Ирландски ветеран е най-слабият във FIFA 20

Дневен хороскоп на Алена за събота, 21.09.2019

На 21 септември 2019 да почерпят

18-годишен български студент е убит в Германия

Бирата помага срещу затлъстяване и диабет

Йеменските бунтовници обещаха да спрат нападенията си срещу Саудитска Арабия, ако те направят същото

Художникът воин Николай Хайтов 100 години от рождението на писателя

Милиони хора по света се включиха в глобален протест срещу промените в климата (СНИМКИ и ВИДЕО)

Спрягат Шаби Алонсо и Раул за „Реал“

Русия оспори резолюцията на ЕП, според която пактът Рибентроп-Молотов е довел до Втората световна война

Елчин Сангу е в творчески отпуск

Убивай българи – Калпакчиев е насреща Хелзинкският комитет помогнал за освобождаването на Полфрийман

„Труд Уикенд“ – един вестник за празниците

Бащата на Полфрийман: Надявам се да се върне колкото се може по-скоро

Каним Владимир Путин в България догодина Премиерът Бойко Борисов увери, че с Русия имаме възможно най-добрите отношения (обзор)

Д-р Митко Ригов: Метаболизмът зависи и от здравия сън

60-70% от храната да е сурова, да се яде кисело мляко и да се пие вода с лимонов сок, съветва диетологът

Регулацията на метаболизма може да е хормонална, психоемоционална, нервна, зависи също от наследствеността и от външните фактори, обяснява известният диетолог д-р Митко Ригов.

Метаболизмът може да е бърз, бавен и умерен

През последните години поради начина на живот и хранене по-често се наблюдава забавен метаболизъм. При биохимичните реакции в тялото се отделя енергия, необходима за жизнените процеси. Това е съпроводено с отделяне на метаболити, които трябва да се изхвърлят. Метаболизмът и ритъмът на изпразване на червата обаче са различни неща. Факт е, че при забавен метаболизъм нерядко се наблюдава и запек.

Когато в храната липсват баластни вещества, а в нея има подобрители и добавки, метаболизмът се забавя. Химичните реакции в организма се контролират и ускоряват от ензими, витамини, микро- и макроелементи и когато в менюто те не присъстват – реакциите се забавят.

За тялото е характерна леко алкална среда. Когато храната е подкиселяваща (захар, тестени продукти, зърнени храни, месо, рафинирани продукти, мляко и млечни продукти с висока масленост, яйца), процесите в тялото също се забавят. Започва трупане на мазнини.

Мускулите  горят много калории и при определено съотношение на мускулна маса и телесни мазнини хората не пълнеят, въпреки че си хапват добре. Когато мускулната маса е малко над 70% при един мъж в зряла възраст, а мазнините са под 20%, това осигурява нормално протичане на обмяната. При жените мазнините трябва да са 25-32% според възрастта им, а мускулната маса около 65%.

При дисбаланс в храненето с подкиселяващи храни, стрес, който променя биохимията в тялото, и малко движение, се трупат излишни мазнини. Те не участват в обмяната, дори я забавят.
Най-важното за добър метаболизъм е

подобряване на алкално-киселинното равновесие

То е условие за нормализиране на всичко останало. Постига се с по-алкализиращо хранене, а не с гладуване. Това означава 60-70, дори 80% от храната да е сурова. Добре е да се приемат много сурови зеленчуци, сокове, смутита, салати, да се добавя лимонов сок към водата за пиене. В менюто да присъства и киселото мляко – добър алкализиращ фактор. Това е първият подход.

Вторият подход е да се подобри функцията на черния дроб – химичната лаборатория на тялото. Враг на черния дроб са мазнините и хранителните добавки, лекарствата. Важно е да се яде необработена природна храна. Когато тези условия са изпълнени, може да се подобри водно-солевият баланс на организма. Повишеното тегло често се свързва със задържане на вода в тялото.

Някои храни изискват повече енергия, за да бъдат разградени, а други могат да ускорят метаболизма, ако преобладават в менюто ни. Освен това те подобряват и функцията на щитовидната жлеза. Такива са белтъчните храни –

пиле, риба, червено месо, яйца

– те влияят добре на метаболизма. По-малко обработените храни, с повече фибри, също изискват повече енергия, за да бъдат разградени. Суровите продукти стимулират метаболизма – тялото отделя повече енергия, за да ги преработи.
За да се ускори обмяната, е важен и добрият ритъм на хранене – да се хапва 4-5 пъти дневно с умерени порции на вечеря. Важен е и приемът на вода – около 30 мл на килограм тегло, което подобрява обмяната и енергоразхода. Зеленият чай, кафето, грейпфрутът стимулират метаболизма.

Здравият нощен сън също влияе на обмяната. Най-добре е човек да заспива преди полунощ и продължителността на съня да е 6-8 часа. По време на сън организмът се възстановява. При психоемоционален баланс и обмяната е добра. При повече часове сън обаче метаболизмът може да се забави.

За обмяната са важни наследствеността,  хранителното поведение, при какви условия живее човек. С генетични тестове може да се провери какви типове обмяна са заложени в организма по наследство и кои храни да се избягват, за да не се забавя метаболизмът. Полезно е да се знае и към кои храни човек има непоносимост, защото те може да забавят обмяната. Това  се установява с тест за хранителна непоносимост.

Важно е да се реализира дългосрочно хранително поведение на базата на всички тези фактори. Хората смятат, че ако спазват някакъв режим 6 месеца или година, това ще нормализира обмяната и ще им осигури стройна фигура, което е несериозно, предупреждава д-р Ригов. Свалените килограми бързо се възстановяват, ако не се създадат правилни хранителни навици и не се промени начинът на живот завинаги.

Не се тъпчете безразборно

При хората с наднормено тегло забавеният метаболизъм се свързва с хиперинсулинемията. Когато приемат храни с нисък гликемичен индекс, може да се предизвика отделяне на по-малко инсулин. Целта е като се отделя повече инсулин, той да бъде усвоен. Иначе циркулира в кръвта, усилва глада за сладко или тестено и се стига до излишно тегло.

Когато се консумира по-проста храна на един прием, панкреасът отделя нужните ферменти и тя се разгражда добре. При това жлезата се щади. Когато храната е добре разградена, тя се усвоява лесно и изгаря по-добре. При комбиниране на няколко типа храни на един прием се затруднява храносмилането. Зеленчуците са един вид храна (без картофите).

Плодовете е добре да се консумират между храненията. Иначе се нарушава рН на стомаха, предизвиква се ферментация. Не бива да се смесват месата с млечните продукти, както и месо с картофи и ориз, които силно подкиселяват средата и затрудняват биохимичните процеси, изискват повече жизнена енергия. Не бива да се забравя и движението като фактор за оптимизиране на метаболизма.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.