Европа отряза „зелените“ за Кресна

Председателката на Комисията Долорес Монсерат (в средата) заяви, че очевидно има мнозинство в защита на "Струма" и без да подлага казуса на гласуване затвори подписката.

Комисията по петициите в Европарламента затвори подписката на „еколозите“ срещу магистрала „Струма“

Радан Кънев от „Демократична България“ не присъства на заседанието

Всички български евродепутати в залата се обединиха в защита на аутобана

Комисията по петициите в Европейския парламент затвори петицията на "зелените" срещу изграждането на автомагистрала „Струма“ в района на Кресненското дефиле.

В залата всички присъстващи български евродепутати се обединиха в защита на аутобана. А Радан Кънев от „Демократична България“, който придвижи петицията в ЕП и я защитаваше дори не присъства на заседанието – вместо него там бяха трима природозащитници, които се представиха като коалиция „Да спасим Кресненското дефиле“.

Дебатът за петицията започна малко след 17:10 българско време. Първо бе дадена думата на вносителите на петицията – Димитър Василев – Велин и Десислава Стоянова. Двамата опитаха да заблудят членовете на Комисията по петициите как магистрала през пролома ще унищожи природата в него. Именно с това твърдение „еколозите“ повече от 10 години спираха изграждането на участъка от магистралата край Кресна. Но твърденията на „природозащитниците“ бяха оборени.

Думата взе Аурелио Сесилио от Генералната дирекция „Регионална и градска политика“ в ЕК. Той разясни, че Европейската комисия е в непрестанна комуникация с българските власти относно АМ „Струма“ и до 15 януари трябва да се реши какво еврофинансиране ще отпусне Брюксел за аутобана в района на дефилето.

Впоследствие един след друг се изказаха българските евродепутати Андрей Новаков, Ангел Джамбазки, Илхан Кючук Андрей Слабаков, Емил Радев, Александър Йорданов. Те опровергаха „зелените“ и настояха петицията да бъде затворена и ЕП повече да не се занимава с този казус.

„От 2010 до 2019 година в съществуващия пътен участък през пролома при 531 тежки катастрофи живота си са изгубили 235 души – по 27 на година, по двама на месец“, обяви Андрей Новаков и настоя, че АМ „Струма“ трябва да бъде довършена. Той бе подкрепен от колегите си.

„Никога не трябва да забравяме, че човекът е част от биоразнообразието. В тези 15 километра през пролома в момента най-застрашеният вид са хората – те умират там“, каза Андрей Слабаков.

„За последните години са обсъдени над 20 варианта на магистралата край Кресна и този, който дискутираме, е най-екологично щадящият“, потвърди Ангел Джамбазки.

Емил Радев, Илхан Кючук и Александър Йорданов подкрепиха колегите си. Това направиха и почти всички евродепутати от Комисията по петициите. Затова председателката на Комисията Долорес Монсерат заяви, че очевидно има мнозинство и без да подлага казуса на гласуване затвори подписката.

Така случаят за ЕП е приключен и остава българските власти и Европейската комисия да постигнат съгласие за финансирането от Брюксел.

Изказванията

Ето какво казаха вносителите представителите на „зелените“ и българските евродепутати по време на дебата в Комисията по петициите:

Андрей Новаков, ГЕРБ/ЕНП:

След редица протести на еколози плановете за изграждане на магистралата бяха направни спрямо всички европейски изисквания. Трази магистрала трябва да я има. Защото от 2010 до 2019 година даннните са следните при 531 тежки ПТП-та 235 души са загинали. По 27 на година, по двама на месец. Не знам какво още трябва да стане, за да се построи магистралата. Основното искане на зелените е да няма магистрала в дефилето. Призовавам петицията да бъде затворена.

Ангел Джамбазки, ВМРО/ЕКР:

Тази петиция трябва да бъде еднозначно затворена. Тя се използва за политически натиск в България и за натиск върху ЕК. Този път е от българския национален интерес, както и европейски. По него пътуват стотици хиляди европейски граждани. Тези хора минават през това дефиле – стават задръствания, катастрофи. А на проекта се пречи, защото крайният срок е 2024 г. Прави се всичко възможно проектът да бъде спрян, за да не бъде финансиран от ЕК. Всички административни, правни и съдебни процедури в България са спазени и категорично е доказано, че проектът не нарушава българските и европейските закни. Направени са 20 варианта за 20 години и това е проектът, който най-много щади природата. В самата петиция има много неверни неща – хората, които са ги писали, не са заблудени, а са искали да ни излъжат.

Андрей Слабаков ВМРО/ЕКР:

Има едно писмо, аз съм го представил – то е в защита на проекта и е подписано от 17 екоорганизации в България. Те искат да се построи „Струма“. Не знам зад петицията колко организации има.

Никога не трябва да забравяме, че човекът е част от биоразнообразието. В тези 15 километра са застрашени хората. Няма друго такова място в ЕС, където да стават толкова катастрофи. Идеята на „еколозите“ да се изкара горе на платото цялата магистрала е турбонеекологична – ще се влезе в поне в 12-14% от Натура 2000.

След затварянето на петицията Слабаков написа във фейсбук: Само преди минути успяхме да спрем петицията на отровнозелените срещу изграждането на магистрала "Струма"! Петиция, която щеше да коства на всяко българско семейство близо по 2000 лв. Благодаря на всички български евродепутати, които подкрепиха националния интерес!

Коментари

Задължително поле