Дигиталната икономика

Технологиите намират все по-широко приложение в бизнеса

След като , сега ще продължа с въздействието им върху икономиката и търговията.

Общи ефекти

Дигиталните технологии първоначално се смятат за допълнение към обичайния бизнес. Понастоящем те са обичайният бизнес. Те вече не са част от икономиката, те са самата икономика. Примерите за това са навсякъде около нас. Поръчки на продукти по интернет, които могат да бъдат доставени напълно автоматизирано чрез използването на дронове, автомобили, които самостоятелно достигат до избрана точка и се паркират сами, управление на домашните уреди и системи през интернет, виртуална и добавена реалност - това е малка част от потребителските стоки, които използват такива технологии. Има и платформи, които дават възможност различните материални активи да се използват по най-ефективен начин - например отдаване под наем на апартамент за няколко дни, когато не се използва от собственика, предоставяне на транспортни услуги с личния автомобил и т.н.

Не по-малко значим е и ефектът от използването на технологии в бизнеса. Освен търговията, инженерните и проектантски дейности обработката на текст, изображения и видео, където цифровите технологии се използват отдавна, те намират все по-широко приложение в почти всички останали области. Предимствата им са свързани с повишаването на качеството на изработените продукти, намаляване на времето и производствените разходи, осигуряването на допълнителни канали за маркетинг. Също така при електронната търговия сравнението на цените е по-бързо и по-лесно и допринася за плащането на по-ниска цена за един и същи продукт спрямо покупката на място.

1819-new.indd

Използването на дигиталните технологии обаче изисква инвестиция в инфраструктура, знания и умения. Оптимизирането на производството е свързано както със закриване на работни места, изискващи по-ниска квалификация, така и с откриването на такива за по-висококвалифицирани и съответно по-високоплатени кадри. По този начин дигиталните технологии допринасят и за повишаване на добавената стойност в икономиката.

Въздействието на технологиите има и практически израз, който засяга структурата на световната икономика и привлекателността на сектора за инвеститорите. В края на 2016 г. четири от петте най-големи корпорации според размера на пазарната капитализация са тясно свързани с дигиталните технологии и това са Apple, Alphabet (Google), Microsoft и Amazon.com, а на трето място е финансовият конгломерат Berkshire Hathaway. За сравнение, в края на 2006 г. петте най-големи компании съответно са Exxon Mobil, General Electric, Microsoft, Citigroup и Gazprom.

Електронна търговия

Първата система за онлайн пазаруване е представена в края на 70-те години, а в началото на 80-те години на миналия век отново в Съединените щати е инсталирана първата система за търговия бизнес - бизнес. През 1984 г. е пусната в експлоатация първата онлайн система за търговия на дребно, а през същата година стартира първият електронен мол в Съединените щати и Канада. Първата интернет базирана система за електронна търговия с разплащане с кредитни карти е въведена през 1989 г., а през следващата година е създаден първият уеб браузър.

Ползването на технологиите намира израз най-вече в електронната търговия на дребно. Нейният обем в световен мащаб достига 1,9 трилиона щатски долара през 2016 г., което се оценява на 8,7% от общия обем на търговия на дребно. Очакванията на пазарните анализатори са свързани с продължаване на тенденцията за изпреварващ растеж на електронната търговия спрямо общата търговия на дребно. В резултат от това през 2020 г. се очаква около 14,6% от търговията на дребно да бъде електронна.

Електронната търговия в България

1819-new.indd

Според данните на Националния статистически институт около 1/3 от населението на възраст между 16- и 74-годишна възраст никога не е използвало интернет. Тенденцията е обаче този дял да се понижава, тъй като през 2011 г. почти половината от населението не е ползвало никога интернет. Улесненият достъп до комуникационните технологии и навлизането на 4G стандарта в мобилните комуникации дават възможност за повече хора да използват интернет при по-ниски цени и по-висока скорост.

През 2016 г. 63,5% от домакинствата имат достъп до интернет спрямо 45% през 2011 г. Все още обаче се наблюдава съществено предимство при използването на технологиите в градовете спрямо селата. Това се обуславя до голяма степен от по-високата средна възраст на хората, които живеят в селата. Данните на НСИ показват, че над 80% от лицата между 16 и 34 години редовно използват интернет, докато при възрастовата група от 65 до 74 години този дял е едва 12,9%.

1819-new.indd

Освен това интернет се използва най-вече от хората с по-високо образование - приблизително 87% от хората с висше образование и почти 60% от хората със средно образование, докато при тези с основно или по-ниско образование делът е под 30%. Това може да се обясни отчасти и с по-ниските доходи на хората с по-ниско образование или квалификация, които не им позволяват да отделят средства за ползването на такива услуги.

Около 1/6 от населението между 16 и 74 години е купувало или поръчвало стоки или услуги по интернет за лични цели през 2016 г. По този показател се регистрира спад спрямо предходната година, когато делът е 18,5%. В по-дългосрочен период обаче тенденцията е положителна - спрямо 2011 г. (6,7%) е налице съществено повишаване на относителния дял на клиентите на електронна търговия. Обемът на пазара все още е сравнително малък, като през 2014 г. достига около 200 млн. евро.

Според данните на НСИ пречките пред използването на електронна търговия от потенциалните потребители са свързани с липсата на навици за това и необходимостта от лично запознаване с продуктите, но също така липсата на знания и умения, които да позволяват използването на интернет, както и опасения относно предоставянето на лични данни на доставчици. Друга пречка се явява липсата на карта, която да позволи разплащане по електронен път, както и опасения относно получаването или връщането на стоки.

Доставчиците също са наясно с тези пречки и предлагат различни възможности за плащане, както и определят срокове за връщане или замяна на продуктите. Електронната търговия освен това е регламентирана в законодателството и цялостната тенденция е рисковете за потребителите да се понижават.

Освен това особено в международните сайтове е практика самите потребители да оценяват качеството на обслужване, което помага на новите клиенти при избора дали да поръчат продукта по електронен път и от кой доставчик.

Дигиталните технологии променят структурата и потенциала за растеж на икономиката, но също така и живота като цяло. Проникването им във всекидневието вече е съществено, но очакванията са то да стане още по-масово при използването на т.нар. интернет на нещата. Използването на нови практически решения за взаимодействие на обекти с околната среда се счита за следващата стъпка при информационните технологии. Свързаността между хората и отделните предмети и системи в дома и работното място ще става все по-цялостна. Тя ще допринася за повишаване на качеството на живота, но също така за по-икономично и ефективно използване на наличните ресурси. От друга страна, технологиите могат да бъдат допълнителен източник на различия в жизнения стандарт.

 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Капитал и пазари