, че моделът 5050 х 2020 е очевидно ориентиращ хоризонт. Шестчленото жури, начело с изключителната френска актриса Жюлиет Бинош спазва същата неофициална регулация и съставът му е балансиран 3:3 мъже и жени.

А в конкурсната програма от 17 филма, които се борят за главната награда „Златна мечка” и другите 6 „Сребърни мечки” за конкретни професионални постижения, присъстват 7 филма на жени – режисьорки. „Добрите непознати” на датчанката Лоне Шерфиг откри Берлинале 2019. С новия си филм „ Мистър Джоунс” участва знаменитата полска режисьорка Агнешка Холанд. Добро впечатление оставиха дебютът „Проблемно дете” на немската режисьорка Нора Фингшейд и „Земята под краката ми” на австрийката Мари Крьойцер. В програмата предстоят още „Елиса и Марчела” на известната Изабел Койшет (която настоява, че е от Каталуня) и „Бях у дома, но…” на германката Ангела Шанелек.

И в тази подборка се появи македонският филм „Господ съществува, името й е Петруния” на изцяло женски екип: режисьор Теона Стругар Митевска (която е и съсценаристка с Елма Татарагич от Босна), много убедителната дебютанткта в главната роля Зорица Нушева, редом с опитната, доказана актриса Лабина Митевска. Филмът е петстранна копродукция на Македония, Белгия, Словения, Хърватия, Франция, а любопитна подробност е дори названието на македонската продуцентска компания на сестрите Митевски, която отдавна се нарича „Сестри и брат Митевски”, изпреварвайки актуалната в момента формула!

Петруния е млада жена с висше образование по история и с тази си квалификация в неголям провинциален град е обречена на трайна безработица. Освен това е доста пълна и от комбинацията на двете обстоятелства се оказва в тотална изолация във все още патриархалното мъжко общество. Но едно събитие неочаквано я извежда в центъра на публичното внимание и дори медийна слава. Филмът се основава на действителни събития от зимата на 2014 година, когато в малък провинциален град (във филма е Щип) при хвърлянето на кръста на Богоявление в ледената река, наред с младите мъже скача и Петруния, и успява първа да извади кръста! А това невиждано и нечувано събитие не само унижава победените мъже – ербапи, но води до сериозни сблъсъци с намеса на полицията и безуспешни опити на местния свещеник да внесе ред и помирение. Сюжетът на филма е разказан динамично и увлекателно, актьорите са достоверни и точни пред камерата, събитията се развиват като в документален телевизионен репортаж, при това поднесени с пиперливи мъжки реплики и сочен балкански хумор. Голямата зала на „Берлинале Палас” прие филма с въодушевление и аплодисменти, а неофициалното наддаване за бъдещите награди го нарежда с положителност сред тях.

В програмата на Берлинале винаги е имало добри (или по-слаби) филми на жени – режисьорки и много от тях са били отличавани с престижни награди. Дори през последните няколко издания „матриархатът” надделява. „Златна мечка” 2018 отиде при румънката Адина Пинтилие за твърде спорния филм „Не ме докосвай” (в момента по нашите екрани). През 2017 г. същата Голяма награда напълно заслужено взе унгарката Илдико Енеди за много добрата драма „За тялото и душата”. Тогава „Сребърната мечка” бе за „Следи” на Агнешка Холанд, а през 2015 г. – за полякинята Малгожата Шумовска и оригиналния й филм „Тяло”. Така че, и без публична „честна дума” джендър дискриминация не е имало. Но все по-друго си е като се подпише официален документ от 48 страници. Ура!

Директорът хер Дитер Кослик, след 18 години начело на Берлинале, сега организира последния за мандата си фестивал. Догодина застъпват двама на неговото място: г-н Карло Чатриан като художествен директор и г-жа Мариет Рисенбеек като мениджър директор. Ето, че формулата вече работи!

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (2)

  1. Соросоидите превръщат и изкуствата в помия. Всякакви мероприятия музикални състезания, филмови фестивали излязоха от основната си задача и изпълняват политически поръчки, са бъкани с идеологически послания и промивки.
    Взимайте си измислените фестивали уж филмите уж музиката и се разкарайте НЕЗАБАВНО от живота ни !

  2. Това е основната идея на имперския елит. Равенство между половете. Това равенство води до появата на двама равноправни претенденти за лидери в семейството. По природен закон лидерът е само един в дадена социална система. Поради това, събрани в семейство, двамата равни джендъри започват битки за лидерство. Наричани от либералите “домашно насилие”. С пропагандната машина те предизвикват тези лидерски битки в семейството, които после подло и лицемерно оплакват жално. След битките следва омраза между съжителстващите и развод. Няма време за раждане и възпитание на деца. С течение на времето, нацията навлиза в демографски дефицит и бавно загива в “хуманен геноцид”, предизвикан от тази СВРЪХДОЗА ДЕМОКРАЦИЯ и ХУМАННОСТ.

    Това е целта на имперския елит, изложена накратко в доктрината Евгеника. Унищожаване на земното население и създаване на тяхна собствена Глобална империя с население само 300-400 млн., които да обслужват без проблеми “богоизбран” имперски елит от консуматори.

    Тази “конспиративна практика” за провеждане на “хуманен геноцид” чрез свръхдоза демокрация се подкрепя от тях с фаворизиране на педерасите, циганите и жените, за да се увеличи наличието на джендер-кастрати, които не раждат деца и се задълбочава демографския срив.

    Процесът, особено на Запад е в напреднала фаза и се налага да приемат за компенсация на работна ръка потоците ислямски командоси, което през втората половина на този век ще доведе до изчезването на Старата Европа и включването на континента като вилает на Халифата.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.