Министър Ангелкова: Туризмът хармонира с екологията, а лифтът е най-екологичния вид транспорт

Европа с отлична оценка за пътищата ни Асфалтът отговаря на всички стандарти, показват взетите проби, анализирани в Италия

Заев до Каракачанов: Мое право е да бъда македонец и да говоря македонски език

Пената и Любко заедно за ЧРД на Ганчев

Станишев: България и Румъния са изпълнили всички критерии за Шенген, играе се непочтена игра

Сайтът за глоби на КАТ рухна заради нов софтуер Блокирани са и системите за издаване на шофьорски книжки

Може ли да имаме повече от един трудов договор едновременно

Специалисти: Над 15 мечки обитават Витоша Числеността им ежегодно се увеличва

Последни сме по жизнен стандарт в ЕС Материалните условия у нас са до 6 пъти по-ниски от тези на другите европейци

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ във вторник, 11 декември 2018

Екатерина Захариева: Добре е, че подписахме договора с Македония, но по-важно е изпълнението му

Отлагат закриването на Правителствена болница Става национална педиатрия най-рано след 9 месеца

Онлайн търговията с 30% ръст Продажбите са за 664 млн. евро

Въвеждат данък за реклами във Фейсбук Брюксел планира налогът да бъде 3% от приходите

Министър Ананиев: Няма опасност за акредитацията на Медицинския факултет в СУ и за дипломите на студентите

Димитър Маргаритов, КЗП: Потребителите често не се замислят колко им струват „безплатните“ електронни услуги в Интернет

Снимка: КЗП

Често пъти потребителите, без дори много да се замислят, дават своето съгласие за използване на техни лични данни в замяна на това да получат една или друга „безплатна“ електронна услуга. Европейската комисия счита, че в тези случаи има елемент на възмездност и затова предлага регулация в средата на социалните мрежи основно по отношение на комерсиалните сделки, доближаваща се до тази в класическата онлайн търговия. Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по телевизия „Европа” във връзка с Новата сделка за потребителите на ЕК и влезлия в сила Регламент за личните данни.

Новата сделка за потребителите изисква вече в много по-голяма степен от администраторите на социалните мрежи да поясняват недвусмислено, че определени профили, анонси, оферти са платени и имат рекламен и търговски характер. За да не се получава смесване и да не се заблуждават потребителите, че влизат във взаимодействие с някой като тях, а всъщност да се окаже, че са в класически преговори за сделка“, обясни Маргаритов по повод констатацията на водещия Николай Лефеджиев, че много от профилите в социалните мрежи са фирмени.

„Именно поради това новите законодателни предложения въвеждат правила, които вече са познати в комерсиалната търговия – правото на отказ от договора, възможността да получите преддоговорна информация. Много повече се акцентира на това, че не просто трябва да се кликва върху прозорец, който Ви приканва да дадете опрделена информация за себе си, а да получите предварително информация за това какво ще се случи, ако Вие влезете в подобен тип отношения с този, който Ви ги предлага“, добави той.

Маргаритов обърна внимание на това, че дори когато става дума за т.нар. „безплатни“ услуги, потребителите индиректно си плащат с  личната информация и с това, че стават „мишена“ на широкомащабни рекламни кампании. „Например, „облачните услуги“ – давайки съгласието си да бъдат използвани Вашите лични данни данни, Вие можете да бъдете вкаран в система за формиране на профили и да бъдат изследвани Вашите наклонности като потребител, съответно – да бъдете актакуван от различен тип рекламни анонси и това да формира Вашето потребителско поведение, включително когато харчите пари“, обясни той. И допълни, че макар създадени като платформи с безплатна регистрация за обмен на информация и мнения между хората, за да съществуват и печелят, те използват рекламния бизнес, а основателите им са едни от най-богатите хора в света.

Председателят на КЗП заяви, че когато новите правила станат реална законова норма, контролните органи следва да могат да осъществяват проверки така, както го правят по отношение на търговците, да налагат санкции за нарушения и да изискват те да бъдат преустановявани.

На финала на разговора Маргаритов посочи, че влизането в сила на Регламента за личните данни е добра новина за потребителите в Интернет, тъй като могат да бъдат по-спокойни, че – макар и да са обект на определени атаки с различен тип оферти, в много по-малка степен ще бъдат изложени на риск техният личен живот и неприкосновеност, а оттам – ще намалее и възможността с тях да бъде спекулирано.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.