Евростат: 418 коли се падат на 1000 жители в България Най-много са автомобилите на възраст над 20 години

Снимка: БУЛФОТО

Малко над 400 леки автомобила се падат на 1000 жители в България, сочат данни от анализ на Евростат за наличието на стари коли и купуването на нови автомобили в ЕС през 2015 г.

Според анализа, броят на автомобилите в България се увеличава с по около 100 коли на година. През 2011 г. автомобилите у нас са били малко над 2,7 милиона, през 2012 – 2,8 милиона, през 2013 – 2,9 милиона, през 2014 – 3 милиона и през 2015 г. малко над 3,1 милиона броя автомобила.

Броят на закупените от българите нови леки коли е сравнително нисък в сравнение с вноса на автомобили „втора употреба“. През 2016 г. у нас са били продадени 26 370 нови автомобила, през 2015 г. – 23 000, през 2014 г. – 20 356, през 2013 г. – 19 352 броя.

Към момента у нас най-много на брой са автомобилите на възраст над 20 години – над 1,7 млн. броя. Най-голям е броят и на автомобилите с бензинови двигатели – над 1,8 млн. броя, дизеловите автомобили са 1,6 млн. броя, а останалите коли са на газ или хибридни.

Страната ни е и на едно от последните места в ЕС по брой на електроавтомобили – средно на 20 хиляди автомобила се пада по 1 кола с електрозадвижване. През 2013 г. у нас е имало 123 електромобила, през 2016 г. техният брой е достигнал малко над 320 броя.

Сравнително нисък е и броят на автомобилите, ползващи комбинация от бензинов двигател и електромотор – 1862 броя. В момента у нас се предлагат 18 вида електроавтомобили от различни марки, като цената им варира от 35 000 – до 100 000 евро.

Най-много автомобили – над 660 броя на 1000 души население са регистрирани в Люксембург, сочат данните от Евростат. Други страни-членки на ЕС, които са силно моторизирани, са Малта – 634 автомобила на 1000 души, Италия – 610 коли, Финландия – 600 коли и Кипър – 590 коли на 1000 души население. По този показател най-нисък е делът на регистрираните автомобили на 1000 души в Румъния – едва 261, Унгария – 325 и Латвия – 345.

Предпочитанията за това, дали нов лек автомобил трябва да се задвижва от бензинов или дизелов двигател, варира в различните държави-членки на ЕС. В около две трети от държавите-членки, за които има налични данни, регистрациите на нови леки пътнически автомобили, задвижвани от дизелови двигатели, надхвърлят броя на новите автомобили, задвижвани с бензин. Най-висок процент нови дизелови автомобили е регистриран в Хърватия – 75 на сто от всички автомобили там, Литва – 74 на сто и Ирландия – 70 на сто от всички продадени нови автомобили са били с дизелов двигател.

Значително нараства в някои страни-членки на ЕС и броят на автомобилите, задвижвани с алтернативни горива – така например най-голям ръст е отчетен в Италия – близо 15 на сто, Норвегия – 12 на сто, Полша – 8 на сто и др. Една от причините за това е разнообразието от правителствени стимули за стимулиране на дела на автомобилите с по-ниски въглеродни емисии. Тези стимули включват данъчни облекчения, субсидии или специфични привилегии като достъп до ленти, запазени за обществен транспорт, безплатен паркинг и др.

Най-много автомобили с над 20-годишна възраст има в Полша – 33 на сто, Естония – 26 на сто и Латвия – 22 на сто. Страни, които имат регистриран най-висок дял от нови автомобили на възраст от 1 до 2 години, са Люксембург – 33 на сто, Белгия и Ирландия – по 20 на сто и Австрия – 18 на сто.

В ЕС през 2015 г. са били продадени около 15 млн. нови автомобила, като рекордът по продажби през 2007 – над 16 млн. нови автомобила, все още не е достигнат, отбелязва европейската статистика.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. в повечето държави – въпрос на данъци и пунктове за зареждане.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.