Д-р Николай Николов, и.д. шеф на комисията по конфликт на интереси, пред "Труд": Всеки работен ден - сигнал за конфликт на интереси

- Г-н Николов, десетки магистрати, съдебни инспектори, журналисти и политици ще се съберат утре в зала „Сердика“ на столичния хотел „Балкан“, за да обсъдят въпроса дали комисията за конфликт на интереси допринася за намаляване на корупцията във властта, или само я прикрива с декларациите, които властимащите ви пращат?

- Конфликтът на интереси (КИ) не е класическа корупция, при която, за да се случи нещо, някой дава пари. Съгласно закона конфликт на интереси е налице при три задължителни условия: лице, заемащо публична длъжност, изпълнение на негово служебно задължение, и то в частен интерес, на лицето, или на друго, свързано с него. По същество КИ е злоупотреба с власт, а не корупция. Много често има легално изпълнение на служебните задължения от държавния служител, няма подкуп, но има конфликт, защото с действията си служителят подкрепя бизнеса на свой роднина или корпорация, в която участва - оказва влияние в неин интерес и т.н. Категорично - работата на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси (КПУКИ) е полезна и не прикрива нищо.

- Как ще го докажете?

- КПУКИ действа от 2011 г. На форума в „Балкан“ ние ще представим 5-годишната й работа, най-новото в нейната практика и ще направим анализ на изпълнението за закона за установяване и предотвратяване на конфликт на интереси, който разработихме през лятото. За 5 г. при нас са постъпили страшно много сигнали от граждани и НПО, а имаме и решения за самосезиране по които сме образували производства за конфликт на интереси. С окончателен административен акт са приключили 1631. В нашата дейност и в съдебната практика се очертаха рамките на конфликта. Стана ясно, че той може да възникне, когато е налице нарушение на някоя от 28 забрани - за подписване на договор в частен интерес, издаване на акт в частен интерес, гласуване в частен интерес и др. Договор в частен интерес има, когато е налице фактура. И не е задължително да е реализирана материална и нематериална облага в резултат от изпълнението на служебното задължение, достатъчно е тя да е възможна. В приключените производства имаме 105 случая на установен конфликт на интереси по отношение на 137 лица на публична длъжност.

- Не изгубихте ли доверието на гражданите, след като излязоха през лятото на 2013 г. на бял свят записките „тоя да се оправи, оня да се удари“? Не са ли вече по-малко сигналите, които те ви пращат за властимащи, уредили с постове и обществени поръчки родата си?

- Не са малко сигналите. В последните две години те са 250-300 годишно, средно на всеки работен ден по един. Да, има намаление - през 2012-2013 г. те бяха 400 годишно. Но това не се дължи на загубено доверие, а на обстоятелството, че ние с около 70 семинара обяснихме на широк кръг задължени лица какво е конфликт на интереси и как да се избягва. Все по-стриктно се спазва режимът за подаване на декларации по Закона за КИ, 265-те комисии за КИ към общинските съвети ги поддържат регистри с тях. За една година 8702 новоизбрани общински съветници и кметове са подали декларации, като едва 164 са го направили със закъснение. За сравнение, от 5100 съветници, избрани на предходните избори, 3000 изобщо не знаеха, че трябва да подават декларация. КПУКИ не е създадена само за да налага санкции, превенцията е по-важна. Неслучайно намалява броят на бруталните нарушения, каквито имаше в първите години, след като влезе в действие законът за конфликт на интереси.

- Брутални нарушения? Какви?

- Управител на общинско ВиК дружество подписва договор за доставка на бетон със собственото си търговско дружество. Общински съветник гласува за себе си или за роднина при избор на управител на общинско търговско дружество. Зам.-кмет сключва договор с еднолично търговско дружество на брата на съпругата си за доставка на съоръжения за детски площадки на стойност 20 000 лв. Сумата е платена, т.е. облагата е реализирана.

- Хващате тия наглеци, но нищо не им се случва, казват вашите критици.

- Не е така. По всяко от влезлите в сила съдебни решения за конфликт на интереси в едномесечен срок се издава наказателно постановление и се налага 5000 лв. глоба. Отнема се възнаграждението на служителя за момента, в който конфликтът на интереси  е бил налице, както и облагата в резултат от него. Ето пример - директор на регионална здравна каса подписва 4 договора за доставка на медицински услуги с дружество, в което 97% притежават негови роднини. Шестцифрената сума по тези договори беше отнета в полза на държавата. Седем хиляди лева е глобата за всяка неподадена декларация за частен интерес. При установен конфликт на интереси името на заемащия публична длъжност се публикува на сайта на неговата институция, а той се лишава за една година от правото да заема позиция в държавата.

- Следим работата ви. Стигате до ниво депутати и министри. Но изглежда кметовете са рекордьори по конфликти...

- Да, от всеки три производства и тази година, три са по отношение на дейци на местното самоуправление - кметове, зам.-кметове, служители в общински администрации, общински съветници, управители на общински дружества.

- Как си го обяснявате?

- В малките населени места всички знаят всичко за всеки. И подават сигнали, макар и невинаги основателни. Някой пише - първият братовчед на директора на дирекция работи в същата общинска администрация. Това не е конфликт на интереси. Щеше да е, ако този директор беше издал акт по отношение на своя братовчед.

- Откакто поехте ръководството на комисията след Филип Златанов, получавате ли в комисията указания от високо във властта - кой да има конфликт, кой да няма?

- Не, не получаваме.

- Звучи невероятно.

- Но е така. Ако получавахме, щеше да се разчуе, опитът го показа.

- Очаквате ли новия закон против корупцията? С него вие може би ще станете съставна част на антикорупционното бюро, замислено от Кунева, макар тя вече да не е министър.

- Приемането на закони е работа на парламента. Според мен в материята за конфликтите на интереси са нужни няколко промени, но те могат да станат и без нов закон. Нужно е обединяване на декларациите - за конфликт на интереси и за имущество, които се подават в Сметната палата от лица по високите етажи; да стане една декларация и да може да се подава в електронна форма. Нужно е обединяване в един акт на решението, с което се установява конфликт на интереси, и наказателното постановление, с което се налага санкция за установен конфликт въз основа на влязло в сила съдебно решение - това би съкратило процедурата при запазване правата на проверяваното лице. Нужно е и разписване в закон на действията на КПУКИ по превенцията. В момента те са по нейна инициатива. Трябва с акт на парламента да се изрази разбирането, че в преследването на това правонарушение превенцията е по-важна от санкцията. Трябва и да се запази централизираната система на установяване на конфликт на интереси. Проектозаконът, за който ме питате, предвижда няколкостотин държавни органа да установяват конфликти на интереси. Според него за всички изборни длъжности конфликт на интереси ще се установява от новото бюро, за служители в министерствата - от министъра, за служители в общината - от кмета, за служители в областна дирекция „Земеделие“ - от директора. Това означава различна практика, разфокусиране на материята и съмнение относно компетентността на ръководителите на по-малките администрации по тези процедури. Накратко, аз лично имам опасения по новия закон - така, както е измислен сега.

 

Нашият гост

Роден през 1972 г.

През 1995 г. завършил Юридическия факултет на СУ

Доктор по право от 2010 г. С 4 книги, сред които първата за конфликт на интереси в България, и 40 научни публикации по административно право и гражданска конфискация, включително 4 монографии и 2 статии във Великобритания.

1997-2005 г. - юрисконсулт и адвокат.

2005-2010 г. член на комисията за конфискацията.

От 2011 г. - комисар в КПУКИ, назначен от президента на републиката.

Поема ръководството на комисията през октомври 2013 г.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Крими и право