Почина световноизвестната оперна прима Христина Ангелакова

“Левски” на бараж за Лига Европа

БСП и ГЕРБ на балотаж за кметския пост в Галиче

И при храната има мода Кои са основните кулинарни трендове

Катастрофа между камион и товарен микробус край Монтана Един човек е пострадал

Медиците от болницата в Ловеч излязоха на пореден протест

Графа е първият, който се раздели със свой талант в „Гласът на България“

Стоичков срещу Зидан в Париж

Прогнозата на Светлана Тилкова – Алена за кралската сватба: Кармична разплата тегне над брака на Хари и Меган Принцът се жени без да е сигурен, а новата херцогиня на Съсекс ще се дразни на характера му

Отровни слухове текат от чешмите в София В норма са всички проби, увериха институциите, отговорни за проследяването и контрола

Ивет Лалова първа на 200 метра в Турция

Вижте акцентите от броя на “Труд” в понеделник, 21 май 2018

Министър Каракачанов: Страните от Балканския регион трябва да обединят усилия за укрепването на сигурността и стабилността

Радев дарява Путин с кортик За Медведев носи картина, изобразяваща мемориалния храм в град Шипка

Патриархът благослови хор „Гусла“ и маестро Бобевски Ученици от цял свят дойдоха за юбилея на диригента

Дилян Бенев заби „гръмоблясъци” в „Перото”

Дилян Бенев

„Над един милион българи били в чужбина. А останалите да не би да са в родината си…” – това е един от ключовите афоризми в новата книга на Дилян Бенев „Гръмоблясъци” (изд. „Захарий Стоянов”, 2016). Самият той определя творбите си като глобалистически реализъм. Овладял магията на късите жанрови форми, той ги преосмисля и актуализира. Премиерата на томчето се състоя на 4 април 2017 г. в литературен клуб „Перото” и се водеше от издателя Иван Гранитски, който подчерта: „Дилян Бенев е автор, който не шуми много около себе си. След Атанас Далчев и неговите уникални фрагменти е много трудно да се постигне оригинално звучене. В книгата ще прочетете 750 фрагмента – смесица от абсурдност, сюрреализъм, елиптичност, словесна ирония, моралистичен подтекст, антитезисно мислене. Това е един особен рисунък. Авторът добре познава историята на философията и литературата и пише сатири, без да подражава на Ларошфуко, Ницше, Оскар Уайлд или Станислав Йежи Лец, въпреки че се е учил от тях.”

„Днес времето е само за сатира, сатириците са малко и ще стават все по-малко” – каза Дилян Бенев и уточни, че за него фрагментът е роднина на афоризма. А идеята за заглавието му е подсказана от Димитър Подвързачов, написал някога: „Афоризмът е светкавица на мисълта”.

„Гръмоблясъци” не е само заглавие. Това е неологизъм, подсказващ, че имаме работа с автор, владеещ концентрирана мисъл в малко думи и ироничния подтекст. Сатиричното му копие се забива в нас от страниците на тази книга, която можем да си четем на малки глътки вечер, след като сме преодолели капаните на делника. Тематиката им е разнообразна и трудно би могла да се обхване: тук ще видим отглас от политическите кавги на деня, различните страни в дебата за мултикултурализма в Европа, отношението на българския мъж към жената; обговорени са почти всички морално-естетически категории, които съставляват тъканта на етиката, естетиката, епистемологията и социологията като науки: познанието, мисленето, истина, справедливостта, вярата, хуманизма, красивото, грозното, парите, благородството, завистта, егото…

В световната литература изпъква Марк Твен – знаменит със своите иронични афоризми („Винаги, когато се поправя в едно отношение, криввам от пътя в друго.”)

В българската литература подобен тип сатирично-философско обобщения са създали: Радой Ралин (Саморасляци”), Иван Радоев (Песъчинки-животинки”), Марко Ганчев, Тодор Климентов, Румен Иванчев.

Ето и няколко афоризма от „Гръмоблясъци”, които грабват вниманието ни:

„Историята изнемогва от пренаписването си.”

„Единица мярка за човек: Човек върху човека.”

„Дигнаха ръце от него, за да го носят”

„Ценността на тези, които подменят ценностите, няма цена.”

„Безредието на новия световен ред – най-добрият ред.”

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.